2014-10-26, 12:18
Medlem
Ingen som tänkt på att om de ändrar facit för 31 och 32 så får i stort sett alla ytterligare två poäng? Kommer detta ens att göra någon skillnad i slutändan? Någon med insikt?
Citera
2014-10-26, 12:20
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Ingen som tänkt på att om de ändrar facit för 31 och 32 så får i stort sett alla ytterligare två poäng? Kommer detta ens att göra någon skillnad i slutändan? Någon med insikt?

Alla här ja, inte alla som skrivit provet? Är nog fler som har fel där överlag än rätt!
Citera
2014-10-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-of-Jazz
Alla här ja, inte alla som skrivit provet? Är nog fler som har fel där överlag än rätt!

Verkar ju vara människor på "Allt om högskoleprovet" och massor på HPGuiden som svarat fel enl. facit. Jag tror att det är mer utbrett än endast denna tråd.
Citera
2014-10-26, 12:22
Medlem
Vilkat av de verbala delarna är de ni pratar om?
Vilka står som facit och vilka är "rätt" enligt er?
Citera
2014-10-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Vilkat av de verbala delarna är de ni pratar om?
Vilka står som facit och vilka är "rätt" enligt er?

Provpass 1. Fråga 31 och 32. Kolla upp facit själv. Många anser att svaren på 31 och 32 skall byta plats med varandra.
Citera
2014-10-26, 12:24
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaviside
Oj vilka lätta ord. Gjorde testet på DN och fick 16/20 på knappt två minuter. Jag har för mig att jag fick under 15 av 40 på de riktiga proven 2012. Nu råder det inte bara betygsinflation utan även HSP-inflation!

Det kan inte råda HP-inflation eftersom provresultatet är normalfördelat.
Citera
2014-10-26, 12:27
Medlem
Orwellians avatar
Citat:
Verkar ju vara människor på "Allt om högskoleprovet" och massor på HPGuiden som svarat fel enl. facit. Jag tror att det är mer utbrett än endast denna tråd.

Absolut, men du får tänka på att folk på HPGuiden, FB och "allt om HP" generellt är folk som satsar betydligt mer och får en bra bit högre resultat än snittet.
Citera
2014-10-26, 12:28
Medlem
Okej, jag måste få ventilera mig.
Jag var typen som grät när det gällde matematik i skolan, avskydde det.
Anser mig fortfarande ha stora luckor i grundkunskapen.

Jag gjorde högskoleprovet för två år sen och fick 0.5 på kvantitativa, och 1.3 på verbala.
I våras gjorde jag det igen och fick 0.9 (höjde mig alltså med 0.4 efter att ha nött matte ett par månader), kom därför in på mitt andrahandsval, och tänkte att, okej, jag kommer nog inte kunna höja mig mer. Därför har jag gett upp och pensionerat drömmen om att bli psykolog eller jurist.

Gjorde för skojs skull orddelen, fick 18/20 (personbästa!) men orden var ganska lätta va?

Tittade även på mattedelen och skrev ner svaren under tidspress igår.
Resultatet blev:

15/24 KVA (höjning med 2 poäng)
12/20 NOG (höjning med 3 poäng)
10/12 KVA (höjning med 7 poäng!)
14/24 DTK (ej gjord! men jag gick på mitt resultat förra året)

Detta innebär att jag skulle fått 1.3 på kvantitativa, hade jag haft 1.3 på verbala hade jag kunnat läsa mitt drömyrke i Örebro.

Är det normalt att höja sig så här utan att egentligen träna? Eller var frågorna (i synnerhet KVA) FÖR lätta i år? Ska jag göra en sista kraftinsats nästa gång eller var detta bara en tillfällighet? Känner mig ledsen som fan att jag inte gjorde det igår, men kluven till hur fan det kunde gå så bra i simulerad miljö.

Är naturligtvis medveten om att jag eventuellt kanske missat något ytterligare poäng pga stress eller liknande. men KVA gjorde jag seriöst på 5-10 minuter och det var liksom inga problem öht.
Senast redigerad av irrator 2014-10-26 kl. 12:30.
Citera
2014-10-26, 12:29
Medlem
Citat:
Provpass 1. Fråga 31 och 32. Kolla upp facit själv. Många anser att svaren på 31 och 32 skall byta plats med varandra.

Det hade varit positivt för mig.
Är det verkligen möjligt att de gjort fel? Är inte allt både dubbel och trippelkollat?

Dessutom så skriver ni som att det bara är en viss procentsats som kan få 2.0,1.95 osv.
som jag förstår det är det möjligt att alla skulle få ex 2.0 ett år ifall det bara år högutbildade som skriver och tvärtom, risken att detta skulle hända är såklart inte överhängande men fortfarande tekniskt möjlig om jag flrstått de rätt
Citera
2014-10-26, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orwellian
Absolut, men du får tänka på att folk på HPGuiden, FB och "allt om HP" generellt är folk som satsar betydligt mer och får en bra bit högre resultat än snittet.

Jo, visserligen.

Citat:
Ursprungligen postat av irrator
Är det normalt att höja sig så här utan att egentligen träna? Eller var frågorna (i synnerhet KVA) FÖR lätta i år? Ska jag göra en sista kraftinsats nästa gång eller var detta bara en tillfällighet? Känner mig ledsen som fan att jag inte gjorde det igår, men kluven till hur fan det kunde gå så bra i simulerad miljö.

Testa göra kvant VT2014 också för att jämföra.
Citera
2014-10-26, 12:32
Medlem
Kommer nomineringstabellen innan man får resultatet?
Citera
2014-10-26, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Kommer nomineringstabellen innan man får resultatet?

Ja, 19 november. Svårt att kolla upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in