2014-10-26, 22:56
Medlem
goran744s avatar
Det var Kristna ledande biskopar som enades om treenigheten ca 300-talet e.Kr.
Varför har jag alltid undrat? Av vilken anledning var man tvungen att sätta ihop de tre gestalterna?
Varför skall det ha sådan stor betydelse egentligen och borde det inte räcka med att Gud, den helige anden och Jesus ÄR verksamma inom tro.
Varför måste man tjafsa om det istället för att se deras natur endast.
Jag förstår inte vikten av det.
Citera
2014-10-26, 23:08
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det var Kristna ledande biskopar som enades om treenigheten ca 300-talet e.Kr.
Varför har jag alltid undrat? Av vilken anledning var man tvungen att sätta ihop de tre gestalterna?
Varför skall det ha sådan stor betydelse egentligen och borde det inte räcka med att Gud, den helige anden och Jesus ÄR verksamma inom tro.
Varför måste man tjafsa om det istället för att se deras natur endast.
Jag förstår inte vikten av det.

"Tron" är egentligen deras sätt att vetenskapligt förklara hur det förhåller sig.
Problemet verkar vara att du inte ser det du borde se och höra det du borde höra, för att förstå och så bliva helad.
Citera
2014-10-26, 23:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
"Tron" är egentligen deras sätt att vetenskapligt förklara hur det förhåller sig.
Problemet verkar vara att du inte ser det du borde se och höra det du borde höra, för att förstå och så bliva helad.
Jag ser och hör och tror på Gud men tycker att den här händelsen ca 300-e. Kr. Skapade splittring istället för gemenskap.
Det verkar ha fört med sig problem istället för enighet.
Citera
2014-10-26, 23:15
Medlem
Dags avatar
Citat:
Jag ser och hör och tror på Gud men tycker att den här händelsen ca 300-e. Kr. Skapade splittring istället för gemenskap.
Det verkar ha fört med sig problem istället för enighet.

Jo, det är ju klart om man inte förstår vad det hela rör sig om. Men prästerna skulle aldrig ha brytt sig om det här, för dom begriper ju tydligen ingenting alls.
Citera
2014-10-26, 23:23
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jo, det är ju klart om man inte förstår vad det hela rör sig om. Men prästerna skulle aldrig ha brytt sig om det här, för dom begriper ju tydligen ingenting alls.
Varför skall jag behöva förstå det mer än någon annan? Jag har hört och läst och fått det till mig att det skedde ett gemensamt beslut av de Kristna biskoparna. Det är väl ingen som är expert på just det gemensamma beslutet, eller varför det ens togs och för vem egentligen.

Vilket också idag några tusen år senare fortfarande är ett aber i tron som skapar splittringar i stället förståelse att människors tro är individuell och att alla var och en har sin egen kontakt med Gud.
Det finns inget "bästa sätt att tro på Gud". Eftersom att Gud ÄR allt och verkar i allt och i oss alla.
Citera
2014-10-26, 23:32
Medlem
Dags avatar
Citat:
Varför skall jag behöva förstå det mer än någon annan?.

Det är helt upp till dig att förstå vad du vill. Men hade du förstått vad jag ikväll inledningsvis skrev så hade det ju varit en fördel.

Citat:
Jag har hört och läst och fått det till mig att det skedde ett gemensamt beslut av de Kristna biskoparna. Det är väl ingen som är expert på just det gemensamma beslutet, eller varför det ens togs och för vem egentligen..

Nä, varför de tog det där beslutet har inte heller jag någon som helst aning om.

Citat:
Vilket också idag några tusen år senare fortfarande är ett aber i tron som skapar splittringar i stället förståelse att människors tro är individuell och att alla var och en har sin egen kontakt med Gud..

Jodå, var och en har sin kontakt med Gud. Men att treenigheten skapar splittring beror på att ingen har förklarat för dem VAD Gud är.

Citat:
Det finns inget "bästa sätt att tro på Gud". Eftersom att Gud ÄR allt och verkar i allt och i oss alla.

Om Gud är allt? Tja, men den funktionen är inte alltid den bästa för oss. Kanske att vi ibland hade önskat att den inte fanns.
Citera
2014-10-26, 23:33
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det är helt upp till dig att förstå vad du vill. Men hade du förstått vad jag ikväll inledningsvis skrev så hade det ju varit en fördel.

Nä, varför de tog det där beslutet har inte heller jag någon som helst aning om.

Jodå, var och en har sin kontakt med Gud. Men att treenigheten skapar splittring beror på att ingen har förklarat för dem VAD Gud är.

Om Gud är allt? Tja, men den funktionen är inte alltid den bästa för oss. Kanske att vi ibland hade önskat att den inte fanns.
Det räcker med att GUD ÄR ALLT
Citera
2014-10-26, 23:34
Medlem
Citat:
Är Gud lögnare?
Citera
2014-10-26, 23:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är Gud lögnare?
Varför tror du det?
Citera
2014-10-26, 23:36
Medlem
Dags avatar
Citat:

Nja, Gud är inte allt. Gud har skapat allt. En sten är en sten. Och det som har skapat den stenen är alltid en Gud.
Citera
2014-10-26, 23:38
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nja, Gud är inte allt. Gud har skapat allt. En sten är en sten. Och det som har skapat den stenen är alltid en Gud.

Gud verkar i allt!
Vi alla är ättlingar från Adam och Eva. Skapade av Guds andetag.
Gud känner till och med varenda gruskorn står det i Bibeln.
Citera
2014-10-26, 23:40
Medlem
Citat:
Varför tror du det?
Om Gud är allt så är han väl också lögnare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in