Citat:
Ursprungligen postat av
elgecy
Sorry att citera ett så gammalt inlägg, men det är adekvat för tråden. Jag hade tagit (stora mängder) amfetamin i flera dygn och ramlade till slut ihop och svimmade tydligen. Jag hade bara varit avsvimmad/utan medvetande i några minuter gissar jag, om ens det. Men under den korta tiden hamnade jag i något ljust tillstånd fyllt av lycka och välbehag. När jag fick tillbaka medvetandet var initialt min första känsla att jag inte ville vara tillbaka. Jag har mycket svårt att beskriva "vart" jag hamnade, men det påminde mycket om en dröm, varvid jag logiskt trott och tänkt att jag somnade till och drömde. Men då är min fråga, vid vilken tidpunkt av sömnen slår drömstadiet till? Går det så snabbt, på några sekunder? Eller var jag på väg mot något slags dödens rike en kort stund?
https://universe-review.ca/I10-47-sleepdream.jpg
Det inträffar en drömfas i gränslandet mellan vakenhet och sömn. Den som i illustrationen kallas för "Vivid, Externally generated".
Folk kan uppleva hypnogoga hallucinationer av diverse karaktär där, Behöver inte vara med öppna ögon utan CEV är minst lika vanliga.
Den enda beskrivning jag kan ge mina NDE var att jag hörde musik, kan fortfarande höra den, och att jag var inne i någonting mekaniskt. Som ett löpande band med kugghjul. Allt var lite blålila tonat.
En dröm men bara starkare, tydligare än vanligt. Hjärnan går på högvarv men man är ju fortfarande utslagen.
Om Amfetamin inte bar någon form av euforisk upplevelse med sig så skulle ingen hålla på med det.
Kände en tjej som överdoserade i somras, det var förmodligen en ren olyckshändelse och ett återfall efter muck där hon hade tappat i tolerans.
Skulle känna att jag hycklade om jag höjde ett varningens finger, men var det själva avsikten?