• 1
  • 2
2014-10-23, 22:17
Medlem
BroderKushs avatar
Goddag.

Gjorde idag en partiton (70GB) på min SSD (128GB total) så jag kan köra både Windows och OS X.
Eftersom att jag tänkte använda Windows partitionen till mitt Steam bibliotek så gjorde jag den lite större än den andra.

Efter installationen av Windows 8.1 ( Svårt val mellan 7 och 8.1 ) så blev slutresultatet "32GB free space" med en clean installation vilket motsvarar 38GB operativsystem. Försökte avinstallera onödiga appar och liknande med ett resultat på 2GB + vilket inte var bra nog.

Jag läste sedan att man kunde stänga av saker och ting så som Hibernation och liknande men bestämde mig för att ta bort partitonen helt och börja om från början.
Så nu vänder jag mig till flashback folket för att få fram den bästa lösningen, det lutar dock lite mer åt Windows 7 för tillfället då jag är mer van vid det.

Jag har ca 50GB spel i mitt steam bibliotek och vill ha allt installerat. Jag undrar då hur ni tycker att jag ska gå tillväga för minsta möjliga partiton med den absolut maximala fria utrymmet.

Val av operativsystem, modifieringar i efterhand och liknande. Några förslag?
Citera
2014-10-24, 06:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Min första spontana tanke var en större SSD om du nu vill ha även spelen där.

Annars en bra och stabil SATA-disk bredvid SSD som då jobbar mot operativsystemet.

Mitt val av operativsystemet är Windows 8.1
Citera
2014-10-24, 10:33
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Min första spontana tanke var en större SSD om du nu vill ha även spelen där.

Annars en bra och stabil SATA-disk bredvid SSD som då jobbar mot operativsystemet.

Mitt val av operativsystemet är Windows 8.1

Sitter på en laptop, så fler diskar blir svårt.
Citera
2014-10-24, 13:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Sitter på en laptop, så fler diskar blir svårt.

Uppgraderar SSD till en större, finns detta i tankarna?
Citera
2014-10-24, 13:53
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Uppgraderar SSD till en större, finns detta i tankarna?

Det blir inga uppgraderingar av hårdvara, det finns plats nog. Vill veta hur jag kan få ut så mycket freespace som möjligt med de jag har för tillfället.
Citera
2014-10-24, 17:00
Medlem
soopys avatar
Citat:
Goddag.

Gjorde idag en partiton (70GB) på min SSD (128GB total) så jag kan köra både Windows och OS X.
Eftersom att jag tänkte använda Windows partitionen till mitt Steam bibliotek så gjorde jag den lite större än den andra.

Efter installationen av Windows 8.1 ( Svårt val mellan 7 och 8.1 ) så blev slutresultatet "32GB free space" med en clean installation vilket motsvarar 38GB operativsystem. Försökte avinstallera onödiga appar och liknande med ett resultat på 2GB + vilket inte var bra nog.

Jag läste sedan att man kunde stänga av saker och ting så som Hibernation och liknande men bestämde mig för att ta bort partitonen helt och börja om från början.
Så nu vänder jag mig till flashback folket för att få fram den bästa lösningen, det lutar dock lite mer åt Windows 7 för tillfället då jag är mer van vid det.

Jag har ca 50GB spel i mitt steam bibliotek och vill ha allt installerat. Jag undrar då hur ni tycker att jag ska gå tillväga för minsta möjliga partiton med den absolut maximala fria utrymmet.

Val av operativsystem, modifieringar i efterhand och liknande. Några förslag?

OS-wise så är 7:an, åsiktsvis, mer mogen och avbuggad samt har ett bättre human interface. Kan kanske vara värt att göra en kustomiserad version med t.ex. Win Toolkit (funkar också på 8:an). Bör då klara sig med mindre än 16 Gb för 32 bitars windows 7 och mindre än 20 Gb för 64 dito.

Finns ju SSD:ar även på t.ex. 1 Tb, men är ännu lite "överdyra". Och du ville ju inte köpa mer hårdvara just nu?
Citera
2014-10-24, 20:11
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
OS-wise så är 7:an, åsiktsvis, mer mogen och avbuggad samt har ett bättre human interface. Kan kanske vara värt att göra en kustomiserad version med t.ex. Win Toolkit (funkar också på 8:an). Bör då klara sig med mindre än 16 Gb för 32 bitars windows 7 och mindre än 20 Gb för 64 dito.

Finns ju SSD:ar även på t.ex. 1 Tb, men är ännu lite "överdyra". Och du ville ju inte köpa mer hårdvara just nu?

20 GB låter ju rimligt ( Kan bara ha 64 bitars ). Får väl prova det.
Citera
2014-10-24, 21:49
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
20 GB låter ju rimligt ( Kan bara ha 64 bitars ). Får väl prova det.

På The Pirate Bay finns nåt som kallas Windows Tiny7 som är en starkt nedtrimmad version av Windows 7 Ultimate. Denna version är iofs 32-bitars.

http://thepiratebay.se/torrent/5039629

Totala storleken på hela installationen är knappt 2,5 GB

Jag har den installerad på en hårddisk för att testa. Det är en del funktioner som saknas, naturligtvis. Kolla om den funkar för dina syften.
Citera
2014-10-24, 22:02
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
På The Pirate Bay finns nåt som kallas Windows Tiny7 som är en starkt nedtrimmad version av Windows 7 Ultimate. Denna version är iofs 32-bitars.

http://thepiratebay.se/torrent/5039629

Totala storleken på hela installationen är knappt 2,5 GB

Jag har den installerad på en hårddisk för att testa. Det är en del funktioner som saknas, naturligtvis. Kolla om den funkar för dina syften.

Hade helt glömt denna, använde den i WM ware förut. Det ska kollas upp noggrannare.
Citera
2014-10-25, 15:37
Medlem
cykelsadels avatar
Partitonerar man fortfarande diskar? Är det inte bättre att köpa fler diskar om man vill ha mer enhetsbokstäver?

Rekommenderar att ta allt på en partion. Då slipper du tänka på detta.
Citera
2014-10-25, 16:34
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Partitonerar man fortfarande diskar? Är det inte bättre att köpa fler diskar om man vill ha mer enhetsbokstäver?

Rekommenderar att ta allt på en partion. Då slipper du tänka på detta.

Du borde nog ha läst TS inlägg innan du skrev ditt så hade du kanske sluppit att göra bort dig.
Citera
2014-10-25, 16:46
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du borde nog ha läst TS inlägg innan du skrev ditt så hade du kanske sluppit att göra bort dig.

Gjort... och mitt samma inlägg kvarstår. Köp fler diskar.

Men om man är snål så kan man alltid radera filer som windows update tar.
Detta kan man göra via diskrensning http://windows.microsoft.com/sv-se/w...anup=windows-8
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in