2014-10-29, 23:23
  #38989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Räcker det verkligen endast med matte 1/A? På tu hand har jag för mig att jag stött på uppgifter i den kvantitativa delen som åtminstone kräver att man förstår sig på grunderna inom andra gradens ekvationer, vilket man inte i stöter på i den första delen utav gymnasium mattematiken, eller?

En fundering till - som inte riktigt gäller högskoleprovet direkt - men i all fall, jag tänkte på detta med gymnasium matteböckerna, oftast är dessa rätt dyra om de ska köpas in och inte lånas. Så i och med gymnasiereformen förra året bör samtliga skolor bytt ut deras bokupplagor, A mot 1, B mot 2, också vidare. Därför borde man tycka att skolorna borde sitta och lura på dessa äldre upplagor någonstans, och endast står och samlar damm? Eller kallade skolverket in samtliga för att malas ned, eldas för värme eller bygga hus åt bostadslösa med? Tycker en borde kunna få tag på en billigare variant på så sett.

Vet inte exakt vad matte 1 (c) omfattar. Själv använde jag mig av en dammig matte AochB bok. I matte B finns ett kapitel som omfattar andragradens funktioner och pq formeln lärs ut. Så ja, Matte A och B räcker gott och väl men kolla upp exakt vad du behöver kunna och ignorera resten. Exempelvis är spegelbilden av saker i ett koordinatsystem något rätt så onödigt.

Hör med syskon eller kompisar? Kanske råkat sno hem nån bok? Men går nog absolut att ringa och fråga en gymnasieskola. De gavs ut "gamla" matteböcker på skolan när jag tog studenten i våras.
Citera
2014-10-29, 23:38
  #38990
Medlem
Fhitals avatar
Vad tror ni om mitt resultat?
VERB: 65
KVANT: 62

HT11: 1,7
VT12: 1,8
HT12: 1,7
VT13: 1,7
HT13: 1,65
VT14: 1,7

Jag har svårt att avgöra om provet kändes lättare eller svårare nu i höst, än vad det gjort tidigare.
Det ser ut som att jag snubblar på mållinjen till läkarutbildningen, vilket givetvis svider.
VT15, here I come!
__________________
Senast redigerad av Fhital 2014-10-29 kl. 23:42.
Citera
2014-10-30, 00:45
  #38991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Jag gjorde Högskoleprovet. Lyckades väldigt bra i språkdelen och betydligt sämre i matten. Det här var mest för att bekanta mig med provet. I vår blir det skarpt läge.

Problemet är att jag är komplett okunnig på matte. Jag kan de fyra räknesätten men absolut ingenting om ekvationer och sånt - jag menar verkligen ABSOLUT ingenting.

Jag har sex månader på mig att försöka förkovra mig. Varje mattuppgift i Högskoleprovet som jag lyckas svara rätt på blir en bonus. Har ni något tips på hur jag ska gå till väga för att hinna lära mig lite grann i alla fall? Jag tänker inte anmäla mig till kurser eller studiecirklar, jag vill klara det på egen hand.

Rekommenderar att du införskaffar en bok för Ma1b, själv gillar jag Exponent. Det ger en tydlig struktur där du sedan kan kolla upp saker du vill öva mer på någon annanstans, t.ex. matteboken.se. Om du känner att du verkligen inte fattar något så kolla grunderna längre bak.

Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Testa den här sajten. Jag gillar starkt den här idén med gratis mattelektioner. De som driver en verkar vara riktiga eldsjälar.
http://www.matteboken.se/
I spalten till höger kan du välja vad du vill träna på. Jag skulle personligen rekommendera matte1 och matte2 och eventuellt årskurs 9 om du känner att behöver repetera.

Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Köp en matte 1c bok och börja räkna. När är färdig med matteboken och känner att du kan det rätt bra så börjar du gå igenom högskoleprov. Du kommer märka att du kanske ändå inte blev så säker på sannolikhetslära, eller var det kanske rombens area du aldrig greppade? Ja då lägger du fokus där. Att börja med att gå igenom högskoleprov när du inte kan grunden är ingen poäng. Först när du förstår matten ur ett helhetsperspektiv kommer det vara väldigt lätt att lära sig "kluringarna" på högskoleprovet, de övriga är bara att tillämpa regler som du redan bankat in ordentligt!

Höjde mig själv från 1.1 till 2.0 (kanske 1.9 :/ ) genom att göra såhär. Alltid varit bra på matte men hade mycket jag glömt bort, inte många veckor sen jag förstod på riktigt för första gången hur man räknade ut arean på en triangel . Men ah kämpa igenom i en takt som passar dig så kommer det gå suveränt!

Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Räcker det verkligen endast med matte 1/A? På tu hand har jag för mig att jag stött på uppgifter i den kvantitativa delen som åtminstone kräver att man förstår sig på grunderna inom andra gradens ekvationer, vilket man inte i stöter på i den första delen utav gymnasium mattematiken, eller?

En fundering till - som inte riktigt gäller högskoleprovet direkt - men i all fall, jag tänkte på detta med gymnasium matteböckerna, oftast är dessa rätt dyra om de ska köpas in och inte lånas. Så i och med gymnasiereformen förra året bör samtliga skolor bytt ut deras bokupplagor, A mot 1, B mot 2, också vidare. Därför borde man tycka att skolorna borde sitta och lura på dessa äldre upplagor någonstans, och endast står och samlar damm? Eller kallade skolverket in samtliga för att malas ned, eldas för värme eller bygga hus åt bostadslösa med? Tycker en borde kunna få tag på en billigare variant på så sett.

Här har ni vad som gäller.
"Den teoretiska svårighetsgraden för de matematiska uppgifterna ligger på gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1b i GY 2011." (från http://www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/forbereddiginforhogskoleprovet.5.27d86368130216405 a680008818.html )

Det är alltså egentligen ingen nödvändighet att öva på högre nivå än Matematik 1b. Det som finns i den kursen räcker bra för att lösa samtliga uppgifter på provet.
Citera
2014-10-30, 00:55
  #38992
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Vad tror ni om mitt resultat?
Det duger la i krig men annars lär det nog inte ta dig mycket längre än till månen.
Citera
2014-10-30, 09:20
  #38993
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Vad tror ni om mitt resultat?
VERB: 65
KVANT: 62

HT11: 1,7
VT12: 1,8
HT12: 1,7
VT13: 1,7
HT13: 1,65
VT14: 1,7

Jag har svårt att avgöra om provet kändes lättare eller svårare nu i höst, än vad det gjort tidigare.
Det ser ut som att jag snubblar på mållinjen till läkarutbildningen, vilket givetvis svider.
VT15, here I come!

VT12 så var 4 ord bortplockade, så det är lite missvisande att skriva upp resultatet från den. Tittar du på normeringstabellen så är 76 nämligen max på verbala.

Annars kommer du nog in i Örebro eller Umeå, om du får 1.7.
Citera
2014-10-30, 10:35
  #38994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa

Här har ni vad som gäller.
"Den teoretiska svårighetsgraden för de matematiska uppgifterna ligger på gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1b i GY 2011." (från http://www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/forbereddiginforhogskoleprovet.5.27d86368130216405 a680008818.html )

Det är alltså egentligen ingen nödvändighet att öva på högre nivå än Matematik 1b. Det som finns i den kursen räcker bra för att lösa samtliga uppgifter på provet.
Mjo men det där är inte helt sant. I den matte A+B-boken jag läste så dök inte sannolikhetslära, räta linjens ekvation, kvadrat och konjugatregler upp först fören i matteB-delen av boken. Som sagt minns jag*inte hur mycket matematik 1 innehåller, men bara en matte A bok räcker inte alltid.
Citera
2014-10-30, 11:21
  #38995
Medlem
Fhitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Det duger la i krig men annars lär det nog inte ta dig mycket längre än till månen.

Vågar jag tolka detta som att du menar "helt okej"?

Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
VT12 så var 4 ord bortplockade, så det är lite missvisande att skriva upp resultatet från den. Tittar du på normeringstabellen så är 76 nämligen max på verbala.

Annars kommer du nog in i Örebro eller Umeå, om du får 1.7.

Ivrig som man är så missade jag det. 1,8 stack ut väldigt mycket från övriga resultat, så även jag funderade lite grann (men uppenbarligen inte tillräckligt mycket) på det.

Det hade varit så himla skönt att sätta 1,7. Detta var tredje försöket och ännu en höjning i fickan.
0,95 -> 1,5 -> 1,7
Citera
2014-10-30, 12:44
  #38996
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Vågar jag tolka detta som att du menar "helt okej"?
Till månen för väl ändå ses som mer än "helt okej"! Duger i krig var nog inte lämpligt att skriva kanske.
Citera
2014-10-30, 12:51
  #38997
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Det hade varit så himla skönt att sätta 1,7. Detta var tredje försöket och ännu en höjning i fickan.
0,95 -> 1,5 -> 1,7

Bra jobbat, det lär som sagt räcka till Umeå och Örebro såvida inte normeringstabellerna ändras allt för mycket (det tror jag inte de gör). Det kan även räcka till Linköping och Göteborg tror jag, men mindre säkert då det är fler som söker nu jämfört med förra året.

Du får hoppas bara att det inte hamnar på 1.65 men det hade ju bara skett på en tidigare normering? Annars håller alla orter hög kvalitet i hela Sverige så är man mobil så har det inte jättestor betydelse.
Citera
2014-10-30, 15:01
  #38998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Mjo men det där är inte helt sant. I den matte A+B-boken jag läste så dök inte sannolikhetslära, räta linjens ekvation, kvadrat och konjugatregler upp först fören i matteB-delen av boken. Som sagt minns jag*inte hur mycket matematik 1 innehåller, men bara en matte A bok räcker inte alltid.

Varför skulle UHR ljuga om det? Jag kommer inte ihåg vad A-kursen innehåller då denna är utgången, men jag kan skriva under på att Ma1b räcker för 2.0.
Om man läser en bok med flera kurser kan den vara indelad på andra sätt än andra böcker. T.ex. innehåller Ma2b en del saker som Ma1b innehåller, för repetition och påbyggnad.
Citera
2014-10-30, 15:50
  #38999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Varför skulle UHR ljuga om det? Jag kommer inte ihåg vad A-kursen innehåller då denna är utgången, men jag kan skriva under på att Ma1b räcker för 2.0.
Om man läser en bok med flera kurser kan den vara indelad på andra sätt än andra böcker. T.ex. innehåller Ma2b en del saker som Ma1b innehåller, för repetition och påbyggnad.

Jag vet inte vad de refererar till för matte A bok men vad väldigt många tidigare har konstaterat är att deras matte A inte täcker högskoleprovets matematik.

http://i.imgur.com/ruUwlWF.jpg GLHF på hp med bara kurs A
Det är förövrigt boken för Naturvetenskap och teknik så man tycker ju att studeras uttalande om att matte 1 skulle motsvara matte A är lite klantigt
__________________
Senast redigerad av Celuex 2014-10-30 kl. 16:02.
Citera
2014-10-30, 16:11
  #39000
Medlem
Perriss avatar
Gick igenom matteboken.se inför högskoleprovet, och det höjde mig en del, men mycket vill ha mer.

Vad tror ni om "Sommarmatte" som ju går att läsa nu i höst också? Är den kursen ett av de bästa sätten att förbereda sig på för kvant på högskoleprovet? (Sökte på sommarmatte i tråden men hittade inte så mycket åsikter). Tänkte isf knega igenom den kursen fram tills jul sisådär, och sedan beta av de gamla prov som finns, på svettig tid då.

Verbal har jag redan full pott på i stort sett så den slipper jag öva på, så fick jag det sagt!

/perris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in