Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Jag har redan svarat på det.
Man genomför inte liknande operationer för att förbereda något i en framtid, ifall något bryter ut... Försvaret systematiseras om med jämna mellanrum, så är det överallt i världen. Dessutom så är Rysslands planer strategiskt och inte taktiskt, med det menas att man fokuserar på hur USA kommer att reagera och inte att man ska "låna" Gotland..
Jo det gör man, så även Sverige. Varför har vi FRA och t ex. Orion tror du? Givetvis för att hålla koll på bl a. omvärldens stridskrafter, uppträdande och signaturer. Allt för att kunna dra nytta av det vid en eventuell kris eller krig.
Strategi och taktik är inga motsatser. Du har redan avslöjat dig som okunnig, förmodligen född på 90-talet.
Lär känna din fiende(potentiell motståndare), kunskap är makt. Den som har informationsövertaget har bäst utgångsläge och kan fatta rätt beslut i rätt tid till egen fördel, men det lär de inte ut i skolan nuförtiden, handlar mest om HBTQ och könskvotering så jag förstår ditt dravel på sätt och vis.
Om vi lyfter in det jag har sagt nu till det som pågår i skärgården så begriper de allra flesta att Försvarsmakten just nu är pucktvåa och parerar, man vet inte vad som sker, bara att något sker. Man försöker skapa sig en lägesbild och därigenom kunna dra slutsatser av vad som sker och med vad, syftande till att återta bollen och agera.
Du måste sätta in en eventuell hemlig undervattensoperation i en kontext för att få den begriplig, dessvärre hyser jag inget hopp om att din hjärna klarar av det, bodde du nära Tjernobyl sa du?