2014-10-24, 22:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Nej, jag förväntade mig inte annat heller.
Jag vet inte, ska vi vara verkligen vara tacksamma, jag vet inte det?. Hade vi fiskat upp en rysk ubåt oavsett klass hade det ringt över hela världen och ryssen hade knappast fått sugen att upptrappa efter deras utspel i media.
Jag tror som dig att det finns en HEL del vi inte vet om och som kanske kommer i dager om sisådär 3 decenier.

Detta handlar om ett chickenrace, insats, risk och vinst. Putin måste nu överväga om han kan sända in fler farkoster inom nära framtid, ja, jag tror som Frisk, avsändaren är Ryssland.

Grenstad sa nyss på nyheterna att han önskar sig fler varningsklockor, med det menar han fasta sensorer, det kommer att komma till stånd, helt övertygad, annat finns inte på kartan. En billig lösning, alternativet är fler fartyg och folk på och över sjön över tid. Nya installationer innebär nya behov av sightseeingresor med diversionsförband.

I den sekund som Grenstad sa fler fasta installationer började planeringen på andra sidan pölen inför nästa resa, behovet har uppstått.
Citera
2014-10-24, 22:19
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är inte möjligt att utflykten bara kostade 20 miljoner. Det måste ha kostat mycket mer.

http://www.dn.se/nyheter/sa-mycket-kostade-operationen-i-skargarden/

Håller med, även om bunkeroljan är statligt subventionerad måste de ha kört upp vansinniga mängder bränsle. Måste vara riktigt kul att sota ur en Visbykorvett i 40knop btw
Citera
2014-10-24, 22:22
Moderator
OYs avatar
Operationen är inte avslutad, man har gått in i en ny fas fast man inte uttryckligen har sagt att man har glidit in i en ny fas. Fartygen har återgått till normal beredskapsgrad och verksamhet, dock kvarstår mindre markförband med koppling till operationen i området.

Vad tolkar ni in i detta? Vilka förband, vad gör de, och varför?
Citera
2014-10-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Så sant. Viktigt att inte överlämna försvarspolitiken åt militären.
Ja skulle nog funka lika dåligt som att lämna över försvarsmakten till politikerna.
Citera
2014-10-24, 22:33
Medlem
Är det någon här från Södertälje?
Det ligger en båt i hamnen där som heter Fyrbjorn. De senaste dagarna verkar den bara ha åkt fram och tillbaka i hamnområdet men den dagen som "avspärrningarna" gjordes och utökades till 1 mil runt Nåttarö låg den vid ön närmast sydväst. Sedan åkte den in till Södertälje och har varit där sen dess. Den har 2 fina lyftkranar och ser ut att vara perfekt för transport av mindre ubåtar mm. Den skulle ju lätt kunnat stänga av sin radar åka och plocka upp något, köra det till Muskö eller något annat ställe och sen tuffa tillbaka till Södertälje som om inget hade hänt och för att ingen sett pga avspärrningarna. Den ägs av sjöfartsverket och skulle säkert lätt kunna ha beordrats göra en insats åt försvaret. Marinetraffic loggar bara tre dagar tillbaka så tidigare rutter går inte att se längre om man inte är betalade medlem.
Man kan ju undra vad den gjorde där ute om den annars bara tuffar runt i hamnområdet.
Citera
2014-10-24, 22:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Det är sunt att vara misstänksam
Jag torde känna rätt bra till sjölivet :-) men nåt om försvarsmaktens effektivitet vet jag inte något annat om än den slutsats man själv kan göra vad som nu framkommit......allt har varit en övning.

Det betvivlar jag inte det minsta, om du med det menar att du torde känna till sjölivet rätt bra.

Ja, hur var övningen för er egentligen, alltid velat veta hur det känns att sitta i en liten konservburk med ett avancerat stridsfartyg smygande över manluckan, förmodligen var det Visby ni hörde.

Vilken slutsats har ni dragit då, eller har jag missförstått dig? Kanske var det förra resan du var med på?

/Pravda
Citera
2014-10-24, 22:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Seriöst, vem bryr sig om vad det kostat? Någon som på förhand trodde att operationer som FM gör är kostnadsfria? Svenska tidningar gör verkligen sitt bästa för att skämma ut sig, hycklare och förrädare.
Ingen tror att det är gratis att hålla sig med ett försvar.

Det ligger närmare till hands i just den här frågan att det är FM som skämmer ut sig genom att ställf insatschef uppskattar att operationen kostat endast 20 miljoner kronor än att DN skämmer ut sig genom att fråga om siffran.
Citera
2014-10-24, 22:45
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaoshiFreigeist
Desvärre visar Sverige svaghet och unfallenhet gentemot Ryssland. Hela aktionen hade som syfte att driva ut uboten ur svenskt territorium.
Historien lär att detta är en ödesdiger strategi. Ryssland föraktar och utnyttjar svaghet och respekterar styrka o beslutsamhet.

Ergo: skjut ner ryska jetplan och sänk fartyg på svenska territoriala vatten och luftrum.

I hate to be right all along. The German newspaper confirms my guess:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19750238.ab
Citera
2014-10-24, 22:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berryx
Är det någon här från Södertälje?
Det ligger en båt i hamnen där som heter Fyrbjorn. De senaste dagarna verkar den bara ha åkt fram och tillbaka i hamnområdet men den dagen som "avspärrningarna" gjordes och utökades till 1 mil runt Nåttarö låg den vid ön närmast sydväst. Sedan åkte den in till Södertälje och har varit där sen dess. Den har 2 fina lyftkranar och ser ut att vara perfekt för transport av mindre ubåtar mm. Den skulle ju lätt kunnat stänga av sin radar åka och plocka upp något, köra det till Muskö eller något annat ställe och sen tuffa tillbaka till Södertälje som om inget hade hänt och för att ingen sett pga avspärrningarna. Den ägs av sjöfartsverket och skulle säkert lätt kunna ha beordrats göra en insats åt försvaret. Marinetraffic loggar bara tre dagar tillbaka så tidigare rutter går inte att se längre om man inte är betalade medlem.
Man kan ju undra vad den gjorde där ute om den annars bara tuffar runt i hamnområdet.

Intressant iakttagelse, vad heter ön? Inte omöjligt att en farkost har fiskats upp, kan ju förklara att mindre markförband fortfarande löser uppgifter i området.
Citera
2014-10-24, 22:48
Medlem
Undrar vad som är på gång. Mer än 14 timma har gått och VLFen är fortfarande aktiv. Våra
egna ubåtar borde inte vara operativa nu eftersom allt är avblåst.

Kanhända det bara är skiftbyte i Stockholms skärgård. Gamla ubåtar ska ut och nya in. Allt
med hjälp marinens egen sändare dirigerad från Wiesbaden.
Citera
2014-10-24, 22:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaoshiFreigeist
I hate to be right all along. The German newspaper confirms my guess:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19750238.ab

Det gör jag också.

Här bekräftar Grenstad vad jag har fiskat efter.

Citat;
Vi kommer att ha resurser på marksidan, som har speciella uppdrag, att spana efter främmande undervattensverksamhet.

Citera
2014-10-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Mitt förtroende för Stefan Löfven är helt borta nu. Han har gått ut och sagt att ubåtsjakten är professionellt genomförd och bra. Han har till och med mer eller mindre lovat mer deg till FM.

Oavsett om man tror att militären inte har hittat ett dyft och bara sökt efter hjärnspöken, eller att försvaret har fått upp en ubåt men låtit den smita så är det helt åt helvete. Så här får det helt enkelt inte gå till och att SL nu hyllar försvaret är en gåta.

Varför det?
Om nu försvaret försöker att sköta sin uppgift (med relativt bristfärdiga resurser), är då ditt förslag att försvaret skall avskaffas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in