2014-10-23, 17:27
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
ahaaa...man ville inte ha en diplomatisk kris och därför släppte FM ut ubåten.....hahahaha....tillåt mig garva
Kanske var det därför Olof Palmes mördare inte heller fängslades....det var nog säkert en rysk kgb-agent bakom dådet (Putin jopbbade ju redan då som 43-årig på KGB ...tror jag).....ohhhh noooo. Rannsakar ni er själva överhiuvudtaget om vad ni skriver - knappat

Nej Palmes mördare är inte gripen av rent sjabbel och okunnighet av hemle o dumle (polisen/säpo)
Okej vi säger såhär: Vi tar Ubåten, tillfångatar den ryska besättningen. Och sen då? Vad gör vi sen?
Ska vi kanske skicka både Löfven och Romson till de kall långa militärkorridorerna i kreml och förhandla? Förhandla med vad? Att ryska arbetare skall få det bättre, och att de ska sortera sitt matavfall så får de tillbaka Igor och Larionov från svenskt förvar? Dehar ju redan pissat på sverige när de byggde sin gasledning rakt igenom strategiska östersjön.
Eller ska vi tala i skarphet och säga att "nästa gång då jävlar behöver vi varken sova eller laga våra fartyg, då är det allvar". Nej ryssarna är i våra vatten hela tiden, och har vart en längre tid såklart. Liksom de är inne i alla andra länders vatten i östersjön, och sammlar intel.
Citera
2014-10-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Men du förstår inte att det som beslagtas är större förlust om inget krig skulle pågå mellan två länder. Ja, man väntar på reaktioner.
Vidare ska du veta att i första skedet kallas det inte krig. Du befinner dig inte i krig bara för att du eventuellt hittar en inkräktare. Krig har en definition, och i det stadiet handlar det inte infantila önsketänkande om att förgöra fienden på det sättet du beskriver.

Hur Ryssland skulle gynnas av att reagera på något sätt, innebär inte att Sverige också ska reagera på samma sätt.
Du kanske behöver gå in till Kaj en stund för lite underhåll?
Var har jag nämnt ordet krig i denna diskussion?
Vem är det som yrar?

Släpp flaskan, gå och lägg dig och stick!
Citera
2014-10-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo det gör man, så även Sverige. Varför har vi FRA och t ex. Orion tror du? Givetvis för att hålla koll på bl a. omvärldens stridskrafter, uppträdande och signaturer. Allt för att kunna dra nytta av det vid en eventuell kris eller krig.

Strategi och taktik är inga motsatser. Du har redan avslöjat dig som okunnig, förmodligen född på 90-talet.

Lär känna din fiende(potentiell motståndare), kunskap är makt. Den som har informationsövertaget har bäst utgångsläge och kan fatta rätt beslut i rätt tid till egen fördel, men det lär de inte ut i skolan nuförtiden, handlar mest om HBTQ och könskvotering så jag förstår ditt dravel på sätt och vis.

Om vi lyfter in det jag har sagt nu till det som pågår i skärgården så begriper de allra flesta att Försvarsmakten just nu är pucktvåa och parerar, man vet inte vad som sker, bara att något sker. Man försöker skapa sig en lägesbild och därigenom kunna dra slutsatser av vad som sker och med vad, syftande till att återta bollen och agera.

Du måste sätta in en eventuell hemlig undervattensoperation i en kontext för att få den begriplig, dessvärre hyser jag inget hopp om att din hjärna klarar av det, bodde du nära Tjernobyl sa du?

Jag tror inte du vet vad du pratar om. Nej jag är inte född på 90-talet.
Omvärldens stridskrafter har ingenting med Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård att göra. Du pratar om helt olika saker, men jag tror faktiskt att du missförstått hur saker och ting fungerar.

Jag har inte sagt att taktik och strategi är motsatser.. det är något som du tillägger. Jag citerar: Försvaret systematiseras om med jämna mellanrum, så är det överallt i världen. Dessutom så är Rysslands planer strategiskt och inte taktiskt.

Du fick mitt svar och förklaring, det finns inte ett sådant intresse för Sverige från Rysslands sida. Sen om du vill skapa en fiende så är det en annan femma.
Citera
2014-10-23, 17:40
Medlem
Turbaas avatar
vad är senaste nytt?

Sist ja hörde nått var när dom gick ut med båtarna till havs igen..
Citera
2014-10-23, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Du kanske behöver gå in till Kaj en stund för lite underhåll?
Var har jag nämnt ordet krig i denna diskussion?
Vem är det som yrar?

Släpp flaskan, gå och lägg dig och stick!

Självklart så vet du inte heller vad du pratar om.
Man reagerar på olika sätt beroende på situationen. Om du befinner dig i ett krig så har du andra riktlinjer än eventuell upptakt till ett krig.

Om du inte är i ett krig så gör man nog inte mer än att låsa på målet, ja det ligger i nationens intresse att inte göra annat på den nivån.
Senast redigerad av IR5 2014-10-23 kl. 17:48.
Citera
2014-10-23, 17:47
Medlem
Citat:
Självklart så vet du inte heller vad du pratar om.
Man reagerar på olika sätt beroende på situationen. Om du befinner dig i ett krig så har du andra riktlinjer än eventuell upptakt till en krig.

VA?! Är det sant?!! Vilken otrolig kunskap du sitter inne på...

Du rabblar ju bara upp en massa saker som du tycker låter bra och som är provocerande...inget av det du skriver har någon substans eller tillför tråden något. Stor trollvarning!
Citera
2014-10-23, 17:50
Medlem
Citat:
Men du förstår inte att det som beslagtas är större förlust om inget krig skulle pågå mellan två länder. Ja, man väntar på reaktioner.
Vidare ska du veta att i första skedet kallas det inte krig. Du befinner dig inte i krig bara för att du eventuellt hittar en inkräktare. Krig har en definition, och i det stadiet handlar det inte infantila önsketänkande om att förgöra fienden på det sättet du beskriver.

Hur Ryssland skulle gynnas av att reagera på något sätt, innebär inte att Sverige också ska reagera på samma sätt.
Och gällande de mängder av sjunkbomber och minor som detonerades i jakt på främmande ubåtar i Sverige under 1980-talet, var Sverige i krig då?
Citera
2014-10-23, 18:05
Medlem
Racooons avatar
Om marinen bara har nöjt sig med att fösa ut ubåten och låtit ryssen få veta att de var upptäckta så hoppas jag att de åtminstone lät en attackdykare simma ner och fästa en magnetskylt på ubåten:
BUSTED!
Citera
2014-10-23, 18:08
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Att fram PK till 13.00 och med halva (överdrift) flottan liggande vid kaj i bild bakom en uppenbarligen trött fartygschef var ett genidrag. Alla tror att operationen är över....
Mästerligt helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Nja.. Min teori är som någon tidigare skrivit att ett objekt är identifierat och hjälpt/föst ut ur svenska inre vatten. PK var inte än bluff utan väl förberedd och fyllde sitt syfte. Att "någon" går upp till ytan på öppet vatten med en ubåt i detta läge är att säga "Vi lägger ner nu" (även en Holländsk ubåt skulle ligga och lyssna för att öka på data kring undervattensoperationer).

Ryssarna har uppträtt väldigt aggressivt i Baltikum under den senaste tiden, bland annat gått över gränsen och tillfångatagit en känd officer.

Danska F16 har motat bort ryskt spionplan idag. BBC News

Ryssland behöver svar på frågan hur staterna kring Östersjön ställer sig till "Den nya ryska närvaron" och provocerar aggressivt åt alla håll men med iskall beräkning och tålamod. I dag vet Kreml hur den svenska statsmakten och media reagerar på lite retning.

Okej men jag syftade, kanske lite otydligt, på att du skrev att PK = "vi drar ner,gå hem det finns inget mer att se", var ett genidrag från FM sida. Därför trodde jag du menade att operationen i själva verket fortfarande pågick med att en ubåt eller annat fortfarande finns kvar och är under bevakning.

Nu skriver du ju att du tror en ubåt eskorterats ut, vilket jag också tror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
vad är senaste nytt?

Sist ja hörde nått var när dom gick ut med båtarna till havs igen..

På FM:s hemsida finns bara angivet att operationen går in på sitt 7:e dygn och fortsätter som tidigare med oförändrad styrka:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/underrattelseoperationen-i-stockholms-skargard/notiser/operationens-sjunde-dygn/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inthered
Och gällande de mängder av sjunkbomber och minor som detonerades i jakt på främmande ubåtar i Sverige under 1980-talet, var Sverige i krig då?

Det är en stor skillnad mellan 80-talets Sovjet och 2014s Ryssland, och den perioden du pratar om innebar en annan politisk indelning av världen vad det gäller underrättelser och militär. Jag bekräftar dock inte sanningshalten i det du lägger fram.

Jag ser heller inte en liknande hotbild från Rysslands sida i Stockholms Skärgård, som skulle kunna motivera några planer inför framtida krig.
Senast redigerad av IR5 2014-10-23 kl. 18:11.
Citera
2014-10-23, 18:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tror inte du vet vad du pratar om. Nej jag är inte född på 90-talet.
Omvärldens stridskrafter har ingenting med Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård att göra. Du pratar om helt olika saker, men jag tror faktiskt att du missförstått hur saker och ting fungerar.

Jag har inte sagt att taktik och strategi är motsatser.. det är något som du tillägger. Jag citerar: Försvaret systematiseras om med jämna mellanrum, så är det överallt i världen. Dessutom så är Rysslands planer strategiskt och inte taktiskt.

Du fick mitt svar och förklaring, det finns inte ett sådant intresse för Sverige från Rysslands sida. Sen om du vill skapa en fiende så är det en annan femma.

Vad du menar med systematiseras vet inte jag, möjligtvis omorganiseras eller ominriktas. Desto större anledning för en främmande makt att i hemlighet anpassa sig till ett sådant skeende, t ex. att gå in i inre svenskt vatten och kontrollera om omsystematiseringen har inneburit förändringar vad gäller mineringar, eller andra ubåtsskydd.

Det vi ser tecken på nu är troligtvis ett led i främmande makts underrättelseinhämtning vilket är en del i krigsförberedelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in