Citat:
Ursprungligen postat av
Snaggat
Jag är så avundssjuk på alla matte-snillar där ute, ni som får 60+ på kvant, hur många ma-kurs har ni gått? Längre än C-kurs? Hur mycket repitionspluggande gjorde ni inför provet? Släpa fram gamla skolböcker någon månad innan?
Så irriterande, de antyder att det bara är A-kurs, my ass. Jag har läst B-kurs (VG+) och fick bara 40 på kvant, varav 90% är poäng på NOG+DTK, XYZ-delarna är ju bara nitlotter.
Beundransvärt att ni får så höga poäng, må jag säga.
Good work -.-
Fick 72 på matten. Har läst 1,2, och 3 (A, B och C?) med A, B och A i betyg, och läser just nu 4 och 5. Tittade igenom potenslagar lite snabbt kvällen innan, annars pluggade jag ingenting (till detta i alla fall...

). Mest matte 1 och 2 ja. Någon enstaka uppgift som innehåller något från matte 3, till exempel en i våras där man skulle uppskatta ungefär hur grafen till en andragradsfunktion skulle se ut. Ingenting från 4 eller 5.
Värt att poängtera är att betyg och HP sällan hänger ihop bra. Ett högt betyg handlar enligt erfarenhet ofta om att få veta vad man ska kunna, lära sig det utantill kvällen innan och sen skriva provet (i samband med att vara trevlig mot läraren och framstå som en engagerad och driven ung man...). På högskoleprovet testas mycket mer logiskt tänkande och uppskattning. Lite som ett IQ-test, fast mer matteinriktat kanske?