2014-10-24, 01:10
Medlem
Bilderna på bottenspåren som marinen släppt till expressen är ännu ett exempel på den
desinformation som som marinen regelbundet skiter ut till tjänstvilliga journalister.

Skulle "spåren" ha någon relevans hade bilderna omedelbart hemligstämlats som spaningsunderlag.

Marinens syfte har iallafall gått hem. Ryssen har varit här och lämnat fingeravtryck.
Citera
2014-10-24, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Jaha Kalle...det är inte helt enkelt att förstå vad du vill komma fram till...berätta gärna det för oss...

Det kan vara rekognosering, minering eller vad som helst för att ha övertaget i en framtida konflikt. Det är väll det mest logiska till varför ryssen skulle befinna sig i Stockholms skärgård.
Som har nämnts tidigare, att om ryssland skulle hamna i en konflikt med nato i framtiden, så har man iaf låst in den svenska marinen, oavsett om vi är medlem vid tillfället eller ej.
Citera
2014-10-24, 01:14
Medlem
Fick nyss en revelation och vill dela min hypotes om vad som skulle kunna ha skett. 100% spekulativt givetvis. Skjut ner den.

På torsdagen/fredagen så är en rysk miniubåt inne på svenskt vatten, olyckan inträffar och miniubåten faller till botten. Besättningen är inlåst eller dylikt och lyckas endast sända ut ett nödmeddelande (bygger på att SvD's information är korrekt). En långsam död inväntar.

Ryssland skickar normalstor ubåt (som fångats på bild och i vittnesmål vid fem tillfällen) i en räddningsaktion. Sverige vägrar tillåta detta och vill att ryssland avslöjar miniubåtens position och sverige står för räddningsaktionen. FM inleder parallell räddningsaktion med ubåts-jakt.

I måndags så är bägge sidor ense om att besättningen i miniubåten avlidit, eller räddats av den ryska ubåten. Ryska ubåten lämnar svenskt vatten vilket gör att operationen går in i en fas. Nu är det inte längre jakt/räddningsaktion utan man söker efter miniubåtens skrov med eller utan döda kamrater.

Förklaringen till att NS Concordia (som hela tiden bevakats av svensk ubåt) lämnade sin position utanför sveriges gräns var att miniubåten aldrig kom tillbaka från sitt uppdrag.

?
Citera
2014-10-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Det kan vara rekognosering, minering eller vad som helst för att ha övertaget i en framtida konflikt. Det är väll det mest logiska till varför ryssen skulle befinna sig i Stockholms skärgård.
Som har nämnts tidigare, att om ryssland skulle hamna i en konflikt med nato i framtiden, så har man iaf låst in den svenska marinen, oavsett om vi är medlem vid tillfället eller ej.

Istedenfor miner så hadde det vært mer sannsynlig å plassere en Atombombe på havbotten.
Citera
2014-10-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Bilderna på bottenspåren som marinen släppt till expressen är ännu ett exempel på den
desinformation som som marinen regelbundet skiter ut till tjänstvilliga journalister.

Skulle "spåren" ha någon relevans hade bilderna omedelbart hemligstämlats som spaningsunderlag.

Marinens syfte har iallafall gått hem. Ryssen har varit här och lämnat fingeravtryck.
Bilderna togs i onsdags och vi fick tillgång till dessa kl 23:00 ikväll. Bilderna kan mycket väl ha använts som spaningsunderlag.
Citera
2014-10-24, 01:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk

Du och alla andra mysbyxkrigare har skrikit er hesa i en hel vecka nu att ni inte får reda på vad Försvarsmakten vet. Tugga i dig nu, se filmen tills du blir nöjd och låt oss andra diskutera seriöst här i tråden.

Hade det hänt på åttiotalet hade vi inte ens fått se filmen än idag, men nu lever vi i batikhäxornas tidevarv, ni har fått vad ni har begärt, kan ni vara tysta nu?

Personligen så tror jag att filmen är en signal till den som avsatte spåren på havsbottnen, något vill man att publiceringen ska leda till, det är jag helt övertygad om.
Citera
2014-10-24, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Utifrån de uppgifter vi känner till kan jag tänka mig att man har konstaterat att det finns en främmande undervattensfarkost någonstans i operationsområdet. Man har sagt att det pågår. Vi har sett bilder och nu även film på något som kan misstänkas emanera från en undervattensfarkost. Spåren på havsbottnen såg färska ut.

Man lättade lite på antalet insatta fartyg igår, det tolkar jag som att man vet på ett ungefär var farkosten finns och att den inte kan röra sig därifrån utan att man upptäcker ett sådant försök och att man kan förhindra det.

Jag tror att farkosten är evakuerad, helt eller delvis. Mindre fartyg ute, operationen fortskrider med flyg och markförband.

Det är min bedömning nu, och den kan ändras.

Låter helt klart som en bra bedömning.
Att man kan lägga mindre resurser på just denna ubåt för att man har koll på den, och därför kan lägga mer resurser och inte vara helt bortgjorda om ryssarna skulle försöka med något mer.
Om nu vi har kontroll över ubåten, helt eller delvis, utan att ryssarna försöker göra ett räddningsförsök, så måste det väll ske ganska intensiv diplomati just nu mellan sverige och ryssland...
Citera
2014-10-24, 01:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatemanPatrick
Fick nyss en revelation och vill dela min hypotes om vad som skulle kunna ha skett. 100% spekulativt givetvis. Skjut ner den.

På torsdagen/fredagen så är en rysk miniubåt inne på svenskt vatten, olyckan inträffar och miniubåten faller till botten. Besättningen är inlåst eller dylikt och lyckas endast sända ut ett nödmeddelande (bygger på att SvD's information är korrekt). En långsam död inväntar.

Ryssland skickar normalstor ubåt (som fångats på bild och i vittnesmål vid fem tillfällen) i en räddningsaktion. Sverige vägrar tillåta detta och vill att ryssland avslöjar miniubåtens position och sverige står för räddningsaktionen. FM inleder parallell räddningsaktion med ubåts-jakt.

I måndags så är bägge sidor ense om att besättningen i miniubåten avlidit, eller räddats av den ryska ubåten. Ryska ubåten lämnar svenskt vatten vilket gör att operationen går in i en fas. Nu är det inte längre jakt/räddningsaktion utan man söker efter miniubåtens skrov med eller utan döda kamrater.

Förklaringen till att NS Concordia (som hela tiden bevakats av svensk ubåt) lämnade sin position utanför sveriges gräns var att miniubåten aldrig kom tillbaka från sitt uppdrag.

?

Det finns bara ett läge som jag skulle kunna tro på den här storyn, och det är om Åsa Romson hade varit statsminister, nej, det låter inte friskt, tyvärr.

Aldrig att vi hade släppt in en rysk ubåt. Precis som Frisk sa, vi har inte bett dem komma hit, de får skylla sig själva.

Förresten, varför skulle de stanna i båten och dö om de kunde evakuera, spränga skiten och nästla sig ut ur området?
Citera
2014-10-24, 01:28
Medlem
08:00 öppnas luftrummet över södra skärgården och Sandhamn.

Senast redigerad av thepirate 2014-10-24 kl. 01:30.
Citera
2014-10-24, 01:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Låter helt klart som en bra bedömning.
Att man kan lägga mindre resurser på just denna ubåt för att man har koll på den, och därför kan lägga mer resurser och inte vara helt bortgjorda om ryssarna skulle försöka med något mer.
Om nu vi har kontroll över ubåten, helt eller delvis, utan att ryssarna försöker göra ett räddningsförsök, så måste det väll ske ganska intensiv diplomati just nu mellan sverige och ryssland...

Det tror jag inte. Återigen, osäkerhetsfaktorn, håll dem ovetandes tills vi kan dra fördel av att berätta, man ska alltid ha ett ess i rockärmen tycker jag.

Det bäste vore ju om uppdragsgivaren inte vet om vi har en tom ubåt, då vet de inte heller om de har en besättning som behöver stöd någonstans ute i skärgården. Lättare för oss att ta dem då.
Citera
2014-10-24, 01:33
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du och alla andra mysbyxkrigare har skrikit er hesa i en hel vecka nu att ni inte får reda på vad Försvarsmakten vet. Tugga i dig nu, se filmen tills du blir nöjd och låt oss andra diskutera seriöst här i tråden.

Hade det hänt på åttiotalet hade vi inte ens fått se filmen än idag, men nu lever vi i batikhäxornas tidevarv, ni har fått vad ni har begärt, kan ni vara tysta nu?

Personligen så tror jag att filmen är en signal till den som avsatte spåren på havsbottnen, något vill man att publiceringen ska leda till, det är jag helt övertygad om.

Du menar att filmen tagits av militära dykare och därefter läckts till pressen lr att filmen gick från det civila dykarteamet till fm som sedan godkänt släppet till media?

Ett medelande till Ryssland typ "vi vet vad ni placerat ut och har plockat upp det, här är spåren i sedimentet efter dom" Lr liknande?
Citera
2014-10-24, 01:36
Medlem
Det kan vara att försvaret sitter på bevis som de inte kan tala om för att inte sprida skräck i befolkningen.
Senast redigerad av Bondevik 2014-10-24 kl. 01:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in