• 1
  • 2
2014-09-04, 12:47
Medlem
Nihennas avatar
Jag har egentligen haft detta problem i flera år, men tänkt på det först nu.

jag vaknar, och har ibland dessa röda kliande märken/utslag på olika ställen av kroppen.
Oftast benen eller låren.

Jag tog två bilder idag som jag tänkte visa er:
http://imgur.com/a/7k06L

Det är INTE vägglöss.
jag hittar varken blodfläckar på lakan, döda vägglöss eller mörka "mögelliknande" spår, samt att Anticimex redan har konstaterat att jag inte har det.
Så vad kan det annars vara?

Jag är, eller var i alla fall för, allergisk mot kvalster. Är detta något som kan ge utslag på morgonen?
Citera
2014-09-04, 13:53
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Ja, kvalsterallergi kan ge utslag och om inte på morgonen -när skulle det i sådana fall ske eftersom du ju har legat i sängen hela natten

Du får tvätta sängkläder och byta ofta helt enkelt, om det nu är det.

Annars skulle det kunna vara ditt tvättmedel också, prova med ett allergivänligt tvättmedel och se om det hjälper, alternativt tvätta utan tvättmedel.

OBS det finns inga bilder i din länk.
Citera
2014-09-04, 14:01
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ja, kvalsterallergi kan ge utslag och om inte på morgonen -när skulle det i sådana fall ske eftersom du ju har legat i sängen hela natten

Du får tvätta sängkläder och byta ofta helt enkelt, om det nu är det.

Annars skulle det kunna vara ditt tvättmedel också, prova med ett allergivänligt tvättmedel och se om det hjälper, alternativt tvätta utan tvättmedel.

OBS det finns inga bilder i din länk.

Hmm, jag kollade precis länken igen. För mig funkar den galant, vet inte vad som kan ha hänt från din sida.

Nåja, bra att veta att det "bara" troligen är kvalster.
Citera
2014-09-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hmm, jag kollade precis länken igen. För mig funkar den galant, vet inte vad som kan ha hänt från din sida.

Nåja, bra att veta att det "bara" troligen är kvalster.

svårt att säga, kan vara kvalster! vad har du för säng? är det hästen så har jag hört en hemsk historia om dem! (vet inte om det är myt eller inte dock)

Någon som hade köpt en och fått massa likmaskar i sängen i liksom insidan av sängen!
och han hade varit allergisk mot det och fått utslag
Citera
2014-09-04, 14:34
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
svårt att säga, kan vara kvalster! vad har du för säng? är det hästen så har jag hört en hemsk historia om dem! (vet inte om det är myt eller inte dock)

Någon som hade köpt en och fått massa likmaskar i sängen i liksom insidan av sängen!
och han hade varit allergisk mot det och fått utslag

Ingen aning. Hotellsäng. Där min mor jobbade köpte de in för många så jag fick den.
Citera
2014-09-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ingen aning. Hotellsäng. Där min mor jobbade köpte de in för många så jag fick den.

kan vara djur i sängen då som spökar! du bör skära upp madrassen och kolla i den utan att så att säga förstöra den, på sidan eller nått!
Citera
2014-10-27, 18:45
Medlem
Nihennas avatar
*bump*

Anticimex var här idag, då jag ivll få bor tlite silverfiskar från badrummet.

Helt orelaterat ber jag dem ta en titt i min säng och soffan i vardagsrummet om jag har vägglöss då dessa skumma utslag dyker upp då och då.

Nope. Inget. Nada. De hittade inget spår av något alls .

Då finns väl egentligen bara förklaringen kvar att det är kvalster som spökar?
Citera
2014-10-27, 18:51
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Tvättar du i 60 grader ?
Byter du lakan varje vecka?
Använder du sköljmedel?
Citera
2014-10-27, 18:53
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Tvättar du i 60 grader ?
Byter du lakan varje vecka?
Använder du sköljmedel?

60 grader, japp.
Inte varje, sker väl varannan helg eller så.
Inget sköljmedel, dock vanligt tvättmedel.

Edit: Vill också lägga till att jag ibland får lite halsvårt att andas efter att ha spenderat en längre tid i soffan. Jag får luft, men varje andetag kräver mer kraft, så att säga, och det känns som att man andas "högre upp" än annars.
Senast redigerad av Nihenna 2014-10-27 kl. 18:57.
Citera
2014-10-27, 18:58
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Skitskumt , Byt lakan oftare...

Att du får svårt och andas just i soffan? säkert något annat som spökar då
Citera
2014-10-27, 18:59
Medlem
Citat:
60 grader, japp.
Inte varje, sker väl varannan helg eller så.
Inget sköljmedel, dock vanligt tvättmedel.

Prova som sagt med något allergivänligt tvättmedel, eller tvätta utan något tvättmedel alls.

Det är många som inte tål tvättmedel och får utslag av det, så det behöver inte vara kvalster.
Citera
2014-10-27, 19:00
Medlem
Citat:
Edit: Vill också lägga till att jag ibland får lite halsvårt att andas efter att ha spenderat en längre tid i soffan. Jag får luft, men varje andetag kräver mer kraft, så att säga, och det känns som att man andas "högre upp" än annars.

Det är nog mycket damm i soffan bara, eller under/omkring? Jag kan känna så om jag t.e.x inte har dammsugit under sängen på ett tag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in