2014-10-26, 18:55
  #2677
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Varför skulle det inte kunna göra ligan bättre? Känns efterblivet att säga nej till något för att någon annan redan har konceptet (och dessutom lyckats med det).
Jag säger inte att jag tycker det är ett dåligt förslag, men det är skillnad på en liga som i princip alla hockeyspelare drömmer om att få spela i, och SHL. Skulle det inte kunna bli svårare att locka skickliga spelare (främst från andra länder då) om spelarens frihet blir så begränsad? Exempelvis inte lika lätt att övertala någon att skriva på för Skellefteå eller Frölunda om han vet att han när som helst kan bli bortbytt till Leksand eller MODO, utan att själv ha något att säga till om.
Citera
2014-10-26, 19:21
  #2678
Medlem
pontassss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunlupe
LHC borde presentera Granak snart. Sen mot det där förbannade guldet!!

Det har viskats lite under kvällen och risken finns att en tänkbar affär kan spricka. Med tanke på hans skadebekymmer, så kan det vara läkarundersökningen som stoppar affären. Tråkigt om så är fallet, hade gärna velat se Granak i LHC-tröjan. Nu kanske Emwall får börja vända på stenarna, detta sannolikt i AHL.
Citera
2014-10-26, 19:26
  #2679
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jag säger inte att jag tycker det är ett dåligt förslag, men det är skillnad på en liga som i princip alla hockeyspelare drömmer om att få spela i, och SHL. Skulle det inte kunna bli svårare att locka skickliga spelare (främst från andra länder då) om spelarens frihet blir så begränsad? Exempelvis inte lika lätt att övertala någon att skriva på för Skellefteå eller Frölunda om han vet att han när som helst kan bli bortbytt till Leksand eller MODO, utan att själv ha något att säga till om.
Det kan säkert vara så, det var bara inlägget "vi ska inte efterlikna NHL" som jag inte tyckte om och ville svara på.
Sedan tror jag inte att argumentet vilket lag är så starkt, vad är skillnaden på Övik, Skellefteå eller Örebro för en legoknekt? Visst, en osäkerhet men kanske inte det som bestämmer liga ändå, lönerna kanske kan höjas i gengäld vilket nog är viktigare.
__________________
Senast redigerad av J.R. 2014-10-26 kl. 19:31.
Citera
2014-10-26, 19:38
  #2680
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Det kan säkert vara så, det var bara inlägget "vi ska inte efterlikna NHL" som jag inte tyckte om och ville svara på.
Sedan tror jag inte att argumentet vilket lag är så starkt, vad är skillnaden på Övik, Skellefteå eller Örebro för en legoknekt? Visst, en osäkerhet men kanske inte det som bestämmer liga ändå, lönerna kanske kan höjas i gengäld vilket nog är viktigare.
Spelar man i Skellefteå har man chans att vinna SM-guld. Byter man till MODO eller ÖHK försvinner ju en ganska stor del av meningen med att spela hockey i ett land som Sverige (som kanske inte är jättelockande om man inte bor i Stockholm/Göteborg).
Men jag håller med dig till största delen. Bara för att NHL och SHL är olika på många sätt betyder det ju inte att allt som funkar i NHL skulle gå åt helvete i SHL. Problemet vi nyss diskuterade skulle säkert gå att lösa om man skulle vilja det.
Citera
2014-10-26, 22:25
  #2681
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Din gissning är alltså: MODO kan hamna i kval, men chansen finns också att de inte gör det.


Kan inte sluta tänka på hur avis jag är på Brynäs tröjor. Fy fan vad snygga dom är. I övrigt har jag inte så mycket att säga om SHL i dagsläget. Skönt med fyra poäng senaste två.

Trade-system? Vet i fan, känns bara som att det skulle bli massa gnäll.
Citera
2014-10-26, 22:25
  #2682
Medlem
Hjortronsylts avatar
Någon som har koll på Claes Norden? Ska tydligen lägga ner karriären redan som 21åring. Följer inte elitserien särskilt väl men blev nyfiken. Brukar alltid vara någon bakomliggande anledning. Höll han måttet i elitserien och tröttnade pga det eller har ni några andra teorier?

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/lhcs-claes-norden-lagger-ner-hockeyn/
Citera
2014-10-26, 22:37
  #2683
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsylt
Någon som har koll på Claes Norden? Ska tydligen lägga ner karriären redan som 21åring. Följer inte elitserien särskilt väl men blev nyfiken. Brukar alltid vara någon bakomliggande anledning. Höll han måttet i elitserien och tröttnade pga det eller har ni några andra teorier?

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/lhcs-claes-norden-lagger-ner-hockeyn/
Han kanske ska studera eller något.
Citera
2014-10-26, 22:41
  #2684
Medlem
Tänkte att det kan vara en massa skador inblandat ifall det kunde vara orsaken men står inget om det heller. Killen har nog tappat suget och motivationen helt enkelt.
Citera
2014-10-26, 22:41
  #2685
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Han kanske ska studera eller något.
Skulle tro på detta. Kanske börjat känna att han inte kommer kunna försörja sig själv och en potentiell familj som hockeyspelare.

e: Eller det vet i fan.

"Jag har inga kommentarer. Ni får ta det som står på LHC:s hemsida. Jag känner att jag inte vill säga något mer, säger Claes Nordén."

Om det var plugg som lockade kan man ju tycka att han borde sagt det.
__________________
Senast redigerad av MjukisbyxGylf 2014-10-26 kl. 23:13.
Citera
2014-10-26, 23:27
  #2686
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsylt
Någon som har koll på Claes Norden? Ska tydligen lägga ner karriären redan som 21åring. Följer inte elitserien särskilt väl men blev nyfiken. Brukar alltid vara någon bakomliggande anledning. Höll han måttet i elitserien och tröttnade pga det eller har ni några andra teorier?

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/lhcs-claes-norden-lagger-ner-hockeyn/
Han fick spela i AIK, drömmen är uppfylld och hockeylivet klart

Tråkigt för han platsar definitivt i allsvenskan och 3-4 lina i shl i sämre lag. Men känns som de skulle kunna vara familjesaker eller annat som man inte vill nämna? Känns så konstigt att lägga av mitt i säsongen annars. Bör vara något oväntat?
Citera
2014-10-27, 00:09
  #2687
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjukisbyxGylf
Kan inte sluta tänka på hur avis jag är på Brynäs tröjor. Fy fan vad snygga dom är.
Haha, alltid något... Synd bara att det inte lockar mer folk i Gävle att gå på matcher. Inför säsongen tycker jag de gjorde så mycket rätt, Unicef, reklamfria tröjor, sänkta biljettpriser. Men folk verkar inte bry sig.

Nu hade vi en hyfsad publiksiffra mot HV. Är skillnaden verkligen så stor mellan tidiga och sena lördagsmatcher? Kan vara något för ligan att ta hänsyn till isåfall.
Citera
2014-10-27, 10:52
  #2688
Medlem
Pancevs avatar
För legoknektarna tror jag att trejding mellan klubbar är ett icke-problem, de vill dra in sina stålar o spela hockey. De byter ju lag som kallingar ändå.

För svenska spelare däremot kan det bli en obehagligare nyhet, samt de utlänningar som är mer försvenskade och har utvecklat lite av en klubbkänsla.

Jag tror det krävs en helt annan struktur bland klubbarna o i ligan för att det ska fungera på ett bra sätt.

Visst skulle det sätta högre press på spelarna att verkligen presterar o höja arbetsmoralen och visst kan man anse att det underlättar för klubbarna att ändra i sina lag utan att äventyra ekonomin. Men det finns enormt stora MEN i detta fall.

1 vi skriver sällan längre kontrakt, är det bara för att byta bort ngn som ändå är väck efter säsongen...känns bara som en smått löjlig rotation av legoknektar.

2 blir det massa onödiga trejds bara för att balansera kostnaderna mot slutet av sässen, kasta massa spelare mellan lagen (vissa)

3 vad skulle spelarfacket säga? det skulle bli kaos med kontraktskrivningarna..no trejdklausuler som skulle förvärra klubbarnas situation kontra idag (eventuellt)

4 om kostnader ska balanseras, misslyckade legoknektar bytas men samtidigt hålla antal spelare o kontrakt intakta så innebär det att massa andra stackars spelare o juniorer kommer skeppas fram o tillbaka, de som sitter på utgående kontrakt o de som är truppspelare.

Det funkar annorlunda i NHL men de har helt andra förutsättningar med rättigheter till spelare, draften, farmarklubbar, kontrakt upp till 8 år, lönestruktur i 3 steg (4 inkl entry level)... jämför det med SHLs legoknektskontrakt, stor risk för att allt skulle bli helt jävla bacon o misskötas på bekostnad av de spelare som faktiskt är stommen för SHL och de juniorer som är i behov av en stabil utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in