2014-10-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Här kommer en liten PDF med schema över hur alla är kallade till huvudförhandlingen. Kan vara bra att veta för jag antar att vi har annat att göra än att sitta vid datorn i två månader och vänta på att nåt ska hända

Observera datumen

Den 18 novmber är t.ex rättsmedicinska kallade
Den 21 november kommer Hjärpe, Islam Lily och Willys-Therese
Den 3 december är några grannar kallade
Den 4 december kommer kriminalteknikerna

https://anonfiles.com/file/e8dbf1344b45f9e6c9c4560348bbe573
Tack, verkligen bra att ha.
Vet du var man kommer att kunna se referat eller lyssna? BLT?
Citera
2014-10-28, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Det var den mest sannolika teorin hittills, precis i de banorna tänker jag själv. Sonen behöver ju inte ha sett allt. Det kan ju förklara det. Jag tänker också att Yara har fått ett ordentligt kok stryk, hon har (de trott) lagt sig och sova och de efter en stund upptäckt att hon var död. Så tror jag.
Ja, det är troligt att Madi upptäcker en stund senare att Yara inte vaknar eller reagerar. Rami tror jag inte har brytt sig att kolla syaterdottern. Jag tror inte Madi vet att Yara är död i de tidiga kontakterna med Yaras mamma. Har för mig att de har kontakt vid 20 och sen igen nån timme senare. Jag tror Yara blivit medvetslös av misshandeln och sedan avlidit under kvällen.
Citera
2014-10-28, 15:54
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
200:- syns i morgon !
Jag satte in 222:- i morse så det borde väl kommit in tills imorgon.
Citera
2014-10-28, 16:01
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Det var den mest sannolika teorin hittills, precis i de banorna tänker jag själv. Sonen behöver ju inte ha sett allt. Det kan ju förklara det. Jag tänker också att Yara har fått ett ordentligt kok stryk, hon har (de trott) lagt sig och sova och de efter en stund upptäckt att hon var död. Så tror jag.
Men enligt rättsläkaren så stack ju en av hennes benpipor ut så de kan väl knappast trott att hon bara lagt sig att sova efter misshandeln. Jag tvivlar på att Yara ens kunde röra sig när dom var färdiga med henne.
Tyvärr går det inte bevisa om det var dom som slutligen kvävde henne till döds men det hade ju varit deras säkraste sätt att få tyst på Yara.
Någon som vet om hon hade mycket blåmärken i ansiktet?
Citera
2014-10-28, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Men enligt rättsläkaren så stack ju en av hennes benpipor ut så de kan väl knappast trott att hon bara lagt sig att sova efter misshandeln. Jag tvivlar på att Yara ens kunde röra sig när dom var färdiga med henne.
Tyvärr går det inte bevisa om det var dom som slutligen kvävde henne till döds men det hade ju varit deras säkraste sätt att få tyst på Yara.
Någon som vet om hon hade mycket blåmärken i ansiktet?

Med normala referenser hade man ju naturligtvis inte gjort så men med tanke på att detta är någon som bränner med cigaretter så tänker man kanske inte så.

Det här med kudden har jag också tänkt på. Jag tror att om det har varit en kudde inblandad så tror jag att den har lagts över ansiktet för att få tyst på henne snarare än att kväva henne.

Kanske är det bara jag som greppar efter halmstrån då jag själv kan se att jag letar efter förmildrande omständigheter...
Citera
2014-10-28, 16:31
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
200:- syns i morgon !

Citat:

Jag satte in 212:- på eftermiddagen idag.
Citera
2014-10-28, 16:56
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Med normala referenser hade man ju naturligtvis inte gjort så men med tanke på att detta är någon som bränner med cigaretter så tänker man kanske inte så.

Det här med kudden har jag också tänkt på. Jag tror att om det har varit en kudde inblandad så tror jag att den har lagts över ansiktet för att få tyst på henne snarare än att kväva henne.

Kanske är det bara jag som greppar efter halmstrån då jag själv kan se att jag letar efter förmildrande omständigheter...
Förlåt, men varför letar du efter förmildrande omständigheter? Själv vill jag se båda få livstid på anstalter där de inte tas så bra om hand av sina medfångar.
Jag tvivlar också på att Yara haft direkt ork att skrika efter att ha misshandlats så svårt under flera timmar. Hon borde väl snarare ha skrikit som mest under början av misshandeln, vilket hon antagligen inte gjort för då borde väl grannarna ha reagerat?
Citera
2014-10-28, 16:57
Medlem
Citat:
Uttrycker mig som en kratta jag satte in 200:-vilket bör synas imorgon
Citera
2014-10-28, 17:07
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Förlåt, men varför letar du efter förmildrande omständigheter? Själv vill jag se båda få livstid på anstalter där de inte tas så bra om hand av sina medfångar.
Jag tvivlar också på att Yara haft direkt ork att skrika efter att ha misshandlats så svårt under flera timmar. Hon borde väl snarare ha skrikit som mest under början av misshandeln, vilket hon antagligen inte gjort för då borde väl grannarna ha reagerat?

Ibland kan det vara givande att tänka baklänges. Om man som åklagare letar förmildrande omständigheter kan man kanske bygga ett starkare åtal och vara beredd på försvarsadvokaternas ömkande påståeende. Nu gissade jag bara. Men det är skoj att tänka baklänges

Jag undrar förresten om inte Yara tuppat av mellan varven. Av smärtan. 13 frakturer kan nog få en muskelknutte att tuppa av. Hon kan inte ha skrikit särskilt mycket. Jag tror hon gradvis i väldiga smärtor har sjunkit in i döden.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-28 kl. 17:17.
Citera
2014-10-28, 18:15
Medlem
Iobberknolls avatar
Jag har försökt hitta lite om fettembolism eftersom åklagaren nämnde något om fettdroppar i lungorna. Tydligen uppstår fettembolism tidigast 12 timmar efter en fraktur enligt den här websidan http://swe.mdhealthresource.com/disability-guidelines/fracture

Sedan hittade jag en rättsmedicinsk pdf med namnet "Kvalitetsarbete inom svensk rättsmedicin i en internationell jämförelse" där de nämner litet om fettembolism, bl a på sid 150 :

Citat:
Fettembolism i lungorna vid trauma
-betydelse av tidförlopp samt lokalisering av och antal frakturer
av Erik Edston, Håkan Bengtsson

Fett(och benmärgs) embolism i lungkapillärerna är ett ganska vanligt fynd vid trauma
med skelettskador. Det är oklart hur och i vilken utsträckning de bidrar till dödsorsaken,
hur de uppkommer och om det finns ett kvantitativt förhållande till antal frakturer.
Traumadödsfall studeras avseende fettembolism med osmiumfärgning av lungbiopsier
och kontrollbitar från lever och njure. En kontrollgrupp utgörs av dödsfall där trauma
ej förekommit. Kvantifiering av fettpositivt material görs med morfometrisk metod.
Frakturer med vissa lokalisationer kan ha en benägenhet att alstra fettembolier exempel
vis bäckenfrakturer och öppna frakturer av de långa rörbenen i extremiteterna.

Pdf:en från rättsmedicinska hittar ni här http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/pdf/publicerat/rapport2011-2-kvalite-rm-rammer.pdf.

För övrigt finns det inte mycket att hitta om fettembolism utan att i första hand läsa om frakturer, som här t.ex http://minfil.org/P9Kcgabcbe/D_Wenger_Allm_n_frakturl_ra-1.pdf

Fettembolism kan i sin tur orsaka ARDS (Adult Respiratory Distress Syndrome) vilket innebär vätskeutträde i lungorna varvid gasutbytet slutar fungera. Vid multipla frakturer kan även njurarna påverkas.

Jag skriver om detta med tanke på att man tror sig veta att Yara delvis kvävdes till döds. Kanske inte bara med en kudde utan även på grund av att hon hade 13 obehandlade frakturer i kroppen, varav några är typiska för att orsaka fettembolism.
Citera
2014-10-28, 18:15
Medlem
Citat:
Uttrycker mig som en kratta jag satte in 200:-vilket bör synas imorgon

Hoppas pengarna räcker. Jag kollade mitt konto i morse och mina pengar har satts in på kontot. Men vad händer om det inte blir tillräckligt, kan man då köpa delar av FUP.
Citera
2014-10-28, 18:16
Medlem
Jag tror att de medvetet lät Yara dö så att hon inte skulle kunna berätta (t ex om vem som gjort vad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in