2014-10-30, 11:40
Medlem
SweClans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAVYSEALTEAM6
Bra dom,polisen måste få befogenhet mot buset.

Ordningsmakten borde använt en lokal HBTQ grupp som kunde medlat i den uppkomna situationen.

Skämt åsido, en mycket bra dom.
Citera
2014-10-30, 11:42
Medlem
bratemos avatar
Härligt att hon blev friad, kanon. Polisen måste ha lite svängutrymme (Sving-utrymme?) att jobba.
Jag tycker hon gjorde rätt, även om hon kunde skippat några av de sista batongslagen, men det är svårt med tanke på hur mkt adrenalin hon måste haft.
Citera
2014-10-30, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Härligt att hon blev friad, kanon. Polisen måste ha lite svängutrymme (Sving-utrymme?) att jobba.
Jag tycker hon gjorde rätt, även om hon kunde skippat några av de sista batongslagen, men det är svårt med tanke på hur mkt adrenalin hon måste haft.

Så hon gjorde rätt fast hon gjorde fel? Hon borde naturligtvis ha skippat alla batongslagen!
Men orgasmen hade väl inte nått sin kulmen ...
Citera
2014-10-30, 12:06
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo

Det är inte så himla lätt att ha kontroll över en sån situation, i synnerhet inte när folk i stället för att hjälpa till löjlar sig med sina mobiler och filmar. Polisen i det aktuella fallet gjorde helt rätt och skulle frikänts redan från början. Hoppas det lugnar ner sig för henne nu så att hon kan jobba och bidra till samhällets fortsatta utveckling.
Citera
2014-10-30, 12:07
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
"Enligt hovrätten använde polisen mer våld än vad som krävdes. Men hovrätten tar hänsyn till att hon trodde att hon skulle bli angripen av den berusade mannen".

Mao så är det nog bästa att om du över huvud taget blir tilltalad av en polis på öppen gata att du omedelbart lägger dig ner och håller käften så att polisen inte känner sig hotad av din närvaro eller av att du möjligen säger något.

Denna känsla av hot ska alltså enligt HR vara helt avgörande oavsett om polisen är utrustad med en för ändamålet utbildad hund i komplement till sin batong, pepparspray och 9mm automatpistol.

Självklart är det bra om man inte ger sig på och börjar slå en ruta och på en annan människa så att polisen tillkallas. Om man dessutom struntar i att ge sig på polisbilen när polisen kommer är det ännu lite bättre och framförallt är det bästa att lyssna på det polisen säger till dig i det läget.

"...oavsett om polisen är utrustad med en för ändamålet utbildad hund i komplement till sin batong, pepparspray och 9mm automatpistol."

Eftersom polisen inte ska få använda denna utrustning enligt alla förståsigpåare så förstår inte jag varför du menar att HR skall ta hänsyn till den. Utrustningen är väl bara till för syns skull??

Personligen tycker jag det kan ha funnits utrymme för ett annat agerande, men har samtidigt
förståelse för att den vid tillfället ensamma polisen inte hann gå igenom alla eventualiteter och hamnade i ett läge där hon kände sig hotad.
Citera
2014-10-30, 12:17
Medlem
Outa Henne Nu Detta Skall Bli Hennes Straff
Citera
2014-10-30, 12:18
Medlem
FaderMovitzs avatar
Riktigt tråkigt för alla kompetenta poliser. Den här domen säger att man skall räkna med att en polis fullständigt kan felbedöma en situation, fullständigt sakna omdöme, och därför misshandla medelst batong och hund, för att sedan komma undan med allt.

Mitt förtroende för polisen har tidigare varit mycket stort, så är inte fallet längre. Och det är synd. Synd för mig, synd för samhället. Men bra för alla brottslingar. Inklusive polisen på filmen.
Citera
2014-10-30, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det är inte så himla lätt att ha kontroll över en sån situation, i synnerhet inte när folk i stället för att hjälpa till löjlar sig med sina mobiler och filmar. Polisen i det aktuella fallet gjorde helt rätt och skulle frikänts redan från början. Hoppas det lugnar ner sig för henne nu så att hon kan jobba och bidra till samhällets fortsatta utveckling.

Vad skulle folk hjälpt till med? Han stod där rätt upp o ner o vá full men var inte på ngt sätt våldsam.
Den polis som på allvar känner sig hotad i denna situation är instabil o olämplig!
Hon ljuger om att hon kände sig hotad - hade hon känt sig hotad skulle hon väl för fan inte eskalerat situationen. Hon är en fara för kåren, lyssna bara på henne när hon försöker motivera sin våldsanvändning och säger; - "han säger att han ska spränga hela gatan", precis som om detta skulle kunna tas som ett reelt hot ... ynkedom!
Citera
2014-10-30, 12:23
Medlem
Klara-Hedstroms avatar
Vem är hon? Poliskvinnan alltså.
Citera
2014-10-30, 12:24
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Launam
Tråkigt att hon frias när hon så uppenbart misshandlar en som inte rör ett finger mot henne. Detta kan generera nya Arklövska attacker mot fascistoida misshandlande snutjävlar, även som det kan drabba fredliga poliser. Våldet trappas upp i totalitära polisstaten Sverige.

Respektera polisen så är det lugnt,polisen är på medborgarnas sida,samhället behöver mera poliser särskilt i förorterna där det kastas sten och visas 0 respekt.
Citera
2014-10-30, 12:26
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaderMovitz
Riktigt tråkigt för alla kompetenta poliser. Den här domen säger att man skall räkna med att en polis fullständigt kan felbedöma en situation, fullständigt sakna omdöme, och därför misshandla medelst batong och hund, för att sedan komma undan med allt.

Mitt förtroende för polisen har tidigare varit mycket stort, så är inte fallet längre. Och det är synd. Synd för mig, synd för samhället. Men bra för alla brottslingar. Inklusive polisen på filmen.
Hur menar du när du skriver "Fullständigt felbedöma"?

Om man bara ser till det som filmen på Aftonbladet och Expressen visar så kan man få en uppfattning. Men där visas bland annat inte när mannen ger sig på polisbilen och det tidigare agerandet som gjort att folk ringt polisen från första början. Det finns ju en anledning till varför folk ringt polisen gällande just den mannen.

Jag tycker inte det känns helt orimligt, med tanke på det som skett precis innan filmen börjar att polisen uppfattar situationen som hon gör.
Citera
2014-10-30, 12:34
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Eftersom polisen inte ska få använda denna utrustning enligt alla förståsigpåare så förstår inte jag varför du menar att HR skall ta hänsyn till den. Utrustningen är väl bara till för syns skull??

Hur "hotad" kan man objektivt sett känna sig om man som polis står på behörigt avstånd från en sluddrande fyllskalle som knappt kan stå på benen, detta på en upplyst gata utrustad med en tränad tjänstehund och försedd med allehanda tvångs/våldsmedel inklusive rätten att använda dem?

Putativt nödvärn är en gummiparagraf som rättsväsendet tillåtit att bli alldeles för frikostigt tolkad när det gäller användande av våld i tjänsten. Den här friande domen ställer stora frågor runt förtroendet för både polis och domstolar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in