Citat:
Ursprungligen postat av
OY
På en direkt fråga, ja, jag vet hur det fungerar, och absolut i Sverige.
1.I Sverige kan du jobba i Försvarsmakten om du har dubbelt medborgarskap, det är den senaste uppgiften jag har. Jag kan inte se varför det skulle vara ett problem i Ryssland, snarare en fördel.
Du vet fortfarande inte hur det fungerar. Det är oväsentligt att Sverige mer eller mindre släpper igenom folk med dubbla medborgarskap i sina mindre viktiga enheter. I egenskap av en ryss elitsoldat eller marin i liknande "föreställda" uppdrag tar man inte sådana risker. Att du är medborgare innebär "anknytning". och så gör varken underrättelsetjänster eller militärer.
Observera att detta inte har bara med lojalitetsfrågan att göra. Det är av andra skäl, viktigast är anknytning. Förstår du? Alltså du kan ha anknytningar till ett land utan att ens vara medborgare och det innebär en risk under ett uppdrag. Det är bland annat därför man i många länder övar redan under lumpen att placera människor på olika orter än den ort vederbörande är bosatt.
Försvarsmakten väljer nu att ta in människor med dubbla medborgarskap, ok.. men hur dessa placeras sen vet vi ingenting om. Detta kan kallas "strukturell neutralisering", att man inte säger nej men att man har någon typ av urval senare i själva militären.
Men faktum är att många länder inte erkänner dubbla medborgarskap och att man i Sverige tillåter detta innebär inte att Ryssland skulle acceptera samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
2.Har du svenskt medborgarskap har du också ett personnummer, svenskt pass, osv., och kan således leva och uppträda som en vanlig svensk, illegalister gör så, och folk som jobbar för främmande makt kan som bekant också vara födda i Sverige. Viktigt att veta är att den som jobbar (illegalist eller operatör)för främmande makt inte nödvändigtvis är infödd eller ens medborgare i det landet. .
Självklart har man personnummer oavsett medborgarskap eller uppehållstillstånd. Men vad jag menade där var att du inte bara kan "uppträda som en svensk" i liknande scenarier som du målar upp, Sverige har en systematik som du och många andra borde vara stolta över. Det är världens mest säkraste system som enligt mig skulle kunna neutralisera varje intrång. Där kan du också se hur Sverige med rätt utsikter hinner före än många andra. Det är för att man länge har kommit ifrån vapentänkandet och ser framtiden utifrån andra utgångspunkter.
Vad du menar med "illegalister" hör till en annan epok. Underrättelse-världen ser inte ut på det sättet längre. Eftersom den kommersiella tekniken har förändrat "tillgängligheten". Men i teorin och av historiska skäl talar man om två typer av underrättelseverksamhet nämligen; legal och illegal. Det finns officiella diplomatiska militärer med legala residentur såsom diplomater, miltärattachéer och även i vissa fall handelstjänstemän. Juridiska och rättsliga skillnader mellan legala och illegala verksamheten var att den legala representationen fick en diplomatisk immunitet och var garanterad.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
4.Ja, man kan "parkera" en miniubåt i klippskrevor, bottensänkor m.m.
Det är bevisligen inga problem alls för en främmande makt att gömma en miniubåt eller annan undervattensfarkost. Likaså gäller det besättningen. En underrättelseoperation kan omfatta mer än just farkosten med besättning, med stor sannolikhet stöds verksamheten också från land samt förmågor på och under vattenytan. Ingenting lämnas åt slumpen.
Nej, det går inte till på det sättet och detta av goda skäl;
Jag vill bara förtydliga hur saker folk kan sy ihop med kaffekoppen vid datorn inte är realistiska. Här visar människor att dessa inte har erfarenheter av en militär och baserar sina utsagor på enkla och orealistiska scenarier och tekniska lösningar utan att ta hänsyn till omfattningen och riskerna.
Miniubåtar med en besättning innebär underhåll,planering, människor med på besättningen som har förmågan att planera om något i underrättelsesammanhang etc etc.. Att parkera något är för dig kanske en lättare uppgift i teorin men i ett verkligt scenario parkeras ubåtar inte lika lätt under en längre tid..
En annan sak är själva "besättningen" som enligt dig ska ta sig upp i husen osv.. Det är också ett annat problem nämligen att hela besättningen ska samarbeta utanför som också innebär en risk. Man agerar i nätverk för att genomföra liknande operationer och inte en besättning som riskerar att parkera miniubåten för att därefter i grupp genomföra ett uppdrag av något slag. Det är inte en krigssituation OY..
Sen ska du också lägga märke till FMs uttalanden om
"singulära" personer eller saker..det var en viktig punkt i sammanhanget.