Citat:
Räcker det verkligen endast med matte 1/A? På tu hand har jag för mig att jag stött på uppgifter i den kvantitativa delen som åtminstone kräver att man förstår sig på grunderna inom andra gradens ekvationer, vilket man inte i stöter på i den första delen utav gymnasium mattematiken, eller?
En fundering till - som inte riktigt gäller högskoleprovet direkt - men i all fall, jag tänkte på detta med gymnasium matteböckerna, oftast är dessa rätt dyra om de ska köpas in och inte lånas. Så i och med gymnasiereformen förra året bör samtliga skolor bytt ut deras bokupplagor, A mot 1, B mot 2, också vidare. Därför borde man tycka att skolorna borde sitta och lura på dessa äldre upplagor någonstans, och endast står och samlar damm? Eller kallade skolverket in samtliga för att malas ned, eldas för värme eller bygga hus åt bostadslösa med? Tycker en borde kunna få tag på en billigare variant på så sett.
En fundering till - som inte riktigt gäller högskoleprovet direkt - men i all fall, jag tänkte på detta med gymnasium matteböckerna, oftast är dessa rätt dyra om de ska köpas in och inte lånas. Så i och med gymnasiereformen förra året bör samtliga skolor bytt ut deras bokupplagor, A mot 1, B mot 2, också vidare. Därför borde man tycka att skolorna borde sitta och lura på dessa äldre upplagor någonstans, och endast står och samlar damm? Eller kallade skolverket in samtliga för att malas ned, eldas för värme eller bygga hus åt bostadslösa med? Tycker en borde kunna få tag på en billigare variant på så sett.
Vet inte exakt vad matte 1 (c) omfattar. Själv använde jag mig av en dammig matte AochB bok. I matte B finns ett kapitel som omfattar andragradens funktioner och pq formeln lärs ut. Så ja, Matte A och B räcker gott och väl men kolla upp exakt vad du behöver kunna och ignorera resten. Exempelvis är spegelbilden av saker i ett koordinatsystem något rätt så onödigt.
Hör med syskon eller kompisar? Kanske råkat sno hem nån bok? Men går nog absolut att ringa och fråga en gymnasieskola. De gavs ut "gamla" matteböcker på skolan när jag tog studenten i våras.
. Men ah kämpa igenom i en takt som passar dig så kommer det gå suveränt!