2014-10-25, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad menar du med rensning? Det handlar inte om krig, inte bara att rensa hus efter hus, fungerar inte så. Jag har sagt vad jag anser i den frågan, en landstigen ubåtsbesättning kan vara förlagda i ett vanligt civilt bostadshus, vidtagit åtgärder för eget skydd och förvarning m.m. De kan uppträda som vilken svensk medborgare som helst, vad säger att någon av dem inte äger ett hus i området? Illegalister kan husera dem, det finns en mängd alternativ för att hålla sig gömda.
Vet du att du snackar mycket skit? Vet du det? Vet du hur en militär fungerar? Vet du det?

Jag borde egentligen inte svara på ditt inlägg, men denna felaktiga information och rättare sagt trams måste ifrågasättas.

1. För att ens kunna vara en militär ska du inte ens vara medborgare i ett annat land. Du kommer inte längre än lumpen om ens det..eftersom detta tidigare nämndes i tråden.

2. Ubåtsbesättning kan tex inte dubbla medborgarskap eller uppträda som svenska medborgare som investerar i tex Skärgården ... Du kan tom få problem med bankkonto i Sverige du saknar personnummer.

3. Länder har underrättelsetjänster som granskar människor som bor i känsliga områden. Eller köper hus utan diplomatiska förbindelser eller som saknar företag som är granskad.

4. Ubåtar måste räkna med var dessa ska skadas eller måste åtminstone räkna med hur dessa ska parkera ubåten för att sova i sitt hus
Senast redigerad av IR5 2014-10-25 kl. 03:41.
Citera
2014-10-25, 03:03
Medlem
Citat:
Vad menar du med rensning? Det handlar inte om krig, inte bara att rensa hus efter hus, fungerar inte så. Jag har sagt vad jag anser i den frågan, en landstigen ubåtsbesättning kan vara förlagda i ett vanligt civilt bostadshus, vidtagit åtgärder för eget skydd och förvarning m.m. De kan uppträda som vilken svensk medborgare som helst, vad säger att någon av dem inte äger ett hus i området? Illegalister kan husera dem, det finns en mängd alternativ för att hålla sig gömda.
Ditt resonemang grundrar sig på tomma kåkar. och extremist fack.Ickke så troliga..
Det kommer att skita sig.
Citera
2014-10-25, 03:09
Medlem
Citat:
Jag tror visst att ypsilonsport kan ta sin värmekamera och stoppa långt upp och ta tempen på sig själv, det är vad en värmekamera duger till i det här sammanhanget.

Värmekamera och selektiv rensning? ypsilonsport, glöm inte vad Göran Frisk sa, det här är inget dataspel, han har helt rätt, försök förstå det.
Ja?
Ja?
HAR JAG PÅSTÅT NÅGON ANNAT?
Citera
2014-10-25, 03:37
Medlem
Pre 1914s avatar
Jag tror ju marinen sett spöken bara, svårt att se vilket land som skulle sända in ubåtar på det viset. Men reagerar på att de påstår att vad det än var som kränkte så har de lämnat svenskt vatten. Hur kan de veta det? Om det nu är så svårt att hitta något i en skärgård, så kan de väl inte veta om det ligger kvar eller något alls egentligen. Undrar vad de kan hitta med analys av sensorinformation som de inte redan sett. En sensor borde väl ge utslag på intressanta farkoster som åker förbi och de utslagen tas väl omhand i realtid?

Tror som sagt att marinen tror på spöken.
Citera
2014-10-25, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Jag tror ju marinen sett spöken bara, svårt att se vilket land som skulle sända in ubåtar på det viset. Men reagerar på att de påstår att vad det än var som kränkte så har de lämnat svenskt vatten. Hur kan de veta det? Om det nu är så svårt att hitta något i en skärgård, så kan de väl inte veta om det ligger kvar eller något alls egentligen. Undrar vad de kan hitta med analys av sensorinformation som de inte redan sett. En sensor borde väl ge utslag på intressanta farkoster som åker förbi och de utslagen tas väl omhand i realtid?

Tror som sagt att marinen tror på spöken.
Det är som du säger. De har fått trovärdig information om verksamheter som dessa undersökte i underrättelseoperationen.
De har haft misstankar och det finns krafter i militären som utnyttjar läget för att få genomföra saker på allvar.

Men det var inga ubåtar som dessa misstänkte, utan vattenfarkoster som kan vara annat än ubåtar.
Senast redigerad av IR5 2014-10-25 kl. 03:48.
Citera
2014-10-25, 05:10
Medlem
Ligger det fortfarande ubåtsnät i 08 skärgård, och övrig ubåthittarutrustning eller är sådant borttaget? Kikade på en dokument från kalla kriget, och USA använde sig av slingor i vattnet för att hitta ubåtarna. Bara att lägga i sådana på högrisk områden och rycka ut när det piper till? :-)
Citera
2014-10-25, 08:38
Medlem
Dagens ubåtar kan tex ha ett rostfritt skal som gör att ubåten ej ger signal när den åker över en magnetslinga
Citera
2014-10-25, 10:23
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrafninn
Ligger det fortfarande ubåtsnät i 08 skärgård, och övrig ubåthittarutrustning eller är sådant borttaget? Kikade på en dokument från kalla kriget, och USA använde sig av slingor i vattnet för att hitta ubåtarna. Bara att lägga i sådana på högrisk områden och rycka ut när det piper till? :-)
Du verkar ha missat att våra framsynta politiker har i riksdagsbeslut fastställt att inga hot kommer att riktas mot Sverige efter Sovjets fall o att vårt försvar (ubåtsjakt inkl) därför i stort kan avvecklas, så när som på lite flygvapen.
Alltså, finns ingen materiel el folk längre som har till uppgift att mota el jaga ubåtar. Att besök av sådana inte ska förekomma införstås i beslutet.
"Kul" artikel i DN i dag om vår övergivna skärgård = östra frontlinje.
Citera
2014-10-25, 10:52
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V.Putler
Du verkar ha missat att våra framsynta politiker har i riksdagsbeslut fastställt att inga hot kommer att riktas mot Sverige efter Sovjets fall o att vårt försvar (ubåtsjakt inkl) därför i stort kan avvecklas, så när som på lite flygvapen.
Alltså, finns ingen materiel el folk längre som har till uppgift att mota el jaga ubåtar. Att besök av sådana inte ska förekomma införstås i beslutet.
"Kul" artikel i DN i dag om vår övergivna skärgård = östra frontlinje.

Nordiska samarbetet mellan Sverige och Finland borde utökas till försvaret. Finlands försvarsminister Carl Haglund har öppnat dörren för frågan.
Kanske Finland kan tillföra och förbättra den svenska undervattenspaningen något- mest antagligt.
Senast redigerad av guuben 2014-10-25 kl. 10:55.
Citera
2014-10-25, 10:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vet du att du snackar mycket skit? Vet du det? Vet du hur en militär fungerar? Vet du det?

Jag borde egentligen inte svara på ditt inlägg, men denna felaktiga information och rättare sagt trams måste ifrågasättas.

1. För att ens kunna vara en militär ska du inte ens vara medborgare i ett annat land. Du kommer inte längre än lumpen om ens det..eftersom detta tidigare nämndes i tråden.

2. Ubåtsbesättning kan tex inte dubbla medborgarskap eller uppträda som svenska medborgare som investerar i tex Skärgården ... Du kan tom få problem med bankkonto i Sverige du saknar personnummer.

3. Länder har underrättelsetjänster som granskar människor som bor i känsliga områden. Eller köper hus utan diplomatiska förbindelser eller som saknar företag som är granskad.

4. Ubåtar måste räkna med var dessa ska skadas eller måste åtminstone räkna med hur dessa ska parkera ubåten för att sova i sitt hus

På en direkt fråga, ja, jag vet hur det fungerar, och absolut i Sverige.

1.I Sverige kan du jobba i Försvarsmakten om du har dubbelt medborgarskap, det är den senaste uppgiften jag har. Jag kan inte se varför det skulle vara ett problem i Ryssland, snarare en fördel.

2.Har du svenskt medborgarskap har du också ett personnummer, svenskt pass, osv., och kan således leva och uppträda som en vanlig svensk, illegalister gör så, och folk som jobbar för främmande makt kan som bekant också vara födda i Sverige. Viktigt att veta är att den som jobbar (illegalist eller operatör)för främmande makt inte nödvändigtvis är infödd eller ens medborgare i det landet.

3.Se punkt 2.

4.Ja, man kan "parkera" en miniubåt i klippskrevor, bottensänkor m.m.

Det är bevisligen inga problem alls för en främmande makt att gömma en miniubåt eller annan undervattensfarkost. Likaså gäller det besättningen. En underrättelseoperation kan omfatta mer än just farkosten med besättning, med stor sannolikhet stöds verksamheten också från land samt förmågor på och under vattenytan. Ingenting lämnas åt slumpen.

Åter till kärnfrågorna. Vad syftar den begränsade markoperationen till? Den är en förlängning på den marina underrättelseoperationen. Något gör man enligt Försvarsmakten, de säger att de gör ytobservationer i syfte att upptäcka främmande undervattensverksamhet. Antingen har de anammat Erik med fleras metod för att den har visat sig vara effektiv, eller så gör man inte det man officiellt säger.

Ett spel för galleriet eller misstänker man att en besättning i detta nu försöker nästla sig ut ur operationsområdet?
Senast redigerad av OY 2014-10-25 kl. 10:59.
Citera
2014-10-25, 12:07
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Skillnaden på dig och många av oss andra här är att vi diskuterar och argumenterar med fakta men också indicier som grund. Du avfärdar kategoriskt att Ryssland skulle kunna ha med den misstänkt främmande undervattensoperationen att göra om jag har förstått saken rätt. Helt utan belägg gör du det, mest tyckande och tro.

Jag är lätt att debattera med om du håller samma intellektuella nivå och dessutom gör dig förstådd genom att uttrycka dig med det svenska språket. Anledningen till din dåliga svenska kan ha flera orsaker, jag bryr mig inte om vilken, dock konstaterar jag att du har ett problem som verkar gå i cykler.

Klarar du bara av att diskutera förutsättningslöst utan en dold agenda så kommer vi vidare i texten på ett lättare sätt.

Nå, vad talar emot att det är Ryssland som kan ligga bakom den senaste veckans utveckling i Stockholms skärgård? Förnekar du att Ryssland har spetsnazförband med förmåga att operera i främmande makts inre vatten? Om inte, vad talar emot att de skulle operera i svenska vatten?

Kan du med säkerhet säga att Ryssland inte ligger bakom den här misstänkta kränkningen, vad baserar du i så fall det på? Jag undanber mig argument såsom att den ryska kärringen i SVT Debatt förnekade det, något bättre måste du ha.

Bevis för kränkningar finns inga offentliga. Indicier kan man diskutera med som grund men det finns väl inga sådana med anknytning österut heller? Är det meningsfullt att fortsätta avhandla denna helt misslyckade insats innan något reellt verkligen kommer ut från marinen?
Citera
2014-10-25, 12:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Bevis för kränkningar finns inga offentliga. Indicier kan man diskutera med som grund men det finns väl inga sådana med anknytning österut heller? Är det meningsfullt att fortsätta avhandla denna helt misslyckade insats innan något reellt verkligen kommer ut från marinen?
De enda som har kompetens och utrustning för att köra runt miniubåtar i vår skärgård är Ryssland.
Av en händelse ligger ett ryskt fartyg och flyter på internationellt vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in