Citat:
Ursprungligen postat av
Balkan-King
Det er naturligvis vigtigt for FM at hævde at der VAR en farkost i skærgården, men den er nu pludselig væk! Hur FM vet at den er væk når de ikke engang kunne lokalisere den med sikkerhed er mig en gåde. At FMs skibe har bevæget sig sydpå sidste 1.5 dag ser jeg som en vink til almenheted at operationen er snart over.
Samtidigt har politikere i MP-S regeringen skickat ut budgetforslag til Riksdagen med lidt flere penge til FM. Jeg tror at FM er nøjd med deres "operation"

Försvarsmakten var tydlig, man
vet inte om farkosten/erna är borta, man
tror det. Precis som Grenstad sa, man utgår ifrån att en farkost inte har varit en konventionell ubåt, djupförhållanden vid observationsplatserna talar för det. En mindre farkost bedöms troligtvis inte kunna vara kvar, den har inte uthållighet för det.
Man har inte fått några indikationer som talar för att något finns kvar.
Fundera lite på varför man drar in de dyra(drift) fartygen och fortsätter operationen med mindre markenheter. Jag tippar på att man fortsätter ytövervakning med markförband, uppenbarligen har mänskliga ögon varit en stor tillgång i operationen.
Min slutsats är att man inte vet om något finns kvar, och om det finns kan det eventuellt upptäckas genom ytobservationer.