Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 14:44
  #49
Medlem
Av de vittnesmål jag har läst så verkar följande gälla: troende människor upplever att de får se vad som väntar efter döden, icke-troende människor får paranoida drömmar.

Troende har berättat om änglakörer och vattenfall och döda släktingar som väntar på dem och grejer.

Icke-troende har berättat om extremt verkliga drömmar där de blivit jagade av dvärgar och kräkts upp sina strupar och annat jobbigt.

Det finns bevis för att hjärnan fortsätter fungera åtminstone en minut efter att man är kliniskt död.

Jag tycker att mycket talar för att man även i kliniskt dött tillstånd har ett visst inflytande över sin fantasi, precis som att man kan ha inflytande över vanliga nattdrömmar.

Därmed inte sagt att det inte finns liv efter döden.
Citera
2017-12-09, 23:45
  #50
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Av de vittnesmål jag har läst så verkar följande gälla: troende människor upplever att de får se vad som väntar efter döden, icke-troende människor får paranoida drömmar.

Troende har berättat om änglakörer och vattenfall och döda släktingar som väntar på dem och grejer.

Icke-troende har berättat om extremt verkliga drömmar där de blivit jagade av dvärgar och kräkts upp sina strupar och annat jobbigt.

Det finns bevis för att hjärnan fortsätter fungera åtminstone en minut efter att man är kliniskt död.

Jag tycker att mycket talar för att man även i kliniskt dött tillstånd har ett visst inflytande över sin fantasi, precis som att man kan ha inflytande över vanliga nattdrömmar.

Därmed inte sagt att det inte finns liv efter döden.

https://www.quora.com/What-exactly-h...ty-after-death

Direktlänk till bilden, även om den är lågupplöst.
https://qph.ec.quoracdn.net/main-qim...c8bd656bd6f1fe

https://www.thesun.co.uk/living/3056...ng-deep-sleep/

7-10 minuter gäller för de som dör på sjukhus, man kan fortfarande se hjärnaktivitet hos dem långt efter livsuppehållande maskiner stängts av.

Parapsykologer försöker fortfarande hitta bevis för ett liv efter döden.
Det mesta de lyckats med handlar väl om att hitta sådant man inte hittat någon bra förklaring på.
EVP och märkliga saker som fastnat på bild i all ära.

EVP har ett Svenskt ursprung, men hela den historien är mycket märklig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Instru...skommunikation
http://www.leopoldreport.com/FJ-voices.html Lyssna själva.
För att det skall betraktas som forskning så skall det ju vara repeterbart.
Det mest troliga är att Friedrich gjorde alla rösterna själv.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-12-09 kl. 23:52.
Citera
2017-12-10, 13:31
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
https://www.quora.com/What-exactly-h...ty-after-death

Direktlänk till bilden, även om den är lågupplöst.
https://qph.ec.quoracdn.net/main-qim...c8bd656bd6f1fe

https://www.thesun.co.uk/living/3056...ng-deep-sleep/

7-10 minuter gäller för de som dör på sjukhus, man kan fortfarande se hjärnaktivitet hos dem långt efter livsuppehållande maskiner stängts av.

Parapsykologer försöker fortfarande hitta bevis för ett liv efter döden.
Det mesta de lyckats med handlar väl om att hitta sådant man inte hittat någon bra förklaring på.
EVP och märkliga saker som fastnat på bild i all ära.

EVP har ett Svenskt ursprung, men hela den historien är mycket märklig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Instru...skommunikation
http://www.leopoldreport.com/FJ-voices.html Lyssna själva.
För att det skall betraktas som forskning så skall det ju vara repeterbart.
Det mest troliga är att Friedrich gjorde alla rösterna själv.

Jag vill inte ha bevis på att det finns liv efter döden. Om vi är här för att lära oss av jordelivet så görs det rimligtvis mycket bättre om vi inte på förhand vet hur vi ska bete oss för att bli belönade efteråt.
Citera
2017-12-10, 15:09
  #52
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag vill inte ha bevis på att det finns liv efter döden. Om vi är här för att lära oss av jordelivet så görs det rimligtvis mycket bättre om vi inte på förhand vet hur vi ska bete oss för att bli belönade efteråt.

Har du någonsin känt ögon i nacken eller fått onda ögat på dig över avstånd, som i att du gjort någon förbannad över ett sms etc? Det är de här märkliga upplevelserna som lett till hela fältet spiritualism och den efterföljande parapsykologin.

Tror definitivt att det finns mer till den här världen än vad vi kan se och känna normalt sett, utesluter inte heller att det finns saker som ännu inte är utforskade gällande olika våglängder inom det elektromagnetiska spektrumets påverkan på människor.

Men det du talar om, som i belöning efter döden, låter som det klassiska opium för folket.
Det finns folk som knarkar religion. Scientologin och väckelserörelsen (Tänk livets ord) bygger på det konceptet.
Citera
2017-12-23, 17:51
  #53
Medlem
Gerbaniss avatar
Jag har varit så gott som död två gånger, utan vare sig hjärtslag eller andning. Jag har aldrig sett ett skit.

Har jag syndat för mycket, eller?
Citera
2018-02-02, 18:56
  #54
Medlem
Här finns en sida med en massa Nära döden upplevelser.

https://www.nderf.org/Experiences/NDERF_NDEs.html
Citera
2023-02-14, 15:28
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmFTW
Äh, tror halvt på denna skit, de flesta överdriver säkert. De tror de kommer ihåg saker som har skett.
Som en deja vu. Nu har väll jag säkert helt fel. Vi får se om hundra år haha..

Ibland kan vi komma ihåg drömmar förutsatt att man skriver ner dem efter att man har vaknat.
Citera
2023-02-14, 22:12
  #56
Medlem
PeterJihadis avatar
Jag vet att diskussionsämnet rör NDU. Men jag ska nu tala om min allra första (och starkaste) UKU.
Detta skedde 2007. Jag hade överhuvudtaget inte haft något som helst intresse för paranormala fenomen före denna upplevelse. Jag minns att jag hade kommit hem ifrån en brottarträning och lagt mig till sängs. När jag låg i sängen, så kände mig iakttagen av något.
Jag försökte ignorera detta, och somna, men jag hamnade istället i något slags "slummer". Och sedan hörde jag ett högljutt pangande och samtidigt så var det som att något slags "rep" (i brist på bättre ord) slogs runt mig och band fast mig. Och sängen jag låg i, öppnade sig, och "repet" drog ner mig (genom madrassen och genom sängen) och jag tänkte att "Det är nu jag dör."
Men istället så ploppade jag utifrån och ner genom sängen, ut till insidan av en vulkan. Jag minns att det var en röst som guidade mig (jag kommer överhuvudtaget inte ihåg vad han sa) men jag fick känslan av att allt skulle vara lugnt. Sen gick det kanske trettio sekunder och jag hörde samma pang som innan jag drogs ner genom sängen. Och åkte upp samma väg igenom sängen. Och upptäckte sen när jag vakna att "repet" var min egen kropp inlindat väldigt tight i täcket (hur jag nu hade lyckats med det).
__________________
Senast redigerad av PeterJihadi 2023-02-14 kl. 22:59.
Citera
2023-02-17, 04:51
  #57
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Jag har nu lyssnat på massor av olika upplevelser och även debatter med läkare mm
Jag har tidigare inte intresserat mig för detta trots att jag upplevt något liknande själv.
Det jag undrar över är? Hur *död* måste man vara?
Hörde nyss en som *följt* med sin Pappa en bit med på resan. Han var inte död utan han följde bara med.
Inte hela vägen så klart men en bit.
Det som slår mg är att alla berättar i stort sätt samma saker.
Om tunneln, om att dom möter någon slags guide. Dom möter Jesus. Avlidna släktingar och även andra.
Dom beskriver samma saker/ upplevelser.
Har ett klipp där en kille sammanfattar allt ganska bra.
https://youtu.be/mIapFOMChHw
Den stora byggnaden. En lång slags korridor med olika rum. Bord. Det stora biblioteket. Att vattnet, gräset, blommorna.
Att det är mer levande. Att det är som jorden fast inte förstört. Att man jobbar även i himlen men man jobbar inte som här för att betala hyra och mat etc.

Jag har själv upplevt något liknande och detta sätter griller i huvudet på mig.
3 ggr. (4ggr)
Första gången fick jag uppleva detta att lämna kroppen. När man svävade upp.
Men jag fastnade i taket. Jag kom inte längre.
Andra gången fick jag uppleva det här vackra dom talar om.
Men det var ingen tunnel eller färd dit. Hur jag kom dit vet jag inte?
Jag såg också alla blommor, gräset, det går inte förklara i ord hur det såg ut.
Det var så vackert så det går inte ens beskriva. Där mötte jag min då ofödda son.
Jag ville stanna kvar som alla andra berättar om. Men nej det fick jag inte. Jag skulle tillbaka till jorden.
Försökte stanna kvar men det gick inte.
Tredje gången var jag med om en trafikolycka.
Upplevde inget och minns inget alls .Det var bara svart. Ett svart ingenting. Låg i koma i 2 månader.
Och så Fjärde gången fick jag uppleva den här tunneln.
Jag skulle hämta hem min Mamma som då hade dött.
Jag såg då.. Mötte då Jesus tror jag.
Men för mig var han ingen vanlig man med sandaler.
Den jag mötte var stor som ett flygplan. Det var en ljusvarelse av något slag men jag visste det var Gud eller Jesus.
Upplevde nog inte vårt möte som kärleksfullt. Vi tjafsade mer..
Jag var arg på han som tagit min Mamma.
Och jag fick inte träffa henne. Hon är upptagen med studier svarade han.
Jag trodde inte på honom och krävde få se henne. Efter vi tjafsat en stund knuffa han ner mig i tunneln igen.

Jag har inte trott på detta tidigare.
Men nu när jag tänker på det jag själv upplevt och hört andra så.. Jag börjar tro på detta.

edit
Och nej. Inga droger eller annat hade jag tagit för att uppleva detta.
__________________
Senast redigerad av Tarmstuvning 2023-02-17 kl. 05:10.
Citera
2023-02-17, 07:15
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Jag har nu lyssnat på massor av olika upplevelser och även debatter med läkare mm
Jag har tidigare inte intresserat mig för detta trots att jag upplevt något liknande själv.
Det jag undrar över är? Hur *död* måste man vara?
Hörde nyss en som *följt* med sin Pappa en bit med på resan. Han var inte död utan han följde bara med.
Inte hela vägen så klart men en bit.
Det som slår mg är att alla berättar i stort sätt samma saker.
Om tunneln, om att dom möter någon slags guide. Dom möter Jesus. Avlidna släktingar och även andra.
Dom beskriver samma saker/ upplevelser.
Har ett klipp där en kille sammanfattar allt ganska bra.
https://youtu.be/mIapFOMChHw
Den stora byggnaden. En lång slags korridor med olika rum. Bord. Det stora biblioteket. Att vattnet, gräset, blommorna.
Att det är mer levande. Att det är som jorden fast inte förstört. Att man jobbar även i himlen men man jobbar inte som här för att betala hyra och mat etc.

Jag har själv upplevt något liknande och detta sätter griller i huvudet på mig.
3 ggr. (4ggr)
Första gången fick jag uppleva detta att lämna kroppen. När man svävade upp.
Men jag fastnade i taket. Jag kom inte längre.
Andra gången fick jag uppleva det här vackra dom talar om.
Men det var ingen tunnel eller färd dit. Hur jag kom dit vet jag inte?
Jag såg också alla blommor, gräset, det går inte förklara i ord hur det såg ut.
Det var så vackert så det går inte ens beskriva. Där mötte jag min då ofödda son.
Jag ville stanna kvar som alla andra berättar om. Men nej det fick jag inte. Jag skulle tillbaka till jorden.
Försökte stanna kvar men det gick inte.
Tredje gången var jag med om en trafikolycka.
Upplevde inget och minns inget alls .Det var bara svart. Ett svart ingenting. Låg i koma i 2 månader.
Och så Fjärde gången fick jag uppleva den här tunneln.
Jag skulle hämta hem min Mamma som då hade dött.
Jag såg då.. Mötte då Jesus tror jag.
Men för mig var han ingen vanlig man med sandaler.
Den jag mötte var stor som ett flygplan. Det var en ljusvarelse av något slag men jag visste det var Gud eller Jesus.
Upplevde nog inte vårt möte som kärleksfullt. Vi tjafsade mer..
Jag var arg på han som tagit min Mamma.
Och jag fick inte träffa henne. Hon är upptagen med studier svarade han.
Jag trodde inte på honom och krävde få se henne. Efter vi tjafsat en stund knuffa han ner mig i tunneln igen.

Jag har inte trott på detta tidigare.
Men nu när jag tänker på det jag själv upplevt och hört andra så.. Jag börjar tro på detta.

edit
Och nej. Inga droger eller annat hade jag tagit för att uppleva detta.

Vad menar du det att tro på….?

Att det där magiska som folk vittnar om skulle existera på riktigt, att man faktiskt fysiskt lämnar sin kropp….?

Varför skulle det vara en mer sannolik förklaring än den som vetenskapen säger…? Att hjärnan kan få för sig en massa fnatt när vi sover, drömmer, eller på ett eller annat sätt är påverkad av droger alkohol trauma sjukdomstillstånd etc etc etc…?

Att dessa ”fnatt” som hjärnan presenterar för oss kan upplevas vara oerhört realistiska är inte detsamma som att det verkligen sker rent fysiskt så som det upplevs.

Dessutom så har vi det där gamla vanliga fenomenet, att vi så lätt och omedvetet skapar oss förväntningar som sen tillsammans med konfirmationsbias ställer till det.

Alltså, vi har ju oftast läst eller hört nåt om vad andra påstått om sådana upplevelser, och då kan hjärnan i vissa tillstånd plocka fram sådant vi hört eller läst tidigare, så vi tycker vi upplever nåt liknande.

Eller så hittar vissa bara på liknande historier själva, från det de hört tidigare, för att få lite uppmärksamhet…
Citera
2023-02-17, 09:54
  #59
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad menar du det att tro på….?

Att det där magiska som folk vittnar om skulle existera på riktigt, att man faktiskt fysiskt lämnar sin kropp….?

Varför skulle det vara en mer sannolik förklaring än den som vetenskapen säger…? Att hjärnan kan få för sig en massa fnatt när vi sover, drömmer, eller på ett eller annat sätt är påverkad av droger alkohol trauma sjukdomstillstånd etc etc etc…?

Att dessa ”fnatt” som hjärnan presenterar för oss kan upplevas vara oerhört realistiska är inte detsamma som att det verkligen sker rent fysiskt så som det upplevs.

Dessutom så har vi det där gamla vanliga fenomenet, att vi så lätt och omedvetet skapar oss förväntningar som sen tillsammans med konfirmationsbias ställer till det.

Alltså, vi har ju oftast läst eller hört nåt om vad andra påstått om sådana upplevelser, och då kan hjärnan i vissa tillstånd plocka fram sådant vi hört eller läst tidigare, så vi tycker vi upplever nåt liknande.

Eller så hittar vissa bara på liknande historier själva, från det de hört tidigare, för att få lite uppmärksamhet…

Det var inga drömmar. Heller inte något jag hittat på. Första gången jag upplevde detta var jag bara 10 år. Hade då inte hört något alls om detta. Visst. Hjärnan kan ha fått fnatt vid sjukdom och om man svävar mellan liv och död men att många drabbas för samma typ av *fnatt* tycker jag är konstigt.

Japp.
Jag tror på det där.
Det andra och jag själv även upplevt, att man faktiskt fysiskt lämnar sin kropp.
__________________
Senast redigerad av Tarmstuvning 2023-02-17 kl. 10:00.
Citera
2023-02-17, 11:47
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det var inga drömmar. Heller inte något jag hittat på. Första gången jag upplevde detta var jag bara 10 år. Hade då inte hört något alls om detta. Visst. Hjärnan kan ha fått fnatt vid sjukdom och om man svävar mellan liv och död men att många drabbas för samma typ av *fnatt* tycker jag är konstigt.

Japp.
Jag tror på det där.
Det andra och jag själv även upplevt, att man faktiskt fysiskt lämnar sin kropp.

Fantastiskt…. Ännu en som kastar ut fantasifulla påståenden och anekdoter, som ignorerar vetenskapliga välkända förklaringar, och givetvis heeeelt utan minsta bevis….
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback