2014-08-19, 12:40
Medlem
Jag var inne på Facebook. Jag finner det motbjudande med detta fotografiet på pappa och barn som ska vara ett budskap?

Barnet ser ut som en liten kopia av Yara. Är det ett syskon eller en bild på Yara som lite yngre än när hon mördades?

Texten är lika motbjudande:

https://www.facebook.com/mohammed.alnajjar.33

"غزة، عائلتي، اصدقائي، جيراني، واحبائي انا اسف اني لست بينكم في محنتكم فما باليد حيلة هذا ما فرضه علي القدر والحكومة السويدية ان يكون قلبي وعقلي معكم وجسدي ها هنا وحيدا ليس لي سوى الدعاء لكم بأن يحفظكم الله ويرعاكم
Gaza, my family, my friends, my neighbors my beloved ones am sorry am not with you in these bad days , but i can't do nothing, this is my fate and this is what the Swedish government want to have me here as a body but my heart and brain all there with you in Gaza , i have nothing to do but pray for you all to be safe and God care over you all"

Hans sida är vidrig, demonstrativ och han har inga familjemedlemmar som följer honom eller är vänner. Det finns inga andra fotografier på familjen, eller på barnen.

Det enda snälla kommentaren jag har är: att sorg har många skepnader.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-08-19 kl. 13:19.
Citera
2014-08-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det fanns innan Syrienkriget bortåt en miljon Palestinier i flyktingläger i Syrien. Trots att de har Damaskus som födelseort får de absolut inte räkna sig som Syrien utan är definitionsmässigt statslösa palestinier.

Och?

Är det asylskäl?

Eller bara ytterligare ett kontaterande att det lönar sig att ha tur i födelselotteriet!

Kan det vara så att det finns ett track rekord beträffande de som kallar sig för palestinier, som våra idiotiska politiker och handläggare på Migrationsverket inte vill kännas vid? Till den grad att de struntar i vår egen asyllagstiftning och Dublinkonventionen?

Det har tidigare varit uppe i tråden att det är möjligt att bli syrisk medborgare, men att det tar längre tid och att krav ställs på de personer som vill bli medborgare. Man kan inte bluffa sig fram i mellanöstern, för där är man inte naiv och korkad. De är alla måna om sina länders säkerhet.
Citera
2014-08-19, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Och?

Är det asylskäl?

Eller bara ytterligare ett kontaterande att det lönar sig att ha tur i födelselotteriet!

Kan det vara så att det finns ett track rekord beträffande de som kallar sig för palestinier, som våra idiotiska politiker och handläggare på Migrationsverket inte vill kännas vid? Till den grad att de struntar i vår egen asyllagstiftning och Dublinkonventionen?

Det har tidigare varit uppe i tråden att det är möjligt att bli syrisk medborgare, men att det tar längre tid och att krav ställs på de personer som vill bli medborgare. Man kan inte bluffa sig fram i mellanöstern, för där är man inte naiv och korkad. De är alla måna om sina länders säkerhet.
Nej, jag har aldrig påstått att det är ett asylskäl. Det är däremot en rimlig förklaring till varför det står födelseort Damaskus, trots att de kallar sig palestinier. Framförallt ett svar på det inlägg jag citerade.
Dessutom; om de hade varit syriska medborgare hade de ju sedan ett år varit garanterade PUT i Sverige, så då hade inte hela den här hemska historien behövt inträffa.
Citera
2014-08-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag var inne på Facebook. Jag finner det motbjudande med detta fotografiet på pappa och barn som ska vara ett budskap?

Barnet ser ut som en liten kopia av Yara. Är det ett syskon eller en bild på Yara som lite yngre än när hon mördades?

Texten är lika motbjudande:

https://www.facebook.com/mohammed.alnajjar.33

"غزة، عائلتي، اصدقائي، جيراني، واحبائي انا اسف اني لست بينكم في محنتكم فما باليد حيلة هذا ما فرضه علي القدر والحكومة السويدية ان يكون قلبي وعقلي معكم وجسدي ها هنا وحيدا ليس لي سوى الدعاء لكم بأن يحفظكم الله ويرعاكم
Gaza, my family, my friends, my neighbors my beloved ones am sorry am not with you in these bad days , but i can't do nothing, this is my fate and this is what the Swedish government want to have me here as a body but my heart and brain all there with you in Gaza , i have nothing to do but pray for you all to be safe and God care over you all"

Hans sida är vidrig, demonstrativ och han har inga familjemedlemmar som följer honom eller är vänner. Det finns inga andra fotografier på familjen, eller på barnen.

Det enda snälla kommentaren jag har är: att sorg har många skepnader.
Barnet tror jag är Y*r* kanske i 5-års åldern!
Citera
2014-08-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Barnet tror jag är Y*r* kanske i 5-års åldern!

Men det är inte ''Sveriges regering'' som vill ha honom här. Såvitt jag förstår har han själv velat stanna här för att bevista rättegången - vilket man i och för sig kan förstå.
Citera
2014-08-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men det är inte ''Sveriges regering'' som vill ha honom här. Såvitt jag förstår har han själv velat stanna här för att bevista rättegången - vilket man i och för sig kan förstå.
Då ljuger alltså tidningarna som säger att åklagaren bett honom stanna???
Citera
2014-08-19, 20:02
Medlem
Citat:
Då ljuger alltså tidningarna som säger att åklagaren bett honom stanna???

Såvitt jag förstår så har han själv velat stanna och fått förlängt visum pga det. Eller har du läst i media att någon åklagare uttalat sig och förklarat att hen bett honom att stanna. Jag har bara läst att Yaras pappa påstått detta, precis som han gör på sin FB. Om det är så att åklagaren krävt att han ska stanna här så kan du kanske skicka länken. Jag har inte läst allting om fallet, men jag har svårt att tro att Yaras pappas närvaro skulle vara viktig för åklagaren. Däremot tror jag att åklagaren kan styrkt hans ansökan om förlängd visum. Eftersom vem som helst förstår att det är viktigt för honom att veta vad som egentligen hände med hans dotter.
Senast redigerad av nantale 2014-08-19 kl. 20:17.
Citera
2014-08-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Det har stått i diverse tidningar, bl a här:

http://www.expressen.se/kvallsposten/vill-att-pappan-stannar-till-rattegangen-ar-over/
Här är det!
Citera
2014-08-19, 21:53
Medlem
Citat:
Här är det!

Väldigt luddigt utsaga av hans målsägandebiträde, i mitt tycke. Om de svenska myndigheterna skulle ha krävt att han stannar så borde de givetvis betala hans uppehälle också. De kanske ''ville'' att han stannade, bara för hans egen skull.
Citera
2014-08-19, 22:40
Medlem
Citat:
Väldigt luddigt utsaga av hans målsägandebiträde, i mitt tycke. Om de svenska myndigheterna skulle ha krävt att han stannar så borde de givetvis betala hans uppehälle också. De kanske ''ville'' att han stannade, bara för hans egen skull.
Det har varit min uppfattning hela tiden........men blivit tillrättavisad med detta tidningsinlägg
Citera
2014-08-19, 23:10
Medlem
LaScalas avatar
Jag undrar hur långt polisen kommit i sin utredning nu. Semestrar är väl slut och mycket kan börja betas av.
Frivårdens utlåtande om häktade kvinna har väl inte kommit än och det måste ju vara många förhör och kontroller som inte är klara.
Koll med Facebook, biomammans förhör mm hänger i luften.
Jag undrar också hur de mår där i häktet.

Jag undrar om jag drömt eller om jag faktiskt läste nånstans att de skulle utredas för annan brottslighet också. Har sökt men inte funnit nåt.
Var väl inne i nån artikel?
Nån som minns?
Citera
2014-08-20, 02:31
Medlem
Citat:

Han får inte förlängt "för hans egen skull", utan för att han ska finnas tillgänglig för polis och åklagare. Vilken myndighet beviljar flera månaders förlängt visum utfärdat "för hans egen skull"? Då behöver man ju inte ha visumtvång alls för alla som åker hit gör väl det för sin egen skull, eller? Troligen kan han svara på en del frågor som kan dyka upp under utredningens gång, därav förlängningen. Har du några uppgifter om vem/vilka som betalar hans uppehälle? Det låter som att du sitter inne med sådan information, för annars kan du ju inte avfärda att någon myndighet står för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in