2014-10-21, 10:23
Medlem
Sedatives avatar
Mina senaste loppisfynd!
http://www.ladda-upp.se/bilder/nhnvrnltjvniy/
1. Knivman styckningskniv
2. Knivman filékniv
3. KN allkniv
4. KN vet inte vad de är för typ av kniv..
Citera
2014-10-22, 11:45
Medlem
Inget som har något att säga om denna kniven? Det som främst är intressant är balans, om den är trevlig att arbeta med. Jag använder främst pinch grip. Är det bara jag eller ser den aningen "låg" ut så att säga, eller är det ett resultat av att den är såpass lång?
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/mon/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-41-detail
Citera
2014-10-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
Inget som har något att säga om denna kniven? Det som främst är intressant är balans, om den är trevlig att arbeta med. Jag använder främst pinch grip. Är det bara jag eller ser den aningen "låg" ut så att säga, eller är det ett resultat av att den är såpass lång?
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/mon/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-41-detail
Svårt att säga, men om du kontaktar Cleancut och ber snällt så kanske dom kan mäta upp höjden på kniven vid hälen så att du får en bättre uppfattning om proportionerna.
Citera
2014-10-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limpet
Svårt att säga, men om du kontaktar Cleancut och ber snällt så kanske dom kan mäta upp höjden på kniven vid hälen så att du får en bättre uppfattning om proportionerna.
Skickade iväg ett mail och frågade om de kunde ta någon bild så man bättre ser proportionerna alternativt mäta upp mellan hälen och ryggen
Citera
2014-10-22, 15:42
Medlem
Är inte ett dugg insatt i knivar (eller köksutrustning rent generellt).

Känner att det kanske vore värt att spendera någon tusenlapp, eller två, på bra kniv(ar)!

Skär mycket grönsaker (rotfrukter framförallt) och väldigt mycket kött.

Det optimala vore en "allround-kniv" som passat till ovanstående. Finns?

Jag brukar fan skära mitt kött med en brödkniv (sågar typ köttet!), misshandlar lite väl mycket. Är inte så kräsen men hade varit skönt med en bättre kniv.

Är inte så noga med estetiken på köttet, alltså skära till en fin köttbit för ögongodis efter tillagning; utan mest när man köper en köttbit och ska stycka upp> frysa in osv.

Vet inte ens vad det bästa är för att skära rotfrukter? Någon hög och tung kniv?
Citera
2014-10-22, 19:11
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Är inte ett dugg insatt i knivar (eller köksutrustning rent generellt).

Känner att det kanske vore värt att spendera någon tusenlapp, eller två, på bra kniv(ar)!

Skär mycket grönsaker (rotfrukter framförallt) och väldigt mycket kött.

Det optimala vore en "allround-kniv" som passat till ovanstående. Finns?

Jag brukar fan skära mitt kött med en brödkniv (sågar typ köttet!), misshandlar lite väl mycket. Är inte så kräsen men hade varit skönt med en bättre kniv.

Är inte så noga med estetiken på köttet, alltså skära till en fin köttbit för ögongodis efter tillagning; utan mest när man köper en köttbit och ska stycka upp> frysa in osv.

Vet inte ens vad det bästa är för att skära rotfrukter? Någon hög och tung kniv?

De har ju extrapris på Yaxell Mon på cleancut just nu. Jag vet personligen inget om just den kniven, men bra material är det ju för de pengarna, och är nog en del här som köpt den serien nu när den är billig. När det gäller knivmodeller så tycker jag att en sujihiki är optimal för att stycka kött utan ben och skära skivor och putsa bort hinnor och liknande. Sen kan du även använda den efter för att skiva köttet om du gjort nån större bit. Till Rotfrukter funkar det mesta och det hänger mest på den enskilda kniven geometri och grind om den är bra till de kinkiga rotfrukterna eller inte. Men det är hyfsat små skillnader mellan de bra knivarna. En gyuto, santoku eller till och med nakiri skulle funka bra. Om du köper en sujihiki till köttet, så skull enog jag faktiskt komplettera med en santoku, eftersom formen skiljer sig lite mer från sujin än vad en gyuto skulle göra. Å andra sidan är det svårt att klara sig utan en gyuto, som är mer allround. Men ska du bara ha till vad du sa, så funkar en suji+santoku klockrent. Men om du bara ska köpa en kniv, välj då en gyuto ur samma serie om du vill komma undan billigt, eller köp en Akifusa PM 24cm om du vill ha en som är ännu bättre! Det är det korta svaret

Suji: http://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/mon/trancherkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-5-detail

Santoku: http://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/mon/santoku2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-41-detail

Utgick från att du ville ha rostfritt. Om du vill ha kolstål blir det helt andra knivar ;D
Senast redigerad av Chutotoro 2014-10-22 kl. 19:28.
Citera
2014-10-22, 22:47
Medlem
Citat:
De har ju extrapris på Yaxell Mon på cleancut just nu.
Den blev jag genast sugen på när någon ovan skrev om den. Verkar "skön". Tror du den duger för både kött och grönsaker?
Citat:
En gyuto, santoku eller till och med nakiri skulle funka bra. Om du köper en sujihiki till köttet, så skulle nog jag faktiskt komplettera med en santoku, eftersom formen skiljer sig lite mer från sujin än vad en gyuto skulle göra. Å andra sidan är det svårt att klara sig utan en gyuto, som är mer allround. Men ska du bara ha till vad du sa, så funkar en suji+santoku klockrent. Men om du bara ska köpa en kniv, välj då en gyuto ur samma serie om du vill komma undan billigt, eller köp en Akifusa PM 24cm om du vill ha en som är ännu bättre! Det är det korta svaret
Om jag inte vill köpa både suji+santouku. Skriver du om Akifusa PM 24 cm; http://www.cleancut.se/butik/knivserier/akifusa-pm/kockkniv2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-895-detail denna? Det känns lite väl saftigt med 1900 kr men jag antar att det är värt att investera. Jag skär kött och grönsaker dagligen och spenderar mycket tid i köket i övrigt.

Jag blir sugen på Akifusa PM 24 cm som fan, men du skriver även att "gyuto" är en bra allroundkniv - hittar inte den? Lust att länka?

Vad behöver jag komplettera med (något att vässa knivar med?), behöver även en skärbräda. Rekommendation? Vill ha en ganska hög/tjock skärbräda, 4-7 cm. Har letat runt lite och de är också jävligt dyra, eller har jag letat på fel ställen.

EDIT: Läst på lite den senaste timmen! Skärbräda kommer jag (fortsätta) köra på plastskärbrädor efter läst runt lite.

En Nakiri kniv (är det grönsakskniv?) verkar riktigt skönt och passa mitt ändamål för rotfruktsskärandet!

Är riktigt sugen på antingen Akifusa PM 24 cm, eller Yaxell Mon 25,5 cm.

Sedan kanske en grönsakskniv också.

Ang. slipning läste jag något om "slipbrev", att man kan skicka iväg knivarna på slipning. Behövs bara varje eller vartannat år tydligen, så det löste sig också.
Senast redigerad av Vixo 2014-10-22 kl. 23:25.
Citera
2014-10-22, 22:53
Medlem
Victorinox rosewood serien använder jag.
Helt grym! håller skärpan länge!
Citera
2014-10-23, 05:38
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Den blev jag genast sugen på när någon ovan skrev om den. Verkar "skön". Tror du den duger för både kött och grönsaker?

Om jag inte vill köpa både suji+santouku. Skriver du om Akifusa PM 24 cm; http://www.cleancut.se/butik/knivserier/akifusa-pm/kockkniv2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-895-detail denna? Det känns lite väl saftigt med 1900 kr men jag antar att det är värt att investera. Jag skär kött och grönsaker dagligen och spenderar mycket tid i köket i övrigt.

Jag blir sugen på Akifusa PM 24 cm som fan, men du skriver även att "gyuto" är en bra allroundkniv - hittar inte den? Lust att länka?

Vad behöver jag komplettera med (något att vässa knivar med?), behöver även en skärbräda. Rekommendation? Vill ha en ganska hög/tjock skärbräda, 4-7 cm. Har letat runt lite och de är också jävligt dyra, eller har jag letat på fel ställen.

EDIT: Läst på lite den senaste timmen! Skärbräda kommer jag (fortsätta) köra på plastskärbrädor efter läst runt lite.

En Nakiri kniv (är det grönsakskniv?) verkar riktigt skönt och passa mitt ändamål för rotfruktsskärandet!

Är riktigt sugen på antingen Akifusa PM 24 cm, eller Yaxell Mon 25,5 cm.

Sedan kanske en grönsakskniv också.

Ang. slipning läste jag något om "slipbrev", att man kan skicka iväg knivarna på slipning. Behövs bara varje eller vartannat år tydligen, så det löste sig också.

En gyuto är vad själva modellen kallas. Dvs du kan köpa en Akifusa gyuto eller santoku tex. Gyuto är det japanska namnet för "kockkniv av fransk/västerländsk modell" ungefär Köper du en sån, behöver du inte direkt en grönsakskniv, för den modellen är menad att vara allround och funka till både kött och grönsaker. Så börja med bara en sån och se vad du behöver sedan. En sharpmaker kan vara ett bra alternativ till att skicka in till slipning också.
Citera
2014-10-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
En gyuto är vad själva modellen kallas. Dvs du kan köpa en Akifusa gyuto eller santoku tex. Gyuto är det japanska namnet för "kockkniv av fransk/västerländsk modell" ungefär Köper du en sån, behöver du inte direkt en grönsakskniv, för den modellen är menad att vara allround och funka till både kött och grönsaker. Så börja med bara en sån och se vad du behöver sedan. En sharpmaker kan vara ett bra alternativ till att skicka in till slipning också.
Tack. Haha jag märkte sedan också att "gyuto" = kockkniv.

Jag har läst på lite och många rekommenderar Akifusa PM 24 cm. Den verkar riktigt bra.

Är dock sugen på spara in lite pengar och köpa den nedsatta istället (Yaxell Mon 25,5 cm).

Känns iofs 100% värt att verkligen köpa en bra kniv, eftersom man kommer använda i flera år.

Köksknivar verkar vara typisk grej man köper halvbra och billiga saker, slutar använda efter något halvår, sedan köper ny liknande igen...sedan håller det på så.

Ska fundera under dagen.

EDIT: är detta Akifusa-kniven jag skrivit om ovan, https://www.youtube.com/watch?v=NUTy47k_K2U fast denna är i 21 cm versionen?
Senast redigerad av Vixo 2014-10-23 kl. 11:05.
Citera
2014-10-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limpet
Fick både en bild och mått skickat till mig bara några minuter efter förfrågan. Riktigt god service, det var som jag trodde att förhållandena såg konstiga ut på bilden, efter att ha sett denna bilden så resulterade det i ett köp så nu sitter jag och väntar på att den ska dimpa ner i brevlådan!

Är det någon annan som är fundersamma över Yaxell Mon, 25.5cm kockkniv så kan jag nog svara på frågor och ta bilder på kniven så fort jag fått hem den!

http://imgur.com/RgCUiwW bild från cleancut för att visa höjden på bladet.
Citera
2014-10-23, 16:31
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Tack. Haha jag märkte sedan också att "gyuto" = kockkniv.

Jag har läst på lite och många rekommenderar Akifusa PM 24 cm. Den verkar riktigt bra.

Är dock sugen på spara in lite pengar och köpa den nedsatta istället (Yaxell Mon 25,5 cm).

Känns iofs 100% värt att verkligen köpa en bra kniv, eftersom man kommer använda i flera år.

Köksknivar verkar vara typisk grej man köper halvbra och billiga saker, slutar använda efter något halvår, sedan köper ny liknande igen...sedan håller det på så.

Ska fundera under dagen.

EDIT: är detta Akifusa-kniven jag skrivit om ovan, https://www.youtube.com/watch?v=NUTy47k_K2U fast denna är i 21 cm versionen?

Japp det är den Jag tror du blir nöjd med båda knivarna. Men kolla på handtagen och se vilken som ser bäst ut för dig också, för jag tycker handtaget på Yaxell ser lite tjockt och skumt ut på bild ;D Vänta annars in Raffe01's omdöme nedan, för han hade ju köpt Yaxell-kniven precis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in