• 1
  • 2
2014-10-23, 19:44
Medlem
Hej!

Tycker mina lysen står lite lågt. Någon som vet hur man justerar dem? Verkar inte ha någon ratt inuti i bilen för att reglera? Vanliga halogen är det. Tips mottages!!
Citera
2014-10-23, 19:47
Medlem
finns inte ratt å ljustera med går det ju inte;S bytt till nya lampor å se om det blir bättre
Citera
2014-10-23, 19:48
Medlem
finns ingen ratt går det ju inte ljustera .så pröva köpa nya lampor
Citera
2014-10-23, 20:08
Medlem
Gores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmwturboo
Sluta nu att ge råd när du inte ens kan läsa ..
TS skriver att det inte finns en ratt inne i bilen.
Det beror nog på att ljusjusteringen brukar sitta på lyktorna.
Så leta där ,eller först i instruktionsboken.....
Citera
2014-10-23, 21:43
Medlem
Citat:
finns inte ratt å ljustera med går det ju inte;S bytt till nya lampor å se om det blir bättre
Tack för ditt skitgrymma tips!...

Googlade lite och hittade en engelsk instruktionsbok där det stod att man kan reglera nivån på strålkastarna via några reglage/skruvar som sitter typ uppepå strålkastarna. Ska testas!
Citera
2014-10-23, 21:48
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungcoopa
Tack för ditt skitgrymma tips!...

Googlade lite och hittade en engelsk instruktionsbok där det stod att man kan reglera nivån på strålkastarna via några reglage/skruvar som sitter typ uppepå strålkastarna. Ska testas!
När besiktigades bilen senast?
Vid besiktning kontrolleras ljusinställning dels så att de inte står för högt men även att de inte står för lågt.

Risken om du justerar på måfå är att du får en 2:a nästa gång du besiktigar.

Kan vara bra att ha i åtanke innan man justera efter eget tycke.
Citera
2014-10-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
När besiktigades bilen senast?
Vid besiktning kontrolleras ljusinställning dels så att de inte står för högt men även att de inte står för lågt.

Risken om du justerar på måfå är att du får en 2:a nästa gång du besiktigar.

Kan vara bra att ha i åtanke innan man justera efter eget tycke.
Den besiktigades i mars i år. Dock köpte jag bilen bara för några dagar sen. Var ljust när jag provkörde och köpte så upptäckte inte detta då!
Citera
2014-10-23, 22:08
Medlem
Citat:
Hej!

Tycker mina lysen står lite lågt. Någon som vet hur man justerar dem? Verkar inte ha någon ratt inuti i bilen för att reglera? Vanliga halogen är det. Tips mottages!!
Till vänster om ratten sitter ljudvärdet där du kan vrida medurs för att ställa den på, "positionsljus" eller "0". Står den rakt upp står den på halvljus och vrider du den då mer moturs så vrider du den mot en siffer skala. Det är vredet du pratar om som justerar ljuset åt dig! (Finns DDT inga siffror "till vänster" om halvljussymbolen på reglaget är det inte halogenlampor du har utan xenon
Citera
2014-10-24, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bt-11
Till vänster om ratten sitter ljudvärdet där du kan vrida medurs för att ställa den på, "positionsljus" eller "0". Står den rakt upp står den på halvljus och vrider du den då mer moturs så vrider du den mot en siffer skala. Det är vredet du pratar om som justerar ljuset åt dig! (Finns DDT inga siffror "till vänster" om halvljussymbolen på reglaget är det inte halogenlampor du har utan xenon
Jag hitta det reglaget du pratar om. Men det händer ingenting vad jag kan märka när jag vrider på det??
Citera
2014-10-24, 11:17
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Den besiktigades i mars i år. Dock köpte jag bilen bara för några dagar sen. Var ljust när jag provkörde och köpte så upptäckte inte detta då!
Problemet är just vid nästa besiktning.
Om de enl besiktning står bra i dag o då justerar upp dem så lär de stå för högt nästa gång.
Jag märkte senast att de inte längre får skruva på bilarna. Förr justerade de alltid. Nu är min station en bra station så de såg att reflektorn var bytt o gav mig en mejsel o bad mig skruva själv. Den var bara en aning felriktad så det tog ingen tid.
Om du ställer dina så högt att du riskerar att blända mötande trafik, vilket är jävligt irriterande nu när vägbanorna är mörka, så lär du åka på, försmädliga tvåor.
Som puckot under rekommenderar lär ge bättre ljus o slänger du i starkare lampor lär du även snart få tvåor på brända reflektorer.
Oftast är det helljuset man stör sig på. Är det samma för dig så är det bättre med ett par saftiga extraljus. Även de billiga på Ullared ger en klar förbättring än det du har i dag.
Citat:
Nog för att jag är känd för att horposta. Men du tar iaf priset då dina råd är helt värdelösa. Ett tips är att bara sätta en punkt i dina inlägg för att få fler poster.
Mina kan ibland vara lika värdelösa. Men jag försöker iaf.
Citera
2014-10-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Problemet är just vid nästa besiktning.
Om de enl besiktning står bra i dag o då justerar upp dem så lär de stå för högt nästa gång.
Jag märkte senast att de inte längre får skruva på bilarna. Förr justerade de alltid. Nu är min station en bra station så de såg att reflektorn var bytt o gav mig en mejsel o bad mig skruva själv. Den var bara en aning felriktad så det tog ingen tid.
Om du ställer dina så högt att du riskerar att blända mötande trafik, vilket är jävligt irriterande nu när vägbanorna är mörka, så lär du åka på, försmädliga tvåor.
Som puckot under rekommenderar lär ge bättre ljus o slänger du i starkare lampor lär du även snart få tvåor på brända reflektorer.
Oftast är det helljuset man stör sig på. Är det samma för dig så är det bättre med ett par saftiga extraljus. Även de billiga på Ullared ger en klar förbättring än det du har i dag.
Enligt bestämmelserna får vi inte justera halvljus och har inte fått göra de på väldigt länge.
Detta är dock något vi ändå gjort och fortfarande gör och pga det är så pass ingrott att vi gör det så tillåter swedac detta ändå.
Xenon halvljus får vi inte justera alls
Citera
2014-10-24, 12:37
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bt-11
Enligt bestämmelserna får vi inte justera halvljus och har inte fått göra de på väldigt länge.
Detta är dock något vi ändå gjort och fortfarande gör och pga det är så pass ingrott att vi gör det så tillåter swedac detta ändå.
Xenon halvljus får vi inte justera alls
Cred.
Just detta kan ju inte jag som normalbilist fixa själv så en anmärkning just på feljustering är bara onödigt.
Har även varit med om en kille som i stället för att sätta anmärkning på handbromsen började plåga reglaget till han fått ett ok mätvärde. Det var mekanismen som börjat kärva. Självklart fixades detta när yttertemperaturen var behagligare än snöstormen utanför besiktningshallen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in