Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Nej, hur skulle jag veta att det var det du menade med inledningsvis? Hur skulle jag veta att du inte menade vid gripandet? Vad var det som pekade mer mot KJ än mot MB vid första häktningen?
Har vi inte tröskat också denna fråga mängder av gånger redan?
Häktningsskälen mot Kristoffer var ganska svaga, det tror jag inte att någon sansad person i tråden som anser att rätt man är dömd bestrider. Det man hade att gå på var egentligen mest det faktum att han var den sista person som hade sett henne i livet och att inga andra livstecken heller fanns efter den tid hon enligt Kristoffer själv ska ha befunnit sig i sällskap med honom. Sen kunde man ju lägga till att flera observatörer tyckte att han uppträdde underligt under eftersökningarna och diskrepanserna i beteendet (inte försöka messa/ringa henne en enda gång efter försvinnandet, men delta ivrigt och nyfiket i eftersöken). Men i grunden blev han väl häktad på de skäl man initialt brukar häkta män som blir huvudmisstänkta i en kvinnas försvinnande/död därför att de har en nära relation till henne och just detta att ingen har sett kvinnan sen hon var i hans sällskap.
Vad hade man på MB? Förutom en kvasipsykologisk motivanalys då. Att han ljugit i ett inledande förhör om att han hade ett sexuellt förhållande med henne. Ingen fysisk koppling på försvinnandedagen hade kunnat etableras, inga observationer som pekade mot att de skulle kunna ha träffats. Inget misstänkt beteende hade observerats under spaning. Jag tvivlar faktiskt på att det varit en enkel sak att få honom "utredningshäktad" även om det inte funnits någon Kristoffer med i bilden på det magra underlaget.
Så jämförelsen av bevisläget blir alltså:
KJ: Ganska svagt
MB: Mycket svagt, på gränsen till obefintligt.
Hur man kan dra någon annan slutsats förstår jag uppriktigt sagt inte.