2014-10-23, 22:55
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Och nu hånar o psykar Ryssland oss, Sverige, för "att vi inte hittar någonting" genom nyhetskanalen RT. https://www.youtube.com/watch?v=ha3x8r6n88k

Det kan man ju förstå, "locket-på-mentaliteten" i Sverige spökar nu.
Citera
2014-10-23, 22:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Så kan det mycket väl vara!
Men, det som är konstigt är att det sker exakt samtidigt hos alla media.

Du gapar för döva öron, jag tillhör en av dem som inte har lyssnat och kommenterat. Ärligt talat skall erkännas, du noterar en företeelse som är värd att beakta, det kan finnas ett dolt skäl till att media tystnade samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Vad är skillnaden mellan att en rysk ubåt ligger på botten och ryssarna vet om det och att hela världen vet att det ligger en rysk ubåt på botten?

För att då kan vi hantera frågan exakt som vi vill.
Citera
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Känner media inget sorts ansvar överhuvudtaget i sin rapportering? De rapporterar ju i realtid var enskilda fartyg befinner sig och gör.

Främmande makt tackar och bockar, varför bedriva underrättelsetjänst när man har Expressen och Aftonbladet.

Exakt.
Precis som den klassiska händelsen när ett TV-team livesände en insatsstyrka mot ett gisslandrama (oklart vilket land och år) där gärningsmännen helt enkelt såg på TV när man följde var Poliserna gick på tak och stegar... Bara att möta dom i fönstergluggarna med automatkarbinen.

Jag tror och hoppas dock att FM har en strategi för detta, man talar givetvis inte om allt.
Och det man talar om, är dimridåer /uppfyller önskade syften i flera led.
Citera
2014-10-23, 23:00
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
Anser du inte rikets säkerhet går före din nyfikenhet?
köp en "se och hör" om du är nyfiken!

På vilket sätt påverkas rikets säkerhet om alla visste om vad som händer runtom Sveriges gränser? Säg att alla i hela världen visste om att en stor farkost närmar sig via sensorer/mätutrustning i haven.

Två saker kan hända, ubåten upptäcks och hela världen vet om det eller den försvinner i vattnet.
Citera
2014-10-23, 23:01
Medlem
Citat:
Men det är ju folket som valt statliga representanter, eller är Sverige en diktatur?

Fm kan inte ha samma öppenhet som andra myndigheter, just för att det kan vara utav användning av ryssarna. Så din nyfikenhet är helt irrelevant, försök dig på en militär karriär om du vill veta mer, fm ska skydda sverige, ett sätt kan vara att ge desinformation till media, eller att inte uttala sig överhuvudtaget.
Nu tycker jag ioförsig att fm har varit så pass öppna som de kan vara utan att äventyra sverige och svenskarnas intressen.
Citera
2014-10-23, 23:03
Medlem
Ostkupas avatar
Expressen publicerar ikväll bilder från en civil dykare..

http://www.expressen.se/nyheter/se-nya-sparet-gatfulla-avtryck-pa-havsbotten/

Intressant..
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Exakt.
Precis som den klassiska händelsen när ett TV-team livesände en insatsstyrka mot ett gisslandrama (oklart vilket land och år) där gärningsmännen helt enkelt såg på TV när man följde var Poliserna gick på tak och stegar... Bara att möta dom i fönstergluggarna med automatkarbinen.

Jag tror och hoppas dock att FM har en strategi för detta, man talar givetvis inte om allt.
Och det man talar om, är dimridåer /uppfyller önskade syften i flera led.

Tror du ärligt talat att en ubåtsbesättning i skärgården sitter på botten och läser aftonbladet på nätet?
Citera
Medlem
Citat:
Har inte medborgarna rätt att veta vad som pågår runt Sveriges gränser? Det är ju inte riktigt så att jag har valt att finansiera Sveriges militär så då är jag nyfiken.

Betalar du något i skatt? Och i så fall hur mycket?
Citera
2014-10-23, 23:04
Medlem
sarstartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Vet inte om det hör hemma här,
Igår såg jag något som liknande strålkastare uppemot och från himlen. Nu när jag gick ut på en cigg så såg jag stridsflyg, gick oerhört snabbt, och då dök dessa "strålkastare" upp igen. Flygplanet/planen gick i riktning österut mot stockholm. Bor en bit utanför. Ufo eller vad är detta? Flög snabbt och oerhört lågt, och som sagt österut och inte norrut mot Västerås flygplats.

Edit; strålkastarna fick jag en förklaring till, men tyckte det verkade konstigt i samband med att stridsflyg flög österut.

Observerade liknande vid 21 tiden i Södertälje idag. Starkt blinkande kallvitt ljus på låghöjd, flygandes från Norr till Söder. Antagligen en helikopter. Men skenet från blinkningarna var riktigt starka.

Fast brukar vanliga helikoptrar blinka med så starkt och vitt ljus? har bara läst mig till att de använder Grönt och Rött ljus.
Citera
2014-10-23, 23:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
På vilket sätt påverkas rikets säkerhet om alla visste om vad som händer runtom Sveriges gränser? Säg att alla i hela världen visste om att en stor farkost närmar sig via sensorer/mätutrustning i haven.

Två saker kan hända, ubåten upptäcks och hela världen vet om det eller den försvinner i vattnet.

Då avslöjar man vad vi kan se, när vi kan se, motståndaren får därmed kännedom om sådant som bör vara hemligt. Jag upprepar mig, osäkerhetsfaktorn är en viktig komponent, kostar billigt, bara att hålla käften.
Citera
2014-10-23, 23:06
Medlem
Citat:

Ja tänk vad bra att veta för den främmande makten vart dessa sensorer är.
Då vet vi inte så mycket mer från dom sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in