2014-10-26, 11:28
Medlem
Skrev högskoleprovet för första gången igår och fick 71/80 på den kvantitative delen. Jag går tvåan på gymnasiet, läser matte 3c och pluggade ingenting inför provet. Hur pass bra är ett resultat som detta egentligen? Ända till jag läste den här tråden trodde jag att det var lite över genomsnitt...
Citera
2014-10-26, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trettman
Skrev högskoleprovet för första gången igår och fick 71/80 på den kvantitative delen. Jag går tvåan på gymnasiet, läser matte 3c och pluggade ingenting inför provet. Hur pass bra är ett resultat som detta egentligen? Ända till jag läste den här tråden trodde jag att det var lite över genomsnitt...

Det beror på att folk ljuger om sina resultat här.
Så här ser verkligheten ut:
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/normeringstabellervaren2014.5.32335cb414589905b281 47.html
Citera
2014-10-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Det beror på att folk ljuger om sina resultat här.
Så här ser verkligheten ut:
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/normeringstabellervaren2014.5.32335cb414589905b281 47.html

Nämen oj, ser man på! Får förhoppningsvis 2.0 på den delen då :P
Citera
Medlem
Fick 65/80 på kvantitativa delen, hade klarade precis G i alla mattekurser i gymnasiet (B,C,D,E och diskret) Handlar ju främst om att fatta vad som menas med frågan. När jag skrev det i gymnasiet och läste matte samtidigt förstod jag inte vad man skulle göra vilket ledde till att jag fick max 50. Nu när gymnasiet är över förstod jag plötsligt vad uppgifterna gick ut på.
Citera
Medlem
L1zards avatar
Citat:

Nej, du är en av topp 1% på det och du får troligen 2.0 eller 1.9 på kvant. Grattis!
Citera
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Jag ger upp

Haha ha en trevlig söndag!
Citera
2014-10-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat
Jag är så avundssjuk på alla matte-snillar där ute, ni som får 60+ på kvant, hur många ma-kurs har ni gått? Längre än C-kurs? Hur mycket repitionspluggande gjorde ni inför provet? Släpa fram gamla skolböcker någon månad innan?

Så irriterande, de antyder att det bara är A-kurs, my ass. Jag har läst B-kurs (VG+) och fick bara 40 på kvant, varav 90% är poäng på NOG+DTK, XYZ-delarna är ju bara nitlotter.

Beundransvärt att ni får så höga poäng, må jag säga.

Good work -.-
Fick 72 på matten. Har läst 1,2, och 3 (A, B och C?) med A, B och A i betyg, och läser just nu 4 och 5. Tittade igenom potenslagar lite snabbt kvällen innan, annars pluggade jag ingenting (till detta i alla fall... ). Mest matte 1 och 2 ja. Någon enstaka uppgift som innehåller något från matte 3, till exempel en i våras där man skulle uppskatta ungefär hur grafen till en andragradsfunktion skulle se ut. Ingenting från 4 eller 5.

Värt att poängtera är att betyg och HP sällan hänger ihop bra. Ett högt betyg handlar enligt erfarenhet ofta om att få veta vad man ska kunna, lära sig det utantill kvällen innan och sen skriva provet (i samband med att vara trevlig mot läraren och framstå som en engagerad och driven ung man...). På högskoleprovet testas mycket mer logiskt tänkande och uppskattning. Lite som ett IQ-test, fast mer matteinriktat kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L1zard
Nej, du är en av topp 1% på det och du får troligen 2.0 eller 1.9 på kvant. Grattis!

Man tackar!
Citera
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Rättade första xyz. Inte ett enda rätt. Inte ens ett.

Jag minns att jag för första gången fick erfara vad som måste betecknas som black out då jag såg första xyz frågan provpass 2. Simpel grundläggande matematik. Sånt här kan jag!

Total hjärnsläpp, jag satt 2-3 minuter, med frågan. Det hade blivit en hedersak, efter all tid jag lagt ner och allt jag försakat för detta för mig så avskyvärda matematiken skulle jag iaf klara av en sån här simpel ekvation. Men nej.
Så jävla besviken över att man är så numeriskt handikappad. Jag är totalt uppgiven, jag kommer aldrig erhålla något högra resultat på de kvantitativa. Det är exakt ett år sedan jag tittade igenom HP från hösten 2013 och insåg att jag måste träna matten. Vad ska man göra nu?
Bommade du första uppgiften? Då måste du träna mer på ekvationer och bråktal. Har man inte grundläggande förståelse är det lönlöst att öva på gamla prov. Då är det dina förutsättningar för att räkna som behöver övas. Köp matematik 5000 kurs 1c och köp Kompletta guiden till högskoleprovet som du kan läsa vid sidan av. Du behöver både lösningstekniken och mattekunskaper för att klara kvantblocket. Framför allt tar DTK upp onödig tid om man råkar fastna.

Steg 1
Börja räkna i matte 1c, läs lösningstekniken i Kompletta guiden till HP.
Steg 2
Öva på gamla prov
Steg 3
Satsa på alla rätt ett flertal gånger så du vänjer dig vid uppgifterna.
Citera
2014-10-26, 11:33
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:

Allt över 70 poäng brukar vara 2,0. Stort grattis!
Citera
2014-10-26, 11:34
Medlem
Citat:

Med tanke på alla resultat här verkar det som att ditt 71/80 på kvant bara kommer räcka till, säg, 1.6-1.7 . Bättre lycka nästa gång.

Skämt åsido. Naturligtvis är inte den här tråden representativ för alla som skrev provet. Tag allt du läser på FB med en nypa salt. Trots att man är anonym här har man ändå en forumidentitet som jag tror folk bryr sig om (man vill uppfattas som smart här även om ingen vet vem du är IRL).
Citera
2014-10-26, 11:34
Medlem
Någon som fått svar på mail ang 31 och 32 på verb? Kan själv inte bedömma om det stämmer eller inte, eftersom jag är partisk. Svarade A och D som många andra här, och har ni rätt ang facitfel skulle jag hoppa upp från 1.5 till 1.6 i verb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in