Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-10-27, 08:46
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Du fattar fortfarande inte att det inte räknas som minoriteter utan parallella grupper med bland annat officiella språk.

"The Romansh people are a people and ethnic group of Switzerland,"

Switzerland is at the crossroads of several prehistoric migrations, while on the other hand the Alps acted as a refuge in some cases. Genetic studies found the following haplogroups to be prevalent:

Y-DNA: R1b,[17] E3b,[18] I1b2,[19][20][21] R1a[22] J,[23]
mtDNA: H 28% (HV 33%), U4+U5 (14%), K (7%), J (5%)[24]

The traditional ethnic composition of the territories of modern Switzerland includes the following components:

(Deutschschweizer), i.e. Alemannic German, historically amalgamated from the Gallo-Roman population and the Alemanni and Burgundii, including subgroups such as the Walser.

the French (Romands), traditionally , amalgamated from the Gallo-Roman population and Burgundians (the historical Upper Burgundy). They are closely related to the French (especially those of Franche-Comté).

the Italian Swiss (Svizzeri italiani), amalgamated from Raetians and Lombards. They are closely related to the Italians (especially Lombards and Piedmontese).

The Romansh,, settling in parts of the Grisons, historically of Raetic stock.

Jag har aldrig hävdat att schweizarna består av "minoriteter". Haplotyperna du räknar upp visar ju exakt vad jag säger, Schweiz är genetiskt homogent med 100% kaukasoida haplotyper varav merparten typiskt germanska. Italikerna som gav Italien sitt namn var kelter förövrigt.
Citera
2014-10-27, 09:07
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jag har aldrig hävdat att schweizarna består av "minoriteter". Haplotyperna du räknar upp visar ju exakt vad jag säger, Schweiz är genetiskt homogent med 100% kaukasoida haplotyper varav merparten typiskt germanska. Italikerna som gav Italien sitt namn var kelter förövrigt.

Ja, Schweiz har flera officiella etniciteter inom den kaukasiska rasgruppen. Skall jag behöva skriva det igen.
Citera
2014-10-27, 09:39
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ja, Schweiz har flera officiella etniciteter inom den kaukasiska rasgruppen. Skall jag behöva skriva det igen.

Schweiz är t.o.m homogenare än så rent genetiskt, snävare än kaukasiskt således. Ska jag ta upp Herodotus och Collins definition av etnicitet igen? Att folk vill runka sönder begreppen ändrar inte på den ursprungliga definitionen av ethnos. Du vet, när Angela Merkel kritiserar "mångkulturen" så är det inte Schweiz hon tänker på.
Citera
2014-10-27, 10:11
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Schweiz är t.o.m homogenare än så rent genetiskt, snävare än kaukasiskt således. Ska jag ta upp Herodotus och Collins definition av etnicitet igen? Att folk vill runka sönder begreppen ändrar inte på den ursprungliga definitionen av ethnos. Du vet, när Angela Merkel kritiserar "mångkulturen" så är det inte Schweiz hon tänker på.

Schweiz stadsbildning är mångkulturell och i verket "Ethnic Groups Worldwide: A Ready Reference Handbook" som är ett referensverk om etniska grupper i ett globalt perspektiv, står att:
"Switzerland is a multicultural state with three major ethnic groups: Germans, Italians and French"

Man behöver inte vara multikulti kramare för det. Jag vill inte heller ha hit horder av utomeuropeiska invandrare men att jag ser att det finns olika etniciteter i Europa är en helt annan sak.
Senast redigerad av Mextreme 2014-10-27 kl. 10:23.
Citera
2014-10-27, 10:39
Medlem
Citat:
Schweiz stadsbildning är mångkulturell och i verket "Ethnic Groups Worldwide: A Ready Reference Handbook" som är ett referensverk om etniska grupper i ett globalt perspektiv, står att:
"Switzerland is a multicultural state with three major ethnic groups: Germans, Italians and French"

Man behöver inte vara multikulti kramare för det. Jag vill inte heller ha hit horder av utomeuropeiska invandrare men att jag ser att det finns olika etniciteter i Europa är en helt annan sak.

Är det diskrepansen mellan din Södertörnsexamen och dina Djursholms-aspirationer som är orsak till dina olycksaliga tankevurpor?

I N G E N uppfattar Schweiz som en mångkultur, dina egalitära trolleriförsök imponerar nog föga på någon i den här tråden. Vila dig lite nu.
Citera
2014-10-27, 11:31
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingofstyle
Är det diskrepansen mellan din Södertörnsexamen och dina Djursholms-aspirationer som är orsak till dina olycksaliga tankevurpor?

I N G E N uppfattar Schweiz som en mångkultur, dina egalitära trolleriförsök imponerar nog föga på någon i den här tråden. Vila dig lite nu.

Det har jag inte påstått att någon gör. Jag har skrivit att sådan är stadsbildningen.

Schweiz stadsbildning var multikulturell redan i konstitutionen 1848:

"A multicultural federation"

Vad sedan multikultur blivit som populärbegrepp är något helt annat.
Citera
2014-10-27, 13:09
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:

Intressant nog så har ju de schweiziska kantonerna ett stort mått av självstyre. Vill man vara lite elak så skulle man kunna kalla Schweiz för en lös federation av kantoner. Hade Schweiz fungerat med en mer centralstyrd statsbildning av svenskt snitt? Det är inte alls säkert. Alldeles oavsett så verkar du ändå inte vilja använda Schweiz som en analogi till utvecklingen i Sverige. Och det är ju mångkulturen i den betydelse som den har i Sverige, och även andra länder i Europa, som vi är kritiska till.
Citera
2014-10-27, 13:18
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Intressant nog så har ju de schweiziska kantonerna ett stort mått av självstyre. Vill man vara lite elak så skulle man kunna kalla Schweiz för en lös federation av kantoner. Hade Schweiz fungerat med en mer centralstyrd statsbildning av svenskt snitt? Det är inte alls säkert. Alldeles oavsett så verkar du ändå inte vilja använda Schweiz som en analogi till utvecklingen i Sverige. Och det är ju mångkulturen i den betydelse som den har i Sverige, och även andra länder i Europa, som vi är kritiska till.

Detta är jag 100% enig med dig om, kostar på mig en smiley.
Citera
2014-10-28, 09:46
Medlem
baggebo1s avatar
Här tar Svenskarnas Parti plats i kommunfullmäktige:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/har-tar-svenskarnas-parti-plats-i-fullmaktige
Citera
2014-10-28, 11:07
Medlem
SvinFullGreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/har-tar-svenskarnas-parti-plats-i-fullmaktige

Trevligt! Johan gav ett bra intryck.
Citera
2014-10-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Nä det gör de inte, En ur SvP tar en plats på SDs bekostnad!
Citera
2014-10-28, 21:43
Medlem
10010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Nä det gör de inte, En ur SvP tar en plats på SDs bekostnad!

Och vad är vår kommentar om det? Well played SvP, well played!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in