2014-10-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, Ramis släktingar finns ju i Holland. På Madis sida fanns väl någon som körde långtradare om jag inte missminner mig.
Isla*s man kör långtradare bor i Landskrona! *m
Citera
2014-10-28, 14:17
Medlem
Iobberknolls avatar
Är det någon som vet hur medias bevakning kommer att se ut?

Det hade varit bra att veta. Imorgon o resten av veckan har jag lite svårt att sitta vid datorn hela tiden. Håller på att flytta.
Citera
2014-10-28, 14:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Undrar om det har förkommit konkreta hot mot dem eftersom säkerheten är så i fokus. Det är ju inte som att de hör till ett kriminellt gäng.

Pappa Mohammed hade väl framfört dödshot när han bodde på vandrarhemmet.
Det har väl hänt att en förälder till ett mördat barn angripit, t o m dödat GM i rättssalen. Minns inte om det hänt i Sverige?
Annars kan säkerheten äventyras av att de åtalade själva löper amok då de känner sej oskyldigt utpekade av nån.
Åhörare utan respekt för våra domstolar kan också ställa till med jävelskap.
I det här fallet är väl fritagningsrisken inte så stor men annars är det också en faktor att
räkna med vid riskbedömning.
Citera
2014-10-28, 14:32
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Är det någon som vet hur medias bevakning kommer att se ut?

Det hade varit bra att veta. Imorgon o resten av veckan har jag lite svårt att sitta vid datorn hela tiden. Håller på att flytta.

Jag misstänker att åtminstone BLT kommer att direktrapportera. Det går alltid att backlogga så att du ser hela rapporteringen i efterhand.
Citera
2014-10-28, 14:35
Medlem
Citat:
Undrar om det har förkommit konkreta hot mot dem eftersom säkerheten är så i fokus. Det är ju inte som att de hör till ett kriminellt gäng.

Tidigare länk som tog upp säkerheten. De menade nog rättssäkerheten

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/hardbevakad-rattegang-vantar

"Den mordmisstänkte mannen och kvinnan får inte ha kontakt och ska hållas separerade.

- Vi har häktespersonal och en polis på plats som ska säkerställa att så sker. Jag kommer också att prata med de två tilltalade innan och understyrka att de inte får kommunicera med varandra. I nödfall har vi medhörningsrum, säger Laila Kirppu, som menar att tingsrätten har beredskap om ordningen störs av antingen de åtalade eller av åhörare
."
Citera
2014-10-28, 14:43
Avslutad
Citat:
Intressant, den hade jag inte hört förut. Vem av de två tror du ljuger bäst i det här fallet?
Schyrrer handlade planerat och försökte dölja sina spår och konstruera en historia som dock avslöjades som orimlig av utredarna. Sen var hon rökt.

När det gäller Yara kan det inte vara ett planerat dåd. Då hade man inte utfört mordet hemma, med endast två mördare att välja på. Det måste vara en oplanerad misshandel, ett okontrollerat raseriutbrott, som ledde till Yaras död. Madi dukar ju inte upp nån historia egentligen, hon bara förnekar all kännedom om vad som hänt. Jag tror absolut att hennes uppgifter till Yaras mamma innehåller viss sanning - "varav hjärtat är fullt, talar munnen", samma mekanism som bakom Schurrers historia.

Rami ljuger absolut om att han inte skulle vara ett dugg delaktig. Han har som allra minst hört och sett misshandeln och underlåtit att ingripa. Hans patetiska inspelningar gör mig misstänksam mot honom. Det är så uppenbara försök att lägga skulden på Madi.

Min gissning är att Madi börjat misshandeln, av irritation över att Yara inte gjorde vad hon nu var tillsagd att göra. Hålla koll på barnen, kanske. Rami har blivit irriterad över livet och börjat skrika på Madi. Madi skyller på Yara "Hon gör inte som jag säger, din systerdotter är helt värdelös och bara orsakar problem etc". Rami vänder sin ilska mot Yara... Och han slår ju som vi vet hårdast.

Madi försöker sen få liv i Yara, medan Rami börjar sopa igen spåren genom sina inspelningar. Så här kan det ha gått till, jag tror bägge varit delaktiga på något sätt. Mot det talar att sonen sagt att enbart mamma slagit Yara.
Citera
2014-10-28, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Var det nära sanningen att Arbogamörderskan hade blivit fråntagen en hammare? Om mannen och kvinnan i det här fallet båda ljuger så vad är då nära sanningen?
Att fantisera ihop en historia om att man åkt fast i säkerhetskontrollen med en hammare när man dagarna innan slagit ihjäl två barn med en hammare gör man inte av en slump... Hjärnan sysselsätts oupphörligt med dådet vilket leder till att info läcker ut ur mördaren på olika sätt.

Om Madi nu har misshandlat Yara kan hon mycket väl pysa ut lite friserade upplysningar om detta i ett samtal nära inpå dådet.
Citera
2014-10-28, 14:56
Medlem
200:- syns i morgon !
Citera
2014-10-28, 15:04
Medlem
Klarabella79s avatar
ju mer jag läser i tråden, desto mer ont i magen får jag av att se hur stackars lilla Yara lidit för sina egoistiska föräldrars skull!

Tänkte på madrassen på golvet i vardagsrummet (?), inte undra att hon var trött i skolan, för som vi alla vet så brukar man ju inte själv lägga sig så tidigt som ens barn. Man nattar barnen och sen gör man själv annat, titta på tv, surfa osv.. Hur hade de tänkt att hon skulle kunna sova gott med taklampan tänd, eller en massa ljud på osv? Klart hon är helt slut. Blir även förundrad hur lilla flickan kunde sova på en sån liten o smal madrass och ändå orka? Min 2 åring (ganska liten) får inte ens plats på en sån madrass! Kan knappt vända sig på en så smal (nej, min dotter har en säng om ngn undrar).

Jag HOPPAS att när dessa idioter hamnar i fängelset att ngn av internerna tar lagen i egna händer o låter asen smaka på sin egen medicin. Ska bli intressant om Madi hamnar på färingsö (fängelset för kvinnor som begått grova brott), då kanske jag kan luska ut lite info av svärfar min som arbetar lite där..
Citera
2014-10-28, 15:07
Medlem
Iobberknolls avatar
Här kommer en liten PDF med schema över hur alla är kallade till huvudförhandlingen. Kan vara bra att veta för jag antar att vi har annat att göra än att sitta vid datorn i två månader och vänta på att nåt ska hända

Observera datumen

Den 18 novmber är t.ex rättsmedicinska kallade
Den 21 november kommer Hjärpe, Islam Lily och Willys-Therese
Den 3 december är några grannar kallade
Den 4 december kommer kriminalteknikerna

https://anonfiles.com/file/e8dbf1344b45f9e6c9c4560348bbe573
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-28 kl. 15:19.
Citera
2014-10-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Schyrrer handlade planerat och försökte dölja sina spår och konstruera en historia som dock avslöjades som orimlig av utredarna. Sen var hon rökt.

När det gäller Yara kan det inte vara ett planerat dåd. Då hade man inte utfört mordet hemma, med endast två mördare att välja på. Det måste vara en oplanerad misshandel, ett okontrollerat raseriutbrott, som ledde till Yaras död. Madi dukar ju inte upp nån historia egentligen, hon bara förnekar all kännedom om vad som hänt. Jag tror absolut att hennes uppgifter till Yaras mamma innehåller viss sanning - "varav hjärtat är fullt, talar munnen", samma mekanism som bakom Schurrers historia.

Rami ljuger absolut om att han inte skulle vara ett dugg delaktig. Han har som allra minst hört och sett misshandeln och underlåtit att ingripa. Hans patetiska inspelningar gör mig misstänksam mot honom. Det är så uppenbara försök att lägga skulden på Madi.

Min gissning är att Madi börjat misshandeln, av irritation över att Yara inte gjorde vad hon nu var tillsagd att göra. Hålla koll på barnen, kanske. Rami har blivit irriterad över livet och börjat skrika på Madi. Madi skyller på Yara "Hon gör inte som jag säger, din systerdotter är helt värdelös och bara orsakar problem etc". Rami vänder sin ilska mot Yara... Och han slår ju som vi vet hårdast.

Madi försöker sen få liv i Yara, medan Rami börjar sopa igen spåren genom sina inspelningar. Så här kan det ha gått till, jag tror bägge varit delaktiga på något sätt. Mot det talar att sonen sagt att enbart mamma slagit Yara.

Det var den mest sannolika teorin hittills, precis i de banorna tänker jag själv. Sonen behöver ju inte ha sett allt. Det kan ju förklara det. Jag tänker också att Yara har fått ett ordentligt kok stryk, hon har (de trott) lagt sig och sova och de efter en stund upptäckt att hon var död. Så tror jag.
Citera
2014-10-28, 15:22
Medlem
LaScalas avatar
Tack tack!
Ja, nu vet jag hur jag ska planera mitt liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem