2014-10-30, 12:40
Bannlyst
Nu kan du sluta grina, Katarina !

Det finns betydligt sämre poliser än du, i synnerhet de som gör helt fel sak.
Du gjorde bara rätt sak på ett sätt, som var lätt felaktigt.
Citera
2014-10-30, 12:42
Medlem
ManJuices avatar
Gillar att hennes främsta argument var att "han inte sa aj", så hon fortsatte slå men inget hände och fortsatte och fortsatte och bussade samtidigt en tränad hund på honom.

Vad får tydligen göra vad som helst så länge personen inte säger "aj".

Lustigt att advokaten t.o.m. lät henne använda det argumentet.

Det är inte polisens uppgift att straffa ev. kriminella på plats utan meningen är att det ska väckas åtal mot denne.
Citera
2014-10-30, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FaderMovitz
Riktigt tråkigt för alla kompetenta poliser. Den här domen säger att man skall räkna med att en polis fullständigt kan felbedöma en situation, fullständigt sakna omdöme, och därför misshandla medelst batong och hund, för att sedan komma undan med allt.

Mitt förtroende för polisen har tidigare varit mycket stort, så är inte fallet längre. Och det är synd. Synd för mig, synd för samhället. Men bra för alla brottslingar. Inklusive polisen på filmen.

De kompetenta poliserna har man själv aldrig träffat, men de mindre
kompetenta har träffat en själv. Konstigt ! Men Katarina skulle jag
gärna träffa och inte skulle jag ge henne anledning att dra vapen !
Citera
2014-10-30, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klara-Hedstrom
Vem är hon? Poliskvinnan alltså.

Eftersom somliga verkar ha svårt för okunniga : Googla på hennes förnamn + polis !
Citera
2014-10-30, 12:47
Medlem
Hoylers avatar
Som jag sa flera månader sedan; hon kommer frias.

Skönt att ha rätt!
Citera
2014-10-30, 12:47
Medlem
Vicious_s avatar
Det enda som är lite tveksamt i filmen är batongslagen när han ligger ner. Allt annat är helt klart befogat i situationen som polisen befinner sig i.

Bra med en friande dom!

Edit: och glöm inte att man måste ha uppsåt att misshandla för att kunna bli fälld. Hon försöker göra sitt jobb och skydda sig själv/hunden/allmänheten. Detta skulle aldrig ha gått till hovrätten överhuvudtaget
Senast redigerad av Vicious_ 2014-10-30 kl. 12:52.
Citera
2014-10-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Outa Henne Nu Detta Skall Bli Hennes Straff

Kom in i matchen, hon har varit outad härinne länge. Är det någon du inte ska skriva ett sånt inlägg till är det till Flashback!

Att en kvinna kan använda en batong/dildo till annat än masturbation är ju ett fantastiskt framsteg för kvinnligheten!
Citera
2014-10-30, 12:51
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Hur "hotad" kan man objektivt sett känna sig om man som polis står på behörigt avstånd från en sluddrande fyllskalle som knappt kan stå på benen, detta på en upplyst gata utrustad med en tränad tjänstehund och försedd med allehanda tvångs/våldsmedel inklusive rätten att använda dem?

Putativt nödvärn är en gummiparagraf som rättsväsendet tillåtit att bli alldeles för frikostigt tolkad när det gäller användande av våld i tjänsten. Den här friande domen ställer stora frågor runt förtroendet för både polis och domstolar.
Även en fylletratt som knappt kan stå på benen kan bli våldsam, har själv sett det och blev förvånad över att personen som knappt kunde stå plötsligt fick till både sparkar och rejäla slag. Och som vi vet så har den mannen agerat våldsamt innan polisen kommit och ger sig dessutom på polisbilen när hon kommer dit.

Jag tror personligen att det är just den biten som får polisen att lägga sig på den nivå hon gör. Hade mannen stått som på filmen hela tiden hade han troligen inte ens blivit föremål för ett polisiärt ingripande.
I och med att hon fått information om mannens beteende på radion på väg fram och dessutom sett det på plats när han ger sig på polisbilen så förstår jag att hon inte uppfattar honom som en vanlig och helt ofarlig fylltratt. Har man de erfarenheter av att även fylltrattar kan bli rejält våldsamma och är ensam (hunden är ingen kollega på det sättet!) så förstår jag att ribban blir lägre för när man känner sig hotad.
Citera
2014-10-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Outa Henne Nu Detta Skall Bli Hennes Straff
Varför är du så bitter? Varför vill du bestraffa någon som är oskyldig? Varför ska vi outa en person som uppenbarligen är oskyldig? Du har säkert begått någon kriminell handling som du åkt dit för, annars skulle du inte ha ett sådant utbrett hat mot polisen.
Lämna nu denna kvinna ifred, hon är oskyldig, alltså ska hon inte outas över huvud taget.
Citera
2014-10-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quickly
Åtalet ogillas av Hovrätten. Hon är friad.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19779580.ab

Citat:
Åklagaren har inte kunnat motbevisa kvinnans påstående att hon trodde att mannen skulle flyga på henne.

Precis som tingsrätten anser hovrätten att polisen inte rent faktiskt varit så utsatt att hon haft rätt att ingripa på det sätt som hon gjorde. Men mannens aggressiva, labila beteende medför att polisens påstående om att hon trodde att hon skulle angripas inte är motbevisat av åklagaren, enligt hovrätten.

I tingsrätten försvarade polisen sitt agerande med att förklara hur hon upplevde situationen.

– Samtidigt ser jag hur hela hans ansiktsuttryck förändras, hur han spänner käkarna. Det där har jag förstått betyder att han ska flyga på mig. Jag har sett andra med det uttrycket helt explodera.

Hovrätten har vägt in att kvinnan var ensam polis på platsen, att förstärkning förmodligen skulle dröja, att mannen innan händelsen agerat våldsamt och labilt samt att polisen upprepade gånger försökt att få mannen att göra som hon ville utan att lyckas.
Citera
2014-10-30, 13:03
Medlem
Citat:
"I motsats till tingsrätten har hovrätten dock bedömt att "NN" felaktigt har uppfattat att hon befann sig i en laga befogenhets- och nödvärnssituation som gav henne rätt att agera på det sätt hon gjort, vilket innebär att hon inte ska dömas för misshandel. Hovrätten har vidare funnit att "NN":s missuppfattning av den föreliggande situationen inte kan anses vara oaktsam och att hon därför inte heller ska dömas för tjänstefel. Alltså ska tingsrättens dom i skulddelen ändras och åtalet ogillas."

http://www.expressen.se/nyheter/poliskvinnan-frikanns-efter-batongslag/

Citat:
Åklagaren Mats Åhlund valde senare att åtala poliskvinnan, misstänkt för misshandel. Han ansåg att hennes agerande innehöll ett "massivt övervåld" och att den misshandlade mannen som "utåtagerande, humörväxlande och förvirrad."

Den åtalade polisen har hela tiden hävdat att hon agerat i självförsvar, då hon uppfattade situationen som mycket hotfull. Hon har också berättat att hon var rädd för att mannen skulle ge sig på henne.
Citera
2014-10-30, 13:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Hur "hotad" kan man objektivt sett känna sig om man som polis står på behörigt avstånd från en sluddrande fyllskalle som knappt kan stå på benen, detta på en upplyst gata utrustad med en tränad tjänstehund och försedd med allehanda tvångs/våldsmedel inklusive rätten att använda dem?

Putativt nödvärn är en gummiparagraf som rättsväsendet tillåtit att bli alldeles för frikostigt tolkad när det gäller användande av våld i tjänsten. Den här friande domen ställer stora frågor runt förtroendet för både polis och domstolar.

Egentligen inte.

Polisen har uppgiften att skapa ordning och driver igenom sin vilja med lagstöd. Givetvis kan en fyllskalle av den tjuriga typen provocera fram åtgärder som inte är vare sig trevliga att se på eller att drabbas av, en det är samtidigt en omöjlig situation om ett polisingripande inte skall bli möjligt att genomföra mot den drabbades vilja.

När blir polisens övervåld alltför stort? Skall polisen få betvinga fyllskallar "som inte vill"? Polisen har dessutom en skyldighet att ingripa (du och jag har inte det) och har som uppgift, i tjänsten, att utsätta sig för risken att mötas av våld. Frågan är ju också om det varit acceptabelt ur andra synpunkter att polisen sagt "OK, då, då struntar vi väl i det här" och låtit fyllskallen gå fri.

Jag kan inte riktigt se hur samhället skall kunna ta fyllskallens parti i detta, för det är vad man gör om man fäller polisen för att polisen använt tjänstehund och -batong vid ingripandet, och använt dessa (helt lagliga) tvångsmedel tills dess de fått avsedd verkan.

Domstolen har helt enkelt förstått att situation eskalerat och tillåtit polisen att använda mer våld än vad som kanske varit lämpligt därför att fyllskallen dels provocerat fram det, dels därför att polisen inte har så mycket att välja på än att löpa linan ut när omhändertagandet väl sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in