Citat:
De har ju extrapris på Yaxell Mon på cleancut just nu.
Den blev jag genast sugen på när någon ovan skrev om den. Verkar "skön". Tror du den duger för både kött och grönsaker?
Citat:
En gyuto, santoku eller till och med nakiri skulle funka bra. Om du köper en sujihiki till köttet, så skulle nog jag faktiskt komplettera med en santoku, eftersom formen skiljer sig lite mer från sujin än vad en gyuto skulle göra. Å andra sidan är det svårt att klara sig utan en gyuto, som är mer allround. Men ska du bara ha till vad du sa, så funkar en suji+santoku klockrent. Men om du bara ska köpa en kniv, välj då en gyuto ur samma serie om du vill komma undan billigt, eller köp en Akifusa PM 24cm om du vill ha en som är ännu bättre! Det är det korta svaret
Om jag inte vill köpa både suji+santouku. Skriver du om Akifusa PM 24 cm;
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/akifusa-pm/kockkniv2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-895-detail denna? Det känns lite väl saftigt med 1900 kr men jag antar att det är värt att investera. Jag skär kött och grönsaker dagligen och spenderar mycket tid i köket i övrigt.
Jag blir sugen på Akifusa PM 24 cm som fan, men du skriver även att "gyuto" är en bra allroundkniv - hittar inte den? Lust att länka?
Vad behöver jag komplettera med (något att vässa knivar med?), behöver även en skärbräda. Rekommendation? Vill ha en ganska hög/tjock skärbräda, 4-7 cm. Har letat runt lite och de är också jävligt dyra, eller har jag letat på fel ställen.
EDIT: Läst på lite den senaste timmen! Skärbräda kommer jag (fortsätta) köra på plastskärbrädor efter läst runt lite.
En Nakiri kniv (är det grönsakskniv?) verkar riktigt skönt och passa mitt ändamål för rotfruktsskärandet!
Är riktigt sugen på antingen Akifusa PM 24 cm, eller Yaxell Mon 25,5 cm.
Sedan kanske en grönsakskniv också.
Ang. slipning läste jag något om "slipbrev", att man kan skicka iväg knivarna på slipning. Behövs bara varje eller vartannat år tydligen, så det löste sig också.