2014-10-25, 23:49
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattire
Respekt med två fel på KVA, (ditt as). Vilka bommade du?
Hehe! Tänkte att du skulle gilla det

Jag gjorde två slarvfel på första DTK, den ena var att jag tappade ett pre- när jag skulle avläsa kartorna på fråga 32. Sedan på fråga 40 måste jag ha blandat ihop symbolerna för de olika tjänstekategorierna. Båda var således slarvfel där jag var dålig i avläsningen. Hittade ju även tre andra sådana som jag som tur var hann rätta under provtiden, så det är inte konstigt att det blev några. Samma sak gällande dig?

(Förra året fick jag 79/80 på KVA och avsaknaden av den där sista poängen orsakades av att jag kryssade i fel ruta i svarshäftet)
Citera
2014-10-25, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Om samtliga i Sverige skrev samma typ av provpass första och andra innebär det att det tredje är utprövningsblock (detta förutsatt att utprövningsblocket alltid kommer före lunchrasten vilket det historiskt också gjort de senaste sju gångerna). Pastmaster skulle dock behöva kontakt med flera olika platser i Sverige för att kunna lista ut detta?
Jo, jag förstod det också efter att ha läst i denna tråd under dagen att 1 och 2 var "riktiga", men när han skriver att han visste att det skulle bli det på hösten låter det som att han visste det redan innan provdagen, och det får jag inte ihop.

Hur gick det för dig idag, har för mig att du också harvat på ordprov.se?
Citera
2014-10-25, 23:55
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Our planet is getting mad as hell and it isn’t going to take it any longer. It’s an old theme but a rich one, and in the 1950s and 60s it provided plots for dozens of science-fiction disaster novels. Cities were drowned, oceans eradicated and pastures killed off as authors subjected civilisation to indignities – apocalyptic literature that mirrored the era’s cold war uncertainties. Today, this kind of storytelling has taken on a harder edge and eco-thrillers have become a more robust genre on the page and the screen. Environmental fiction is moving away from its roots in science fiction and becoming part of mainstream literature – as is revealed by some of the most recent novels to tackle climate change and the like.

Question

31. What is the main point here?

A Environmental fiction is now a regular part of contemporary literature.
B Science fiction and eco-thrillers are pure storytelling.
C Environmental fiction is best described as books on catastrophes and wars.
D Science fiction is sometimes close to ordinary fiction in its criticism of modern society.

Var finns kopplingen på fråga D? Jag ser den faktiskt inte.

Känns som att det fetstilta stödjer alternativ A mest.
Citera
2014-10-25, 23:55
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Jo då, det verkar ha gått som planerat den här gången, men jag tänker skriva igen i vår.

Verb: 75/80
Kvant: 77/80

Hur lyckades du? Speciellt på den verbala delen? Hur länge har du förberett inför provet? Grattis. Bra jobbat!
Citera
2014-10-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Hehe! Tänkte att du skulle gilla det

Jag gjorde två slarvfel på första DTK, den ena var att jag tappade ett pre- när jag skulle avläsa kartorna på fråga 32. Sedan på fråga 40 måste jag ha blandat ihop symbolerna för de olika tjänstekategorierna. Båda var således slarvfel där jag var dålig i avläsningen. Hittade ju även tre andra sådana som jag som tur var hann rätta under provtiden, så det är inte konstigt att det blev några. Samma sak gällande dig?

(Förra året fick jag 79/80 på KVA och avsaknaden av den där sista poängen orsakades av att jag kryssade i fel ruta i svarshäftet)
Bommade två på kva, en på nog och en på statistiken, har inte ens kollat vilken typ av fel det var, men alla var på det första testet. Brukar inte missa något på statistiken, så blev förvånad över det, men skiter helt och fullt i vilket en dag som denna
Citera
2014-10-25, 23:56
Medlem
bel0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdrive
Av 75 bilar på en parkeringsplats är 45 av kombimodell, 35 har dragkula och 25 är både av kombimodell och har dragkula. Hur många bilar saknar dragkula och är dessutom av kombimodell"? Alternativ: 10, 20, 25, 30.

Kan nån visa lösningsförslag?
45-25=20
edit: Det står INTE kombimodell i frågan, om det var det som vilseledde dig
Senast redigerad av bel0w 2014-10-26 kl. 00:00.
Citera
2014-10-25, 23:57
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Skulle vara intressant att höra vad du fick på uppgift 31 och 32 på provpass nr 1? Finns ju nämligen chans att du fått 77/80 på verbala delen också i såna fall, men det kan ju vara så att facit är rätt, vi vet ju inte.
Jag valde A på 31 om det var den om miljöfokus i filmer som har blivit mainstream.
Citera
2014-10-25, 23:58
Medlem
UlfGullivers avatar
Orddelen var väl ändå det lättaste i mannaminne? Medel lär ligga på 11-12/20.
Citera
2014-10-25, 23:59
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Jo, jag förstod det också efter att ha läst i denna tråd under dagen att 1 och 2 var "riktiga", men när han skriver att han visste att det skulle bli det på hösten låter det som att han visste det redan innan provdagen, och det får jag inte ihop.

Hur gick det för dig idag, har för mig att du också harvat på ordprov.se?

Enligt mig gick det bra men jag gjorde många konstiga fel på första verbblocket. Jag trodde centrifug var en tvättautomat, alternativt en sån där väguppskjutning (varken nån av dem var ju rätt och väggrejen var ju refug jag tänkte på), och jag trodde konferera betydde bekräfta (just för att engelskans confirm = bekräfta). Jag hade dock alla rätt på orden i provpass 4.

Provpass 1: 27/40
Provpass 2: 36/40
Provpass 4: 35/40
Provpass 5: 38/40

Kvant: 74
Verb: 62 (enligt facit, skrev ju AD på 31/32)

Slarvfel på kvant men det har ju ingen reell betydelse då 74 bör ge 2.0 rätt säkert. Verb förhoppningsvis 1.6.

Mitt mål var och är ju läkarprogrammet.
Citera
2014-10-26, 00:03
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Hur kunde du "veta" det, det var ju olika i olika delar av landet..?
Hösten 2013

Provpass 1 Verb, provpass 2 verb, provpass 3 kvant= provpass 2 utprövning

Våren 2014

Provpass 1 kvant, provpass 2 kvant, provpass verb= provpass 2 utprövning

Hösten 2014

Provpass 1 verb, provpass 2 kvant, provpass 3 verb= provpass 3 utprövning

Den man börjar med avslutas alltid näst sist i min kommun.
Citera
2014-10-26, 00:03
Medlem
Citat:
Enligt mig gick det bra men jag gjorde många konstiga fel på första verbblocket. Jag trodde centrifug var en tvättautomat, alternativt en sån där väguppskjutning (varken nån av dem var ju rätt och väggrejen var ju refug jag tänkte på), och jag trodde konferera betydde bekräfta (just för att engelskans confirm = bekräfta). Jag hade dock alla rätt på orden i provpass 4.

Provpass 1: 27/40
Provpass 2: 36/40
Provpass 4: 35/40
Provpass 5: 38/40

Kvant: 74
Verb: 62 (enligt facit, skrev ju AD på 31/32)

Slarvfel på kvant men det har ju ingen reell betydelse då 74 bör ge 2.0 rätt säkert. Verb förhoppningsvis 1.6.

Mitt mål var och är ju läkarprogrammet.
Stabilt, och jag tror du har en plats till vårterminen. 1,8 har räckt till alla lärosäten tidigare vårterminer om jag minns rätt, och jag är dessutom rätt säker på att du får två till poäng på verb.
Citera
2014-10-26, 00:04
Bannlyst
Nu får ni fan ta och hjälpa mig gubbs! Skrev idag HP för tredje gången, och återigen ser resultatet ut enligt följande: Verb >70
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in