2014-10-26, 21:48
Medlem
club01s avatar
Är bilen startad och körd? Isåfall brukar det bli knepigare och saker och ting kan ha gått sönder.
Kom din vän på det på macken och bogserade den därifrån så räcker det i regel med en tömning.
Oftast i dessa fall så står inte försäkringsbolagen för ev kostnader.
Citera
2014-10-26, 21:55
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Är bilen startad och körd? Isåfall brukar det bli knepigare och saker och ting kan ha gått sönder.
Kom din vän på det på macken och bogserade den därifrån så räcker det i regel med en tömning.
Oftast i dessa fall så står inte försäkringsbolagen för ev kostnader.

Folksam ersätter reparation/rensning pga "feltankning" dessutom utan självrisk på maskinskada efter vad jag kan läsa. Vad grundar du ditt påstående på? Vilket bolag och försäkring menar du?

Bilen startades tydligen och körde ca 500 m (inte 5 min som jag först trodde) innan den tvärdog.
Citera
2014-10-27, 08:57
Medlem
En på jobbet gjorde likadant och det kostade 15000 för arbete och ny bränslepump, jag har aldrig förstått folk lyckas med att tank fel bränsle för det kan inte vara svårt kolla en extra gång att man tagit rätt.
Citera
2014-10-27, 09:01
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
En på jobbet gjorde likadant och det kostade 15000 för arbete och ny bränslepump, jag har aldrig förstått folk lyckas med att tank fel bränsle för det kan inte vara svårt kolla en extra gång att man tagit rätt.

Håller med. I detta fallet säger hen att märkningen på pumpen saknade E85 medan den jämte var den gröna. Jag åkte förbi och tittade och mycket riktigt var handtaget och "skylten" mörkblå utan någon text. I kvällsmörket kunde det säkert misstas för svart dvs diesel. Hursomhelst, klantigt och hen lärde sig en läxa.
Citera
2014-10-27, 09:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot

Dessutom tjänar verkstäderna bra med det eftersom de sällan byter det som påstås utan bara tömmer tanken och sköljer med diesel. Moderna motorer stänger av direkt när de upptäcker att bränslet är för dåligt vilket innebär att det inte alltid hinner bli några skador.
Citera
2014-10-27, 10:12
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Moderna motorer stänger av direkt när de upptäcker att bränslet är för dåligt vilket innebär att det inte alltid hinner bli några skador.

Vart går gränsen vid moderna motorer?
Och vilka bilar har den funktionen att de stänger av sig?
Citera
2014-10-27, 11:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Vart går gränsen vid moderna motorer?
Och vilka bilar har den funktionen att de stänger av sig?

Alla motorer med moderna databoxar har t.ex. knacksensorer. Vad som händer när man tankar fel är i regel att bilen först kör på diesel, motorn är varm men börjar knacka när bränsleblandningen får för lågt oktantal vilket knacksensorerna känner av och försöker motverka genom att ändra insprutningstiderna, men när etanolhalten blir för hög så blir felen för stora och motorn stänger av sig med felmeddelande.

I regel stängs motorn av såpass tidigt att t.ex. bränslepumpen inte hinner ta skada. Den typen av fluidlager som finns i bränslepumpar fungerar i själva verket i ett ganska stort viskositetsområde och är inte beroende av bränslets smörjverkan utan använder sig av det tryck som uppstår i pumpen. Så pumparna går i sig ganska sällan sönder.
Citera
2014-10-27, 14:05
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Alla motorer med moderna databoxar har t.ex. knacksensorer. Vad som händer när man tankar fel är i regel att bilen först kör på diesel, motorn är varm men börjar knacka när bränsleblandningen får för lågt oktantal vilket knacksensorerna känner av och försöker motverka genom att ändra insprutningstiderna, men när etanolhalten blir för hög så blir felen för stora och motorn stänger av sig med felmeddelande.

I regel stängs motorn av såpass tidigt att t.ex. bränslepumpen inte hinner ta skada. Den typen av fluidlager som finns i bränslepumpar fungerar i själva verket i ett ganska stort viskositetsområde och är inte beroende av bränslets smörjverkan utan använder sig av det tryck som uppstår i pumpen. Så pumparna går i sig ganska sällan sönder.

Det låter ju lovande för "min vän". Återkommer när verkstaden har sagt sitt till hen.
Citera
2014-10-27, 14:23
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:

Har du inte vänt på det där lite? Diesel har lågt oktantal vilket är samma sak som att det antänder lätt av kompression (vilket är det samma som "knackning" i en bensinare), medan man i tändstiftsmotorer vill ha ett högt oktantal för att klara komprimering av bränslet och sen styra tändningen med stiften. En dieselmotor skulle jag tro helt enkelt tvärdör om den får ett bränsle som inte har tillräckligt lågt oktantal för att antända av trycket.

Vad jag själv har hört så är det smärre katastrof att tanka något annat än diesel i en modern bil med högtrycksdiesel och sen köra den, men jag har inga direkta erfarenheter av det.
Citera
2014-10-27, 14:36
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Har du inte vänt på det där lite? Diesel har lågt oktantal vilket är samma sak som att det antänder lätt av kompression (vilket är det samma som "knackning" i en bensinare), medan man i tändstiftsmotorer vill ha ett högt oktantal för att klara komprimering av bränslet och sen styra tändningen med stiften. En dieselmotor skulle jag tro helt enkelt tvärdör om den får ett bränsle som inte har tillräckligt lågt oktantal för att antända av trycket.

Vad jag själv har hört så är det smärre katastrof att tanka något annat än diesel i en modern bil med högtrycksdiesel och sen köra den, men jag har inga direkta erfarenheter av det.

Lugna och fina, facit kommer om några dagar. Iaf för Renault Megane -10.
Citera
2014-10-27, 15:40
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:

Jag har tömt ett antal tankar på PSA som kunder tankat fel.
Även Opel Insignia, Nån Nissan samt nån Audi. Alla av nyare modeller.
Ingen av de har stängts av pga. att motorstyrsystemet självt beordrat att stänga av bränslepumpen.

Har du tillsatser i dieseln, som Adblue eller Eolysvätska och slår i något annat. Så stänger inte motorn av sig heller. Vet att det förekommit folk som slått i vatten istället med inte så bra konsekvenser.

Däremot på de alla nyaste, Euro6, September 2014. Så stängs motorn av efter en viss tid om nån felindikering finns i motorstyrsystemet.
Citera
2014-10-28, 02:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
. En dieselmotor skulle jag tro helt enkelt tvärdör om den får ett bränsle som inte har tillräckligt lågt oktantal för att antända av trycket.
Inte världens mest moderna bilar, bensin i dieselbil.
https://www.youtube.com/watch?v=b5xhPAundL4

20% e85 i dieselbil.
https://www.youtube.com/watch?v=ECK8gFolGkM
Citat:
En dieselmotor skulle jag tro helt enkelt tvärdör om den får ett bränsle som inte har tillräckligt lågt oktantal för att antända av trycket.
En dieselmotor kan utnyttja etanol mycket bättre än bensinmotorer.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20080326/bsr-har-byggt-etanoldriven-saab-diesel
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-10-28 kl. 02:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in