2014-10-24, 10:38
Medlem
Balkan-Kings avatar
Det er naturligvis vigtigt for FM at hævde at der VAR en farkost i skærgården, men den er nu pludselig væk! Hur FM vet at den er væk når de ikke engang kunne lokalisere den med sikkerhed er mig en gåde. At FMs skibe har bevæget sig sydpå sidste 1.5 dag ser jeg som en vink til almenheten at operationen er snart over.

Samtidigt har politikere i MP-S regeringen skickat ut budgetforslag til Riksdagen med lidt flere penge til FM. Jeg tror at FM er nøjd med deres "operation"
Senast redigerad av Balkan-King 2014-10-24 kl. 10:45.
Citera
2014-10-24, 10:39
Medlem
Mikessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Sluta tramsa dig, alla har sett dokumentärerna om U-137 vid detta laget! Dem har dragit igång detta på rena spekulationer och man har INTE några som helst bevis för att främmande föremål skapat av människor i Svenska vatten.

Hade man haft det så hade man gått ut med det. Vissa har så jävla svårt att förstå detta.

Det är ju precis det som FM säger också. Man har inga bevis. Men det är högst troligt.
Ingen har hävdad att det ÄR så.
Citera
2014-10-24, 10:40
Medlem
Ratis avatar
Där brann mycket skattepengar. Så det var bokstavligt talat som att kasta pengarna i sjön.
Och vi har uppvisat för omvärlden att vi inte har kapacitet att hitta främmande ubåtar.
En flopp, inte bara ekonomiskt.
Citera
2014-10-24, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik

Citat:
Fan helt sjukt vad vissa spekulerar här, blir uppriktigt jävla förbannad. Ni verkar tro att det är någon jävla James Bond-film där allt ska vara "Top Secret"-stämplat.

Kom tillbaka till verkligheten för helvete. Där har inte varit något mer än en val och man har inga som helst bevis. INGA. Försvaramakten har INGENTING att tjäna på att dölja någon som helst informstion, när fan ska ni fatta det egentligen?!

Ryssland har varit inne och rört i Ukraina och hade man haft MINSTA bevis att det var Ryssland så hade det kablats ut över hela världen.

Skärp er för helvete, jävla snorungar. Det är försvaramakten, inte FRA. Därför hade vi fått veta något ol det hade funnits.

Helt makalöst att läsa. Hur skulle det se ut om polisen offentliggjorde en pågående förundersökning till media?
Vilket värde har den sedan tror du?
Citera
2014-10-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flatfourromance
Hittade detta inlägget:
Åsikter?

http://oskarsfunderingarblogg.blogspot.se/

Det verkar ganska troligt. Själv har jag varit inne på kapsejsad båt tidigare. Det rör sig definitivt inte om en främmande undervattensfarkost i alla fall. Alla militära undervattensfarkoster är målade i svart eller grått.

Det skulle vara kul om någon kunde ta en bild på den här platsen ur exakt samma vinkel. Är det ett grund så är det ju extremt pinsamt för FM. Det kanske är därför det har varit så mycket hysch hysch om saken.
Citera
2014-10-24, 10:46
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Helt makalöst att läsa. Hur skulle det se ut om polisen offentliggjorde en pågående förundersökning till media?
Vilket värde har den sedan tror du?

Vilket Sverige bor du i?

Här får vi veta vad som har hänt innan utredningarna är klara.
Citera
2014-10-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flatfourromance
Hittade detta inlägget:
Åsikter?

http://oskarsfunderingarblogg.blogspot.se/

Får inte ihop positionerna, om man kollar på kommentarerna till denna
https://www.facebook.com/Marikakarlof?fref=ts
Så säger hon ju att den sticker upp mellan långholmen/gökskär, det är ju norr om Runmarö, dvs här
http://www.hitta.se/kartan#/@59.30083,18.77340,15z
Oskar verkar mena att det är norr om Ornö?
Citera
2014-10-24, 10:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Det er naturligvis vigtigt for FM at hævde at der VAR en farkost i skærgården, men den er nu pludselig væk! Hur FM vet at den er væk når de ikke engang kunne lokalisere den med sikkerhed er mig en gåde. At FMs skibe har bevæget sig sydpå sidste 1.5 dag ser jeg som en vink til almenheted at operationen er snart over.

Samtidigt har politikere i MP-S regeringen skickat ut budgetforslag til Riksdagen med lidt flere penge til FM. Jeg tror at FM er nøjd med deres "operation"

Försvarsmakten var tydlig, man vet inte om farkosten/erna är borta, man tror det. Precis som Grenstad sa, man utgår ifrån att en farkost inte har varit en konventionell ubåt, djupförhållanden vid observationsplatserna talar för det. En mindre farkost bedöms troligtvis inte kunna vara kvar, den har inte uthållighet för det.

Man har inte fått några indikationer som talar för att något finns kvar.

Fundera lite på varför man drar in de dyra(drift) fartygen och fortsätter operationen med mindre markenheter. Jag tippar på att man fortsätter ytövervakning med markförband, uppenbarligen har mänskliga ögon varit en stor tillgång i operationen.

Min slutsats är att man inte vet om något finns kvar, och om det finns kan det eventuellt upptäckas genom ytobservationer.
Citera
2014-10-24, 10:50
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Vilket Sverige bor du i?

Här får vi veta vad som har hänt innan utredningarna är klara.

Beror inte det i de flesta fall på att någon känner någon som va inblandad i brottet, alternativt att polisen läcker som ett såll?

Jag tror personligen att det råder bra mycket mer allvar och sekretess när det gäller främmande makt i våra vatten än vem taxi-tony krängde sitt skit till.. men det är ju min åsikt
Citera
2014-10-24, 10:50
Medlem
svulles avatar
Alldeles oavsett om sökningarna inte resulterade i något fynd så sänder det en signal att vi är beredda att sätta in resurser för att kraftigt markera att kränkningar inte är tillåtet. Sen får belackare raljera och gråta ut över hur bedrövligt vårt försvar är, det rör mig inte om ryggen.

NATO och praxis på 2% av BNP anslaget till Försvarsmakten? Ja, tack.
Citera
2014-10-24, 10:52
Medlem
Ni som tycker att det var en besvikelse kan tänka på ett par saker.

ALLA länder som har kapacitet till att utföra denna typ av spionage gör det. Det enda som skiljer de åt är hur duktiga dom är på att hålla sig gömda.

Vi ska vara glada för att FM har lyckats ta reda på att det är någon som varit här.
Om man tänker efter lite så utför Sverige exakt denna typ av verksamhet i andra länder, framförallt i ryska vatten. Men där har de inte uppfattat eller ens noterat något typ av undervattensverksamhet. Detta betyder att Sverige är, som jag och andra redan vet, extremt duktiga när det kommer till denna typ av verksamhet. Det finns mycket goda exempel på detta under samarbeten mellan U.S.A och Sverige, när amerikanarna inte hade en chans att upptäcka våran Gotland-ubåt
Citera
2014-10-24, 10:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Där brann mycket skattepengar. Så det var bokstavligt talat som att kasta pengarna i sjön.
Och vi har uppvisat för omvärlden att vi inte har kapacitet att hitta främmande ubåtar.
En flopp, inte bara ekonomiskt.

Vad har du för belägg för att operationen har varit en flopp? Jag skulle vilja påstå att 20 miljoner är välinvesterade pengar, i motsats till vad det kostar att lagföra gatans samhällsomstörtande parlament i tid och otid.

Försvarsmakten har kapacitet att indikera främmande undervattensverksamhet, vi har just sett ett bevis för det. Något främmande fanns i vattnet, det har Försvarsmakten redovisat, tror du inte på det är det ditt val, dock bör man förhålla sig till vad försvaret säger, det är en utgångspunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in