2014-10-25, 10:54
Medlem
pingvinens avatar
Rubriken säger allt. Bilen gick i ca 5 min innan den stannade. Vad göra (Renault Megane -10)

OBS inte jag, en "vän".

Edit: bilen lär vara helförsäkrad i Folksam
Senast redigerad av pingvinen 2014-10-25 kl. 10:58.
Citera
2014-10-25, 10:59
Medlem
Det är ju omöjligt att säga utan att undersöka bilen. Har "vännen" tur så slutade den helt enkelt att tända när spriten nådde motorn, men själv skulle jag gissa att högtryckspumpen inte mår så värst bra längre. E85 smörjer ju sådär bara och det är oerhört fina toleranser i en sån pump. Det räcker ju oftast med att lite vatten lyckas leta sig fram till pumpen för att skada den allvarligt.
Citera
2014-10-25, 11:17
Medlem
Dr Wolfs avatar
Till verkstaden med den. Måste tömma ur allt.
Har du otur blir det DYRT.
Citera
2014-10-25, 12:02
Medlem
franges avatar
Ser inte bra ut alls, bara "vanlig" bensin i en (modern) dieselbil brukar bli jävligt dyrt.

Gör man tvärt om, diesel i en bensinare så brukar det inte vara lika allvarligt, då startar motorn oftast helt enkelt inte, och även om den gör det så blir det helt enkelt inte samma skador, pga skillnaderna i konstruktion på en bensinmotor jämfört med en dieselmotor.

http://teknikensvarld.se/allt-vanligare-att-tanka-bensin-i-dieselbil-116630/
Citera
2014-10-25, 13:02
Medlem
provocative77s avatar
Tur att den är helförsäkrad. Den försäkringen lär behövas.
Se det positiva. Han kommer nu ha en väldigt ren motor, invändigt
Citera
2014-10-25, 21:42
Medlem
rebbans avatar
Kontakta bolaget och bärga till verkstad. Bästa att göra och hoppas att den omfattas av maskinskade eller drulle
Citera
2014-10-25, 21:46
Medlem
Hoppas försäkringen täcker, på min gamla kärra gjorde den inte det
Citera
2014-10-25, 22:00
Medlem
Prostreet32s avatar
Common rail diesel.
Blir att tömma tanken och tömma alla rör fram på E85.
Byte av bränslefilter.
Sen får man se hur mycket som tagit skada. Fylla på ny diesel och se vad som händer.

I värsta fall byte av pumpen i tanken, högtryckspumpen. Högtrycksrören till den ska alltid bytas när man lossar dem.
Spridare också.
Spridarna är INTE billiga.

Hur långt har bilen gått?
Kollar man lite snabbt på blocket vad Renault Megane 2010 står i för värde så är det inte orimligt med inlösen skulle jag säga.
Citera
2014-10-26, 00:11
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Kollar man lite snabbt på blocket vad Renault Megane 2010 står i för värde så är det inte orimligt med inlösen skulle jag säga.

Det är väl nästan tid för byte ändå? En Renault som är 4år gammal börjar ju närma sig sitt slut.

Lite jobbigt att spekulera, du får ta in den på verkstad så får du se hur det ligger till.
Citera
2014-10-26, 19:14
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Common rail diesel.
Blir att tömma tanken och tömma alla rör fram på E85.
Byte av bränslefilter.
Sen får man se hur mycket som tagit skada. Fylla på ny diesel och se vad som händer.

I värsta fall byte av pumpen i tanken, högtryckspumpen. Högtrycksrören till den ska alltid bytas när man lossar dem.
Spridare också.
Spridarna är INTE billiga.

Hur långt har bilen gått?

Har gått ca 6000 mil. Mint condition i övrigt. Återkommer när verkstaden har lämnat sin dom till "min vän". Hen är lite spänd just nu i väntan på verkstadens analys och Folksams besked.
Citera
2014-10-26, 19:15
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnelarbetare
Hoppas försäkringen täcker, på min gamla kärra gjorde den inte det

Vad hade du för försäkring då?
Citera
2014-10-26, 20:48
Medlem
Det kan bli jävligt dyrt med sådana misstag. Det som en verkstad brukar göra när dom får ett sådant uppdrag är att: 1. Ta ner tanken, spola rent den. 2. Byta bränslepump.
3. Byta spridarbrädan 4. Byta tändstift och filter.

Det brukar kosta Runt 40-80k beroende på bilmärke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in