Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Trots att cache-frågan känns som ett enormt sidospår har jag ändå försökt bedriva lite efterforskningar när jag kom hem från jobbet.
Det verkar dessvärre inte alldeles lätt att säga vem som har rätt. Cachefunktionen är lite mer avancerad idag än det var för ett antal år sen, när kopior av lästa bilder och html-sidor lagrades direkt på klientens hårddisk i samma filformat. Idag funkar det inte riktigt på samma vis. I min webbläsare (Chrome) verkar allt ligga i någon sorts datafiler som man inte utan vidare kan kika in i. När jag gör en googlesökning på bilder uppstår ett antal nya filer i cachen - men absolut inte så många som motsvarar de bilder som kommer upp i Google. När jag å andra sidan klickar på en enskild bild för att visa den i större storlek (jag sökte f ö på Ingemar Stenmark) så blev det tre nya filer i cachen.
Rätt ska vara rätt och utan mer kunskaper om exakt vilken webbläsare Kristoffer använde och exakt hur cachningen i den fungerar så går det inte att säga säkert vem som har rätt och om Kristoffer öppnade någon av bilderna och tittade närmare på eller inte. Vad nu det spelar för roll, kan inte se att det har något med mordet att göra och det besvarar heller inte frågan om varför han googlade "hund annatomi" samtidigt som hans hund dog, men sen försökte ljuga om det i rätten.
Gör ett experiment.
Gör en bildsök på "hund annatomi", och du får ut ett rutmönster av bilder.
Bläddra ner några sidor. Rutorna dyker upp successivt, vissa fylls med bilder direkt, andra efter en stund. Varför tar det en stund? Jo, bilderna hämtas från nätet.
Bläddra upp. Rutorna fylls direkt. Varför det? Jo, de fylls från cachen.
Sök på "Ingemar". Du ser att "Ingemar Stenmark" dyker upp direkt i sökrutan. Om någon har sökt på "hund annatomi", och senare söker på "hund" dyker "hund annatomi" upp. Förklarar det något?