2014-10-24, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Nog för att jag är amatör, och jag vet ioförsig inte om du är militär eller ej, men om du tror att etern är det enda kommunikationsättet så är du en lika glad amatör som jag är.

Min gissning är att "Kalle" är en rysk "samarbetspartner".
Citera
2014-10-24, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ingen kan sända till ubåten utan att Försvarsmakten eller FRA upptäcker det, det är själva poängen. Envägs eller tvåvägskommunikation, skit samma. Farkosten avslöjas hur man än gör. I praktiken innebär det att om det finns en farkost på botten så är den isolerad.

Man kan inte avgöra till vilken ubåt och var den befinner sig genom att lyssna. Sändningar är alltid
krypterade.

Jag lyssnar just nu på 38 kHz och sändaren är i högeffektläge. Det enda man kan få ut av det är att
ubåten som sändningen riktas till ligger djupt. Troligtvis inte i skärgården.
Citera
2014-10-24, 00:46
Medlem
passports avatar
Citat:
Enigma eller inte, det handlar om signaler i etern, de kan snappas upp oavsett om man kan avkoda meddelandet eller inte. Det är inte höga tankar ni har om t ex. FRA förmåga, det är illa. Man kan få ganska mycket information enbart genom vetskapen att någon sänder, t ex. att det fortfarande finns en farkost någonstans i skärgården och det är ju en uppgift som kan innebära att man går in i en ny fas.

Du har helt rätt i det, men om det nu är en skadad ubåt på svenskt vatten tror jag inte ryssarna tvekar att sända information till den ubåten. Blir den ertappad på Svenskt vatten är det ju en skandal av monumentalt stora mått, speciellt när det redan skett en gång tidigare.
Citera
2014-10-24, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Ojdå, men bloggen är ändå ganska saklig. Finns det någon saklig kritik?

Jaha, och?
Att sverige tillsammans med nato genomfört gemensamma övningar utanför stockholm gör det bara ännu mer intressant för ryssen. Den bästa talespersonen för nato är putin genom hans aggresiva handlingar mot dess grannländer.
Sätt det här återigen i perspektiv på hur ryssland har kränkt vårat luftrum, eller det kanske också bara är en bluff för att sverige ska närma sig nato (?), så finns det ett väldigt stort intresse för våran skärgård i händelse av en framtida konflikt med sverige och/eller nato.
Citera
2014-10-24, 00:49
Medlem
Gällande diskussionen om vilka regler som gäller:

http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/handbocker/h-ikfn-2014.pdf

IKFN-F 13 §

59. Om utländska statsfartyg överskrider den svenska territorialgränsen
under omständigheter som tyder på fientlig avsikt, skall vapenmakt
utan föregående varning
tillgripas.

och avseende Fientlig Avsikt:

60. Fientlig avsikt föreligger när ett eller flera utländska statsfartyg uppvisar
militär förmåga samt bedöms ha vilja att tillfoga skada. Fientlig avsikt ska
fastställas med beaktande av befintliga underrättelser samt politiska och
militära faktorer som föreligger vid tidpunkten. Indikatorer på fientlig
avsikt kan vara bl.a.:
a. taktiskt militärt uppträdande,
b. intagande av attackformation,
c. aktiv användning av elektroniska spanings- eller eldledningssystem,
d. att vapen/vapensystem är eller görs redo för strid.

Uppträdandet blir inte så mycket mer taktiskt än att smyga runt med ubåt i skärgården... Punkt c och d är antagligen också applicerbara...
Citera
2014-10-24, 00:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Och du har inte svarat på min fråga, varför väljer fm att bedra allmänheten med desinformation? Kan svara åt dig, antagligen för att man vet att någon kontakt finns mellan ubåten, hemlandet och möjligtvis illegalister.
En klartänkt människa borde även förstå att när fm, som har ansvar för sveriges säkerhet, säger att de redovisar allt i form utav information och teknik, så ska man inte tro på dem. Just för att det ligger i vårat intresse.

Därför att desinformation är ett av en mängd verktyg man kan använda sig av för att nå sina mål, inte märkligare än att polisen säger att de inte har någon misstänkt mördare, trots att de faktiskt har ögonen på en person. Det handlar inte om att lura skattebetalarna, syftet är att vilseleda motståndaren för att få honom dit man vill, elementärt och något vi måste tåla. Vill man inte tåla det så kan man gapa sig hes, det är tillåtet men hjälper föga.

Om Försvarsmakten vet att det finns en ubåt där nere och att den har kontakt med hemlandet eller illegalister så är det helt rätt att inte berätta det för motståndaren. Motståndaren tvingas då att parera försvarets agerande, dvs., ligger i efterhand och måste anpassa sig till vad vi gör istället för att kunna genomföra sin egen plan riskfritt, det råder en osäkerhet om vad vi känner till och det begränsar motståndarens handlingsutrymme. Motståndaren och försvaret måste hela tiden väga insats mot vinst, risk vs utbyte.

Försvarsmakten strävar efter att ta och behålla initiativet, man gör det genom att samla information om inkräktaren, hitta svaga punkter och nyttja dem.

En svag punkt kan t ex. vara att en undervattensfarkost är skadad, en annan att den inte kan kommunicera med sin uppdragsgivare, en annan är uthålligheten. Får vi reda på vilken typ av farkost det handlar om vet vi också något om uthålligheten osv.
Citera
2014-10-24, 00:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Man kan inte avgöra till vilken ubåt och var den befinner sig genom att lyssna. Sändningar är alltid
krypterade.

Jag lyssnar just nu på 38 kHz och sändaren är i högeffektläge. Det enda man kan få ut av det är att
ubåten som sändningen riktas till ligger djupt. Troligtvis inte i skärgården.

Och om det helt plötsligt sänds och slutsatsen blir att en ubåt ligger grunt, vad kan man dra för slutsats av det då?

FRA är duktiga på det där, man vet hur normalbilden ser ut, bl a. därför signalspanar man konstant, börjar någon sända utanför ett visst mönster så kan man dra slutsatser av det alldeles oavsett om man kan tyda meddelandet i klartext.

Allmänheten har sett ett antal stridsfartyg flacka runt bland kobbar och skär och tycks tro att det är fartygen och ögon som hittar en ubåt. Det handlar mycket om att snappa upp ljud och dra slutsatser av det. Likaså gör motståndaren, det är en anledning till att komma hit i hemlighet.
Senast redigerad av OY 2014-10-24 kl. 00:59.
Citera
2014-10-24, 00:56
Medlem
Citat:
Därför att desinformation är ett av en mängd verktyg man kan använda sig av för att nå sina mål, inte märkligare än att polisen säger att de inte har någon misstänkt mördare, trots att de faktiskt har ögonen på en person. Det handlar inte om att lura skattebetalarna, syftet är att vilseleda motståndaren för att få honom dit man vill, elementärt och något vi måste tåla. Vill man inte tåla det så kan man gapa sig hes, det är tillåtet men hjälper föga.

Om Försvarsmakten vet att det finns en ubåt där nere och att den har kontakt med hemlandet eller illegalister så är det helt rätt att inte berätta det för motståndaren. Motståndaren tvingas då att parera försvarets agerande, dvs., ligger i efterhand och måste anpassa sig till vad vi gör istället för att kunna genomföra sin egen plan riskfritt, det råder en osäkerhet om vad vi känner till och det begränsar motståndarens handlingsutrymme. Motståndaren och försvaret måste hela tiden väga insats mot vinst, risk vs utbyte.

Försvarsmakten strävar efter att ta och behålla initiativet, man gör det genom att samla information om inkräktaren, hitta svaga punkter och nyttja dem.

En svag punkt kan t ex. vara att en undervattensfarkost är skadad, en annan att den inte kan kommunicera med sin uppdragsgivare, en annan är uthålligheten. Får vi reda på vilken typ av farkost det handlar om vet vi också något om uthålligheten osv.

Håller helt med dig, det var väll just teknikbiten som jag snöade in mig lite grann på.
Desinformationen var nödvändig, därför att precis som du säger så ska och vill fm ligga steget före.
Vore klockrent om fm fått tag på denna miniubåt, som det talas om, men precis som med teknik så är detta nog ingenting som skulle komma till allmänhetens kännedom, om vi nu har fått tag på den.
Citera
2014-10-24, 00:58
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loverlian
Känner mig orolig! E det befogat tycker ni i tråden? Läst och följt både denna tråd o media så gott det gått. Det som oroar mig är att media blev knäpptysta på ett kick. Sen tror jag ju inte på allt dom skriver och rapporterar om men man följer det med stort intresse.Skriver om några jäkla cirklar i bottenslyn från en amatördykare! Sen alla amatörbilder e ju än mer konstigt. Fattar ju att FM inte kan gå ut o avslöja allt dom vet om det nu är för rikets säkerhet. Är det ett ryskt intrång eller va fasen kan det annars vara som hotar rikets säkerhet? Skrivs om ryska fartyg hit o dit, NATO plan som "checkat " läget om jag förstått det rätt.

Media har troligen blivit informerade om att tona ned sitt agerande, det dokusåpa-format som både Expressen och Aftonhoran har levererat under en veckas tid är osmakligt på alla sätt.
Jag tror inte att du behöver vara orolig, men ha däremot lite uppsikt.Har man ögonen öppna ser man en del även i den stora staden.

Med det sagt, så kan jag ännu en gång konstatera att gummivertebraten Carl Bildt är ett jävla stolpskott, förstår inte hur vissa tidigare i tråden vill att den pajasen skulle komma med några skarpa uttalanden och kommentarer om operationen. Suck!
Citera
2014-10-24, 01:01
Medlem
Citat:
Jaha, och?
Att sverige tillsammans med nato genomfört gemensamma övningar utanför stockholm gör det bara ännu mer intressant för ryssen. Den bästa talespersonen för nato är putin genom hans aggresiva handlingar mot dess grannländer.
Sätt det här återigen i perspektiv på hur ryssland har kränkt vårat luftrum, eller det kanske också bara är en bluff för att sverige ska närma sig nato (?), så finns det ett väldigt stort intresse för våran skärgård i händelse av en framtida konflikt med sverige och/eller nato.

Jaha Kalle...det är inte helt enkelt att förstå vad du vill komma fram till...berätta gärna det för oss...
Citera
2014-10-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Min gissning är att "Kalle" är en rysk "samarbetspartner".

Haha, ja, mitt namn är carl hamilton och skriver från kaliningrad.
Hoppas du inte menar att jag har min lojalitet hos ryssland, om jag nu tolkade dig fel.
Som svensk ska man vara väldigt vaksam mot ivan, verkar nästan som att en hel del personer i det här landet har glömt bort hur imperialistiska ryssarna faktiskt är.
När putin börjar yttra sig om att sovjets kollaps var deras största geopolitiska katastrof någonsin, då borde vi i närområdet börja ta honom på allvar, den kommentaren plus rysslands upprusting är obehaglig i sig.
Citera
2014-10-24, 01:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Håller helt med dig, det var väll just teknikbiten som jag snöade in mig lite grann på.
Desinformationen var nödvändig, därför att precis som du säger så ska och vill fm ligga steget före.
Vore klockrent om fm fått tag på denna miniubåt, som det talas om, men precis som med teknik så är detta nog ingenting som skulle komma till allmänhetens kännedom, om vi nu har fått tag på den.

Utifrån de uppgifter vi känner till kan jag tänka mig att man har konstaterat att det finns en främmande undervattensfarkost någonstans i operationsområdet. Man har sagt att det pågår. Vi har sett bilder och nu även film på något som kan misstänkas emanera från en undervattensfarkost. Spåren på havsbottnen såg färska ut.

Man lättade lite på antalet insatta fartyg igår, det tolkar jag som att man vet på ett ungefär var farkosten finns och att den inte kan röra sig därifrån utan att man upptäcker ett sådant försök och att man kan förhindra det.

Jag tror att farkosten är evakuerad, helt eller delvis. Mindre fartyg ute, operationen fortskrider med flyg och markförband.

Det är min bedömning nu, och den kan ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in