2014-10-27, 00:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Spelar ingen roll om du vägrar. Tror du på Jesus,adam och eva,satan m.m. så tillhör du det kristna lägret...
Nej tyvärr så kan inte du avgöra det! Jag tillhör Gud endast. Min egen personliga tro och min egen personliga kontakt med Gud och min egen känsla av honom och det jag hört om honom.
Jag behöver inte andras religioner eller ord för att ha min egen kontakt med Gud.
Han känner mig som ingen annan gör eller kommer att göra under hela min livstid på jorden.
Jag tror på att Jesus varit här och att Gud ÄR skapelse, och att den helige anden verkar inom oss alla på ett eller annat sätt.
Varför skall jag behöva kalla mig Kristen för det?
Det räcker med att jag tror på Gud och skapelseberättelsen och mig själv som en del av det hela.
Citera
2014-10-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej tyvärr så kan inte du avgöra det! Jag tillhör Gud endast. Min egen personliga tro och min egen personliga kontakt med Gud och min egen känsla av honom och det jag hört om honom.
Jag behöver inte andras religioner eller ord för att ha min egen kontakt med Gud.
Han känner mig som ingen annan gör eller kommer att göra under hela min livstid på jorden.
Jag tror på att Jesus varit här och att Gud ÄR skapelse, och att den helige anden verkar inom oss alla på ett eller annat sätt.
Varför skall jag behöva kalla mig Kristen för det?
Det räcker med att jag tror på Gud och skapelseberättelsen och mig själv som en del av det hela.
Det är inte jag som avgör det,det bara är så. Spelar ingen roll vad du eller jag vill....
Du har rätt i att du inte behöver kalla dig kristen,men det ändrar inte på saken...
Citera
2014-10-27, 00:20
Medlem
Dags avatar
Citat:
Gud verkar i allt!
Vi alla är ättlingar från Adam och Eva. Skapade av Guds andetag.
Gud känner till och med varenda gruskorn står det i Bibeln.

Hade du skrivit att "Gud verkar i allt" och att "Gud känner till vartenda gruskorn" så hade jag aldrig förebrått dig med min konfrontation. Men nu skrev du att Gud var en sten och det var det jag reagerade emot.

För Gud är det som skapar. Alltså den process där en parameter tillskjuts en annan för att skapa den tredje = Sonen. Därmed kan man också påstå att Gud är den process som åstadkommer. Fadern är bara en faktor som tillsammans med Anden, den kvinnliga funktionen, åstadkommer Sonen.

Däri har du treenighetens s.k. "mysterium".

.
Citera
2014-10-27, 00:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Hade du skrivit att "Gud verkar i allt" och att "Gud känner till vartenda gruskorn" så hade jag aldrig förebrått dig med min konfrontation. Men nu skrev du att Gud var en sten och det var det jag reagerade emot.

För Gud är det som skapar. Alltså den process där en parameter tillskjuts en annan för att skapa den tredje = Sonen. Därmed kan man också påstå att Gud är den process som åstadkommer. Fadern är bara en faktor som tillsammans med Anden, den kvinnliga funktionen, åstadkommer Sonen.

Däri har du treenighetens s.k. "mysterium".

.
Nej det har jag aldrig skrivit, att Gud var en sten.
Jag har inte pratat något om stenar.
Jag anser att treenigheten tog bort själva Guds skapelse och Guds storhet. Kan ha fel men jag vet i alla fall att vi alla tillhör Gud och utan treenighetens tyngd eller korsfästelse.
Gud är det viktigaste av allt, inte människans diskussioner om hans vara eller betydelse eller vilken religion han tillhör mest eller bäst.
Menar inget illa med det men anser att treenigheten splittrar istället för tvärtom helar och för samman.
Citera
2014-10-27, 00:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är inte jag som avgör det,det bara är så. Spelar ingen roll vad du eller jag vill....
Du har rätt i att du inte behöver kalla dig kristen,men det ändrar inte på saken...
Kanske inte för dig men du och jag är individer och inte en massa av människor som måste tillhöra en större massa av något. Till exempel Kristendomen.
Citera
2014-10-27, 00:35
Medlem
Citat:
Kanske inte för dig men du och jag är individer och inte en massa av människor som måste tillhöra en större massa av något. Till exempel Kristendomen.

Finns massor med varianter av Kristendom, Katolisism,protestantism,ortodox,baptistisk,frikyr klig,mormon,etiopisk osv osv osv.

Tror man på nya Testamentet och på det Jesus säger där är man kristen. Sen kan man ha sin egen inriktning som man är ensam om, tolka saker på andra sätt än andra. Kristendom är inte en kyrka, det är en tro på att Jesus är/var Gud som dog för våra synder osv.

Tror man inte att Jesus är/var Mesias(som tex muslimerna) är man inte heller kristen. Det är en enkel definition. Dogma eller inte..
Citera
2014-10-27, 00:42
Medlem
Dags avatar
Citat:
Nej det har jag aldrig skrivit, att Gud var en sten.
Jag har inte pratat något om stenar.
Jag anser att treenigheten tog bort själva Guds skapelse och Guds storhet. Kan ha fel men jag vet i alla fall att vi alla tillhör Gud och utan treenighetens tyngd eller korsfästelse.
Gud är det viktigaste av allt, inte människans diskussioner om hans vara eller betydelse eller vilken religion han tillhör mest eller bäst.
Menar inget illa med det men anser att treenigheten splittrar istället för tvärtom helar och för samman.

Men du har pratat om skapelsen som om den var Gud.

Sen är det så att därför att treenigheten fungerar som den fungerar så är du troende. Hade denna funktion inte funnits så hade du inte varit den du är. Därför är vi ingenting om inte treenigheten funnits. Men nu finns den och verkar fram, bl.a. det du är. Så treenigheten splittrar inte den är den princip medels vilken allt blir till.

.
Senast redigerad av Dag 2014-10-27 kl. 00:45.
Citera
2014-10-27, 07:04
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Jag ser och hör och tror på Gud men tycker att den här händelsen ca 300-e. Kr. Skapade splittring istället för gemenskap.
Det verkar ha fört med sig problem istället för enighet.
Just det, denna (3-engh.lära) är en efterkonstruktion och påhitt, gjord på politiska grunder...
Om Gud verkligen är 3-enig så skulle Jesus sagt det rakt ut, men det gjorde han inte, tvärtom lärde han sina efterföljare att det är enbart till Fadern man ska rikta sina böner.

Han sa: "Så här ska ni be: Vår Fader i himlarna, helgat vare ditt namn ... ..."
Han sa: "Fadern är större än jag..."
Han sa: "Det jag lär ut är inte mitt, utan det jag har hört av Fadern, det lär jag..."
Han sa: "Jag prisar dig Fader, himmlens och jordens herre..."
Han sa om Fadern: "Du ensam är den Högste över hela jorden..."

... ... ...
Citera
2014-10-27, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Just det, denna (3-engh.lära) är en efterkonstruktion och påhitt, gjord på politiska grunder...
Om Gud verkligen är 3-enig så skulle Jesus sagt det rakt ut, men det gjorde han inte, tvärtom lärde han sina efterföljare att det är enbart till Fadern man ska rikta sina böner.

Han sa: "Det jag lär ut är inte mitt, utan det jag har hört av Fadern, det lär jag..."

... ... ...

Jesus sa: Fadern och jag är ett.
Jesus sa: Jag är vägen, sanningen och livet.
Jesus sa: ingen kommer till mig...
Jesus sa: följ mig.
Jesus sa: Jag ger mitt liv för fåren.
Jesus sa: jag är grinden.
Jesus sa: Amen, amen, säger jag er: jag är innan Abraham blev till
Jesus sa: Om ni inte tror att jag är, skall ni dö i era synder.
Jesus sa: Jag är livets bröd.
Jesus sa: för var och en som för mitt namns skull har lämnat ( matt 19:29 )
Jesus sa: jag är med er i alla dagar, intill tids slut.
Citera
2014-10-27, 08:16
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit

... ... ...

Att du gapar om "efterkonstruktion och påhitt" samtidigt som du citerar en annan efterhandskonstruktion som bevis mot den första rimmar falskt tycker jag. För den version du citerar av bönen "Fader vår" är inget annat än ett falsarium. Och därmed en lögn.

Om vi nu har en Fader och en Son så har vi redan där två stycken. Men nu har ingen Son tillkommit enbart med en fader utan det måste ju också finnas en moder. Därmed har vi tre. Så varför spyr du din galla över detta faktum?

.
Citera
2014-10-27, 09:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Men du har pratat om skapelsen som om den var Gud.

Sen är det så att därför att treenigheten fungerar som den fungerar så är du troende. Hade denna funktion inte funnits så hade du inte varit den du är. Därför är vi ingenting om inte treenigheten funnits. Men nu finns den och verkar fram, bl.a. det du är. Så treenigheten splittrar inte den är den princip medels vilken allt blir till.

.
Ja jag anser att skapelsen och allt ÄR Gud! Inget har skapat sig själv. Inte ens den minsta atom.
Treenigheten är skapad av människor. Inte av Gud.
Citera
2014-10-27, 09:30
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ja jag anser att skapelsen och allt ÄR Gud! Inget har skapat sig själv. Inte ens den minsta atom.
Treenigheten är skapad av människor. Inte av Gud.

Men kära vän och meddebattör, treenigheten är det som skapar. Ingenting blir till annat än genom Gud. Och då Gud är den process där en komponent (faktor) tillförs en annan så uppstår en tredje komponent (faktor). Blått + gult = grönt. Dessa tre.

Själva sättet att bli till på är ju beskrivet med begreppet treenigheten; Far + mor = Son. Mannen avlar. Kvinnan föder. Det som blir till ( blir fött) är sonen.

Detta kommer du aldrig ifrån. Även du blev till genom Gud. Du har en far och en mor, där dessa två blev du, den tredje.

Men nu måste människan födas på nytt. Detta sker genom att den himmelske Fadern avlar i Anden och Anden föder dig till Faderns barn. Och i Johannes evangeliums första kapitel de fem första verserna finns detta beskrivet.

.
Senast redigerad av Dag 2014-10-27 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in