2014-10-24, 01:36
Medlem
shponglads avatar
Hur svårt kan det vara att skapa såna spår på havsbotten av ett gäng glada amatördykar-troll som vill spä på situationen ytterliggande?

Rent tekniskt alltså? Det kan vill inte krävas allt för mycket fantasi och någon slags sugklocka lr liknande.
Jag har ingen aning här spekulerar bara.
Citera
2014-10-24, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns bara ett läge som jag skulle kunna tro på den här storyn, och det är om Åsa Romson hade varit statsminister, nej, det låter inte friskt, tyvärr.

Aldrig att vi hade släppt in en rysk ubåt. Precis som Frisk sa, vi har inte bett dem komma hit, de får skylla sig själva.

Förresten, varför skulle de stanna i båten och dö om de kunde evakuera, spränga skiten och nästla sig ut ur området?

Hence jakt av undsättande rysk ubåt paralellt med humanitär räddningsaktion.

Notera att jag i denna hypotes skiljer på ubåt och miniubåt. (2 farkoster i svenskt vatten, ingen välkommen)

Det finns 3 scenarion för vad som kan ha skett med besättningen på miniubåten: 1) flykt på land, 2) drunknat i ubåt eller under flykt, 3) räddade av den undsättande ubåten

Klart är att efter en viss tid så är syret slut i båten och då leder samtliga 3 scenarion för besättningen till att Ryssland inte längre behöver söka under vatten (de är döda eller på land). Potentiellt (och rimligt) är ubåten som du säger sprängd redan, men det borde ha märkts av FM om det skett explosioner.
Citera
2014-10-24, 01:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatemanPatrick
Hence jakt av undsättande rysk ubåt paralellt med humanitär räddningsaktion.

Notera att jag i denna hypotes skiljer på ubåt och miniubåt. (2 farkoster i svenskt vatten, ingen välkommen)

Det finns 3 scenarion för vad som kan ha skett med besättningen på miniubåten: 1) flykt på land, 2) drunknat i ubåt eller under flykt, 3) räddade av den undsättande ubåten

Klart är att efter en viss tid så är syret slut i båten och då leder samtliga 3 scenarion för besättningen till att Ryssland inte längre behöver söka under vatten (de är döda eller på land). Potentiellt (och rimligt) är ubåten som du säger sprängd redan, men det borde ha märkts av FM om det skett explosioner.

Precis, jag tror inte att den är sprängd, det görs när besättningen har nästlat sig ur operationsområdet och står på säker mark tror jag. Så fort det sprängs påbörjas en intensiv jakt på land, det är vad jag tror.

Platsen för bottenspåren tror jag att jag har lokaliserat på ett ungefär.

Citat;
Åk mot Dalarö. Sväng höger vid gillen mot Gålö havsbad. Fortsätt förbi avfarten mot Gålö havsbad. Sväng av vid Oxnö camping. Åk förbi campingplatsen. Parkera på grusplan mittemot marinan. Följ stigen över bergen.

http://www.dykarna.nu/dykplatser/oxno-227.html

Rakt söder om campingen, stämmer bra med djupangivelsen cirka 20 meter.
Citera
2014-10-24, 01:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Du menar att filmen tagits av militära dykare och därefter läckts till pressen lr att filmen gick från det civila dykarteamet till fm som sedan godkänt släppet till media?

Ett medelande till Ryssland typ "vi vet vad ni placerat ut och har plockat upp det, här är spåren i sedimentet efter dom" Lr liknande?

Så skulle det kunna vara tror jag. Ett meddelande till den som äger undervattensfarkosten kanske man ska säga, dock tror jag att det är Ryssland som är avsändare.

Jag vet inte i vilket syfte, kan inte ens spekulera kring det, men någon vill att filmen ska ses antar jag. Att mata kulturmarxisterna tror jag inte är huvudskälet, men man vet ju aldrig, man gör kanske allt för att täppa till truten på dem.
Citera
2014-10-24, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inthered
Gällande diskussionen om vilka regler som gäller:

Tack för länken.

Men du "glömmer" den lite mer tillämpliga paragraf 15 i IKFN.

vi citerar direkt från ditt länkade dokument:
Mina kursiveringar.
Och någon får gärna förklara hur man kan lägga skuld för kränkningen, eller ha diplomatiska förhandlingar, med en viss stat innan du har säker identifiering eller obestridliga bevis. Det vore väl ytterst pinsamt att anklaga fel stat? Så Göran Frisk med flera får gärna förklara denna lilla detalj. In fact, I dare him to.
Senast redigerad av pagamama 2014-10-24 kl. 02:16.
Citera
2014-10-24, 01:58
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Återigen, osäkerhetsfaktorn, håll dem ovetandes tills vi kan dra fördel av att berätta, man ska alltid ha ett ess i rockärmen tycker jag.

Det bäste vore ju om uppdragsgivaren inte vet om vi har en tom ubåt, då vet de inte heller om de har en besättning som behöver stöd någonstans ute i skärgården. Lättare för oss att ta dem då.

I bästa fall, rent teoretiskt och praktiskt, hur lång tid tror du kreml kommer vänta om de är osäkra på om vi har farkosten eller inte?
Om den inte är sprängd, utan vi har kunnat tagit del av tekniken, kan vi få ut något mer utöver det? Eller kan det vara på det viset att även om ryssarna verkligen inte har någonting på svenskt område att göra, så tar de det ändå som en provokation om vi skulle ta hand om ubåten och lära oss av tekniken, när de väl upptäcker att vi har kontrollen över den?
Kan tänka mig att putin skulle förneka dess existens överhuvudtaget, och möjligtvis fortsätta skylla på holländarna något han bara gör för hemmaopiononen, då han uppenbarligen skiter i omvärlden.
Behövs nato medlemskap nu, eller skulle sverige och Finland kunna hålla ihop mot ryssland om vi skulle låta vår militära budget övdrskrida låt oss säga 4% av bnp, samtidigt som finland utökar sina avgifter? Borde väll kunna fungera i avskräckande syfte, samtidigt som ryssen inte blir "provocerad" av att vi går med i nato.
Just nu är väll ioförsig Finland närmare ett nato medlemskap om jag har förstått det rätt.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2014-10-24 kl. 02:11.
Citera
2014-10-24, 02:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
I bästa fall, rent teoretiskt och praktiskt, hur lång tid tror du kreml kommer vänta om de är osäkra på om vi har farkosten eller inte?
Om den inte är sprängd, utan vi har kunnat tagit del av tekniken, kan vi få ut något mer utöver det? Eller kan det vara på det viset att även om ryssarna verkligen inte har någonting på svenskt område att göra, så tar de det ändå som en provokation om vi skulle ta hand om ubåten och lära oss av tekniken, när de väl upptäcker att vi har kontrollen över den?

Hur ska de veta var ubåten finns om besättningen är död, kan ju teoretiskt ligga på Östersjöns botten? Hur ska de veta att vi har hittat den även om den har lämnats intakt i skärgården?

Ska Putin ringa och be att få tillbaks den?

Nej, i alla lägen håller man tyst tills man behöver ett ess på bordet, just därför får vi kanske aldrig veta.
Citera
2014-10-24, 02:15
Medlem
Citat:
Hur ska de veta var ubåten finns om besättningen är död, kan ju teoretiskt ligga på Östersjöns botten? Hur ska de veta att vi har hittat den även om den har lämnats intakt i skärgården?

Ska Putin ringa och be att få tillbaks den?

Nej, i alla lägen håller man tyst tills man behöver ett ess på bordet, just därför får vi kanske aldrig veta.

Haha nemen tänkte att putin börjar undra vart fan de håller hus efter ett par veckor och därefter tar kontakt med svenska myndigheter... men han lär väll förneka dess existens överhuvudtaget, som herr frisk sa, att ljuga och bedra är ryssarnas paradgren.
Redigerade mitt tidigare inlägg angående ett par funderingar rent säkerhetspolitiskt sett.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2014-10-24 kl. 02:25.
Citera
2014-10-24, 02:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Haha nemen tänkte att putin börjar undra vart fan de håller hus efter ett par veckor och därefter tar kontakt med svenska myndigheter...
Redigerade mitt tidigare inlägg angående ett par funderingar rent säkerhetspolitiskt sett.

Jag kan inte tänka mig att han hör av sig och efterlyser en ubåt, särskilt inte efter att ha raljerat och sagt att han har full koll på sina ubåtar och att de inte finns i Stockholms skärgård, politiskt otänkbart.

De bör ha en plan B för en nödsituation. Tror inte att de låter sig fångas, just därför är ormätarna farliga i trängda lägen, även för allmänheten. Om de har tagit sig i land vore det oklokt att berätta det för allmänheten tror jag, uppstår lätt panik i samhället, det är inte ett alternativ misstänker jag.

Säkerhetspolitik ska vi ta i en annan tråd, det är min tolkning av mod. skarpa påpekande.
Citera
2014-10-24, 02:30
Medlem
Citat:
Jag kan inte tänka mig att han hör av sig och efterlyser en ubåt, särskilt inte efter att ha raljerat och sagt att han har full koll på sina ubåtar och att de inte finns i Stockholms skärgård, politiskt otänkbart.

De bör ha en plan B för en nödsituation. Tror inte att de låter sig fångas, just därför är ormätarna farliga i trängda lägen, även för allmänheten. Om de har tagit sig i land vore det oklokt att berätta det för allmänheten tror jag, uppstår lätt panik i samhället, det är inte ett alternativ misstänker jag.

Säkerhetspolitik ska vi ta i en annan tråd, det är min tolkning av mod. skarpa påpekande.

Helt klart sannolikt att de kan ha tagit sig i land, har väll gått runt uppgifter om att svensk militär har kontrollerat kollektivtrafiken i området.
Om de har tagit sig i land har jag dock svårt att tro att de inte skulle ha sprängt den innan de lämnar den.
Vore ju helt efterblivet av dessa spetsnaz om de inte sprängde den efter landgång, men som du sa tidigare, då skulle en intensiv jakt på land börja efter smällen.
Det är rätt, vi tar det i en annan tråd, redan fått en varning av mod.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2014-10-24 kl. 02:36.
Citera
2014-10-24, 02:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Helt klart sannolikt att de kan ha tagit sig i land, har väll gått runt uppgifter om att svensk militär har kontrollerat kollektivtrafiken i området.
Om de har tagit sig i land har jag dock svårt att tro att de inte skulle ha sprängt den innan de lämnar den.

Det där med kollektivtrafiken är jag skeptisk till, media har inte rapporterat något om det vad jag känner till. Jag tror inte att man väljer SL i det här läget. Det normala är att man har förutbestämda samlings och upphämtningsplatser om skiten träffar fläkten. Om en besättning har lämnat en farkost så tror jag att de försöker ta sig till en sådan plats, just därför är det viktigt att man bevakar även på land.

Det skulle inte förvåna mig om marksoldater sitter i var och varannan buske och spanar i detta nu. Nattetid är en bra tid att förflytta sig på land men klädd i dykardräkt även i vatten.
Citera
2014-10-24, 02:45
Medlem
Citat:
Vore ju helt efterblivet av dessa spetsnaz om de inte sprängde den efter landgång, men som du sa tidigare, då skulle en intensiv jakt på land börja efter smällen.

Militären har inte kontrollerat kollektivtrafiken.

Det har inte heller varit några avspärrade vägar i någon del av skärgården som jag såg att någon undrade över för någon dag sedan. Militärens insatser har endast skett på vatten och i land på några mindre öar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in