Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-30, 03:15
  #1
Medlem
Svart.Karismas avatar
Är Anders Behring Breivik ond?

Om inte, är det praktiskt möjligt att vara ond?

Om så är fallet, kan man besitta ondska likt hans fast inte utöva den, och således inte orsaka skada? En motsats på den goda mannen som gör onda handlingar.
__________________
Senast redigerad av Svart.Karisma 2014-10-30 kl. 03:26.
Citera
2014-10-30, 03:27
  #2
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Är Anders Behring Breivik ond?

Om inte, är det praktiskt möjligt att vara ond?

Om så är fallet, kan man besitta ondska likt hans fast inte utöva den, och således inte orsaka skada?
Breivik är framför allt ett komplett psykfall. En enstöring vars enda chans att bli uppmärksammad var att begå massmord på oskyldiga människor. Och ja, han är ond.
__________________
Senast redigerad av apelsinhimlen 2014-10-30 kl. 03:30.
Citera
2014-10-30, 03:44
  #3
Medlem
Tron på att man genom fysiskt våld kan inrätta folk i sitt eget tänkande är galenskap.
Ondska vet jag inte. Han trodde säkert på det. Den galna jäveln.
Citera
2014-10-30, 04:14
  #4
Medlem
Han var frimurare/är än idag!Sveriges styrande likaväl världens är det med!Sveriges skänker till värlgörenhet 400milj om året & till forskning!Hitler likaså&en stats målet snart fullbordat!
Citera
2014-10-30, 04:22
  #5
Medlem
Brum8s avatar
Tror inte på ondska eller godhet skulle snarare kalla honom vilseledd
Citera
2014-10-30, 05:08
  #6
Avstängd
Injectionzs avatar
Ondhet existerar bara hos irrationella individer som försöker att rationalisera ett annat irrationellt beteende. Ondhet existerar bara i ditt huvud.
Citera
2014-10-30, 08:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Injectionz
Ondhet existerar bara hos irrationella individer som försöker att rationalisera ett annat irrationellt beteende. Ondhet existerar bara i ditt huvud.

Fast qualia existerar också "bara i ditt huvud". Allt du någonsin kommer att förnimma kommer du "bara" att uppleva i ditt huvud.
Citera
2014-10-30, 11:28
  #8
Medlem
Jag yundrar vad skillnaden på en sjuk och ond människa är. Var drar vi gränsen? Det går ju göra en psykiatrisk undersökning på personen, men jag tycker det ändå är svårt att kunna kalla en människa ond. Visst finns det såkallade onda människor såsom breivik, englas mördare och många fler och andra sidan är dem människor som saknar förmåga att känna empati för andra och de spärrar som hindrar oss att skada andra såsom de gjort. Är inte det en form av sjukdom att inte kunna känna känslor för andra? Eller är man bara sjuk om man inte förstår vad man gjort och man är omd om man förstår? Som sagt... Det är svårt.
Citera
2014-10-30, 20:53
  #9
Medlem
som Peter Englund säger i Brev Från Nollpunkten - De riktigt farliga människorna är inte de onda, utan de som hängivet tror på en ide och låter ändamålet helga medlen för att åstadkomma det. Kanske han var ond, kanske inte. Han lär väl knappast vara den som är född mest empatisk, men det är bara han som vet vad som verkligen drev honom. Möjligen.
Citera
2014-10-30, 23:56
  #10
Medlem
Nej, jag tror inte Breivik är ond, det finns ingen människa som är ond i sin natur. Det finns dock jävligt intressanta sociala experiment som tyder på att under särskilda omständigheter kan man driva vilken normal människa som helst till att utföra vidriga/onda gärningar.

Här är ett ganska intressant inslag om psykologin bakom ondska: https://www.youtube.com/watch?v=OsFEV35tWsg
Citera
2014-10-31, 10:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Är Anders Behring Breivik ond?

Om inte, är det praktiskt möjligt att vara ond?

Är frågan giltig är det första man kan fundera på?
Är det rimligt att resonera i termer om att mänskor är goda eller onda. Ja, det kanske det är, men hur smart, vist eller ändamålsenligt är det egentligen. Att kategorisera mänskor som goda eller onda leder till en massa dumt tänk. Det kan leda till att man slutar se verkligheten och börjar tänka ytligt.

Är Anders Behring Breivik ond?
Mitt svar är ja. Han utförda onda handlingar och släpptes han fri så tror jag mer ont skulle följa i den mannens fotspår.

Handlingar är mer lätta att kategorisera som onda eller goda. Fast det är inte helt lätt det heller. Producerar och utvecklar Bofors tingestar som kan kategoriseras som onda? Svar ja. Fast de kan användas till försvar av landet, mot inkräktare utan egentlig rätt att inta landet. Så tingestarna kan tjäna ett gott syfte.


Citat:
Om så är fallet, kan man besitta ondska likt hans fast inte utöva den, och således inte orsaka skada? En motsats på den goda mannen som gör onda handlingar.

Detta börjar låta religiöst. Finns det ondska i sinnet på mänskor, något ruttet som bubblar upp ruttna, onda tankar och känslor i människans medvetande? Fråga prästen, alternativt fråga psykologen.

En del mänskor gör onda handlingar, tänker inte på nästan, och ur ett kristet perspektiv, syndar. Som kristen tror jag inte att man kan vara ond inombords och samtidigt inte ge uttryck för det i vardagen. Man är det man tänker och tror, och man agerar därefter. Fast har man en stenhård moral att inte göra ont mot andra och samtidigt så njuter man av onda tankar så är man, om inte annat, speciell. Det är kanske ett sätt att mogna att vara sån, men är man sån bör man betänka att ondskan, eller de onda tankarna man bär sipprar ut, kanske utan att man märker av det.
__________________
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-31 kl. 10:53.
Citera
2014-10-31, 15:55
  #12
Medlem
Han trodde säkert att det han gjorde skulle leda till någon förändring och att det var för ett högre syfte han gjorde det och hela den biten.

Men jag tycker inte det är en anledning till att inte kalla honom ond. Lika så SS och nazityskarna var onda, och kommunisterna m.fl.

Klart människor kan vara onda, Det är inte många som får chansen att vara goda människor i denna världen. De flesta är på gränsen till onda/neutrala tror jag, med det giriga korrupta systemet som råder, där alla ska roffa åt sig så mycket som möjligt på andras bekostnad.

Vad godhet är är ju en bättre fråga tycker jag..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback