Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturellatantella
Intressant, den hade jag inte hört förut. Vem av de två tror du ljuger bäst i det här fallet?
Schyrrer handlade planerat och försökte dölja sina spår och konstruera en historia som dock avslöjades som orimlig av utredarna. Sen var hon rökt.
När det gäller Yara kan det inte vara ett planerat dåd. Då hade man inte utfört mordet hemma, med endast två mördare att välja på. Det måste vara en oplanerad misshandel, ett okontrollerat raseriutbrott, som ledde till Yaras död. Madi dukar ju inte upp nån historia egentligen, hon bara förnekar all kännedom om vad som hänt. Jag tror absolut att hennes uppgifter till Yaras mamma innehåller viss sanning - "varav hjärtat är fullt, talar munnen", samma mekanism som bakom Schurrers historia.
Rami ljuger absolut om att han inte skulle vara ett dugg delaktig. Han har som allra minst hört och sett misshandeln och underlåtit att ingripa. Hans patetiska inspelningar gör mig misstänksam mot honom. Det är så uppenbara försök att lägga skulden på Madi.
Min gissning är att Madi börjat misshandeln, av irritation över att Yara inte gjorde vad hon nu var tillsagd att göra. Hålla koll på barnen, kanske. Rami har blivit irriterad över livet och börjat skrika på Madi. Madi skyller på Yara "Hon gör inte som jag säger, din systerdotter är helt värdelös och bara orsakar problem etc". Rami vänder sin ilska mot Yara... Och han slår ju som vi vet hårdast.
Madi försöker sen få liv i Yara, medan Rami börjar sopa igen spåren genom sina inspelningar. Så här kan det ha gått till, jag tror bägge varit delaktiga på något sätt. Mot det talar att sonen sagt att enbart mamma slagit Yara.