Citat:
Ursprungligen postat av
Käg Malax
Men om det inte bara handlar om att få fram vad man menar och samtidigt inte handlar om att ha ett målande språk så har jag lite svårt att förstå vad du menar.
Jag tycker ”målande” är fel ordval. I följande skala vill jag placera målande språk nära den sista punkten, på gränsen till något litterärt. Jag tycker att något kan vara på steg 3 utan att vara steg 4.
1. Språkligt inkorrekt, knaggligt, helt eller delvis svårt att förstå
2. Korrekt men basalt, kanske lite oidiomatiskt, upprepningar, delvis klumpigt, omskrivningar som orsakar vaghet eller i värsta fall felaktigheter
3. Träffsäkert med rätt ordval, nyanserat, varierat i fråga om struktur och ordval för att få fram poänger
4. Stilistiskt drivet, poetiskt, snirkligt, ev. för mycket idiomatiska uttryck, riskerar att bli pladdrigt eller subjektivt färgat, alltför invecklat men elegant
Vad gäller torftigheten menar jag alltså att språket inte bör vara stilistiskt drivet och varierat bara för sakens skull. Det bör fortfarande vara enkelt, men det utesluter inte att det kan vara precist och nyanserat, tycker jag. Men
torftigt är, vid närmare eftertanke, kanske ett dumt ordval.