2014-10-28, 22:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Trots att cache-frågan känns som ett enormt sidospår har jag ändå försökt bedriva lite efterforskningar när jag kom hem från jobbet.

Det verkar dessvärre inte alldeles lätt att säga vem som har rätt. Cachefunktionen är lite mer avancerad idag än det var för ett antal år sen, när kopior av lästa bilder och html-sidor lagrades direkt på klientens hårddisk i samma filformat. Idag funkar det inte riktigt på samma vis. I min webbläsare (Chrome) verkar allt ligga i någon sorts datafiler som man inte utan vidare kan kika in i. När jag gör en googlesökning på bilder uppstår ett antal nya filer i cachen - men absolut inte så många som motsvarar de bilder som kommer upp i Google. När jag å andra sidan klickar på en enskild bild för att visa den i större storlek (jag sökte f ö på Ingemar Stenmark) så blev det tre nya filer i cachen.

Rätt ska vara rätt och utan mer kunskaper om exakt vilken webbläsare Kristoffer använde och exakt hur cachningen i den fungerar så går det inte att säga säkert vem som har rätt och om Kristoffer öppnade någon av bilderna och tittade närmare på eller inte. Vad nu det spelar för roll, kan inte se att det har något med mordet att göra och det besvarar heller inte frågan om varför han googlade "hund annatomi" samtidigt som hans hund dog, men sen försökte ljuga om det i rätten.
Gör ett experiment.

Gör en bildsök på "hund annatomi", och du får ut ett rutmönster av bilder.

Bläddra ner några sidor. Rutorna dyker upp successivt, vissa fylls med bilder direkt, andra efter en stund. Varför tar det en stund? Jo, bilderna hämtas från nätet.

Bläddra upp. Rutorna fylls direkt. Varför det? Jo, de fylls från cachen.

Sök på "Ingemar". Du ser att "Ingemar Stenmark" dyker upp direkt i sökrutan. Om någon har sökt på "hund annatomi", och senare söker på "hund" dyker "hund annatomi" upp. Förklarar det något?
Senast redigerad av Quarrel 2014-10-28 kl. 22:18.
Citera
2014-10-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Gör ett experiment.

Gör en bildsök på "hund annatomi", och du får ut ett rutmönster av bilder.

Bläddra ner några sidor. Rutorna dyker upp successivt, vissa fylls med bilder direkt, andra efter en stund. Varför tar det en stund? Jo, bilderna hämtas från nätet.

Bläddra upp. Rutorna fylls direkt. Varför det? Jo, de fylls från cachen.

Sök på "Ingemar". Du ser att "Ingemar Stenmark" dyker upp direkt i sökrutan. Om någon har sökt på "hund annatomi", och senare söker på "hund" dyker "hund annatomi" upp. Förklarar det något?

Du har så jävla fel. läs länken http://sv.wikipedia.org/wiki/Cache

Citat:
Webbläsare

Ytterligare en cachefunktion finns i webbläsare, som sparar de webbsidor användaren besöker så att de inte behöver hämtas igen vid nästa besök på sidan. De redan hämtade sidorna lagras som ordinarie filer i ett särskilt webbcache på användarens dator.
Citera
2014-10-28, 22:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Du har så jävla fel. läs länken http://sv.wikipedia.org/wiki/Cache
Det är så jävla precis vad jag säger. Sidor som hämtats från nätet behöver inte hämtas igen, de finns i cachen.
Citera
2014-10-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Trots att cache-frågan känns som ett enormt sidospår har jag ändå försökt bedriva lite efterforskningar när jag kom hem från jobbet.
Jag håller med det är ytterligare ett sidospår.

Det är 50/50 chans att han sparade aktivt eller att något program sparade det åt honom. Det finns ju även en möjlighet att någon av hans vänner sparat eller googlat filen.
Citera
2014-10-28, 22:56
Medlem
lilltoes avatar
Nu var det ju sökningarna polisen redogjorde för, sedan har andra byggt på t ex. åklagarna. Varför behöver jag inte gå in närmare på. Det borde alla klart för sig här på tråden.
Citera
2014-10-28, 22:58
Medlem
Citat:
Det är så jävla precis vad jag säger. Sidor som hämtats från nätet behöver inte hämtas igen, de finns i cachen.

Du missade alltså med flit att läsa att sidor man besökt finns kvar i cachen inte de man får upp vid en sökning?
Citera
2014-10-28, 23:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Du missade alltså med flit att läsa att sidor man besökt finns kvar i cachen inte de man får upp vid en sökning?
Nej. Det står inget om att de sidor man får upp vid sökning inte lagras i cachen. Allt man hämtar från nätet hamnar i cachen, och sökresultat hämtas från nätet.
Citera
2014-10-28, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Ja det är bara patetiskt- Att KJ googlade på hundens anatomi visar på att han brydde sig om sin hund vilket han också tydligt visar i förhören.
Vi väntar på din redovisning över indicier som pekar mot MB. Har du förträngt vad du har utlovat?
Citera
2014-10-28, 23:06
Medlem
Webläsaren Firefox har tex något som de kallar för "Link prefetching", vilket betyder att länkar från en sida hämtas utan användaren aktiva medgivande eller klickande.

Från https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTTP/Link_prefetching_FAQ.

Link prefetching is a browser mechanism, which utilizes browser idle time to download or prefetch documents that the user might visit in the near future. A web page provides a set of prefetching hints to the browser, and after the browser is finished loading the page, it begins silently prefetching specified documents and stores them in its cache. When the user visits one of the prefetched documents, it can be served up quickly out of the browser's cache.
Citera
2014-10-28, 23:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Webläsaren Firefox har tex något som de kallar för "Link prefetching", vilket betyder att länkar från en sida hämtas utan användaren aktiva medgivande eller klickande.

Från https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTTP/Link_prefetching_FAQ.

Link prefetching is a browser mechanism, which utilizes browser idle time to download or prefetch documents that the user might visit in the near future. A web page provides a set of prefetching hints to the browser, and after the browser is finished loading the page, it begins silently prefetching specified documents and stores them in its cache. When the user visits one of the prefetched documents, it can be served up quickly out of the browser's cache.
Bra, då vet vi att webbsidor och bilder hamnar i cachen utan att användaren ens behöver titta på dem.
Citera
2014-10-28, 23:13
Medlem
Citat:
Bra, då vet vi att webbsidor och bilder hamnar i cachen utan att användaren ens behöver titta på dem.
Ja, enligt mig så är det så. Om man har möjlighet och vet hur, kan man titta på cachen i realtid och se hur bilder trillar in.
(Hur KJ hade sin browser inställd vet jag inte. Han behöver alltså inte få bilder på sin dator ovetandes, men det kan vara så).
Senast redigerad av PekkariP1 2014-10-28 kl. 23:18.
Citera
2014-10-28, 23:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Ja, enligt mig så är det så. Om man har möjlighet och vet hur, kan man titta på cachen i realtid och se hur bilder trillar in.
Så, då är bilden av handskelettet sannolikt ett resultat av googlingen på "hund annatomi", alltså talar inget för att KJ har sökt specifikt på "hand".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in