2014-10-23, 13:27
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Det tyder på att FRA är en delaktig resurs i operationen.
Nu över 600 sidor och ingen vet vem Erik är ! ?
Killen var på tv och borde inte vara svår att spåra upp.
----------------------------------------------------
Lite resonemang:
Mest antagligen har Erik sjäklv ringt upp AB (jag anser det högst sannolikt att FM inte ger ut personalia bara till en viss tidning)
Nu vet jag ju inte hur lång tid efter att bilden publicerades på PK som Erik framträdde på AB TV,n.
Erik berättade nåt om en röd prick där han torde avse ett lateralmärke (antingen gröna eller röda oftast i samband med inseglingsfarleder)
Det vill säga....han står vid stranden nära ett officiellt farledsmärke och dom brukar inte stå så tätt.
Jag har inte till handa sjökort över Stockholms skärgård - säkert flera här som har det.
Kolla vid de angivna/potentiella omnämnda holmarna ifall nåt av ställena kunde passa in.
Förresten; Hur vet ni att bilden är från ett videoklipp ....FM informerat så?
Kanske Erik slagit vad med kompisarna att han kan lura AB och drog AB till stranden eftersom han kände igen stället på fotot?
Det enda som intresserar mig är fallet Erik...-.han är det enda "beviset" som jag ser det. Men vad han sett eller trott se eller dikterat ihop är en annan femma.
Slutligen: Kanske FM hade en inplanerad övning och så kom det som en skänk från ovan ett så lägligt tillfälle att förvandla övningen till "ubåtsjakt/försvarsmedelsjakt". Slå två flugor på smällen...haha
Citera
2014-10-23, 13:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Ubåt i ytläge utom skärs betyder "fredliga avsikter" mao slut på operationen, nu går vi hem.

Kan säkert stämma, dock vet vi inte vilken operation just den ubåten har deltagit i. Om du tror att incidenten i skärgården är det enda som Försvarsmakten sysslar med är du mer än lovligt dum i huvudet anser jag.
Citera
2014-10-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte lagt ut fel information, jag var tydlig med att jag inte vet om det finns fler än ett Tidan. Vänligen länka till det fartyg som du påstår dig känna till, jag kan inte hitta det. Har vi någon uppgift på var de båda fartygen möttes?

Jag tycker bara att teorin om PL kryssande fram och tillbaks verkar otrolig vad gäller tidsaspekten, jag vill kunna räkna på det här, var möttes fartygen?

Intressant då det har framförts en teori om att PL har varit nära skärgården och plockat upp en ubåt av något slag.

Jag tittar på samma ställe som dig, men jag läser hela sidan. http://www.marinetraffic.com/se/ais/details/ships/231840000/vessel:TIDAN
Citera
2014-10-23, 13:30
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Hel poängen med ubåtar är att deras positioner och uppgifter ska vara okända.
Det är sannolikt inte många inom vare sig flottan eller ubåtarnas besättningar
som vet var de befinner sig.

Fast Svenska ubåtarna används inte alls i den utsträckningen som många här verkar tro.

Det finns många anledningar till detta, fler än jag tänker gå in på närmre här men kan säga att det är mycket byråkrati och sen en stor gnutta säkerhets-tänk som ligger bakom. Samma tänk som ligger bakom incidenten vid insats med Gripen.

Vänligen,
Citera
2014-10-23, 13:35
Medlem
Ulvhamns avatar
Naturligtvis är detta inte den enda operationen som är i gång just nu i Östersjön. Dock är just denna operation troligen avslutad.
Citera
2014-10-23, 13:35
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Cockblast
Mycket riktigt. Förstår inte varför det var så mycket fokus på NS Concordia (på både flashback och reddit), när Professor Logachev verkade mycket intressantare och försvann helt från radarn.
För att Ryssarna, med ivrig hjälp från troll här på Flashback, lyckats med en klassisk avledningsmanöver. Bra jobbat.
Citera
2014-10-23, 13:36
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5998405 Gudrun Schyman, scheisse
Schyman har rätt. Nuvarande försvarsmakt är inte värd 42 miljarder, den kan inte lösa sin uppgift. Då kan man lika gärna avveckla den o köra med Glistrups telefonsvarare. Att pytsa på några få miljarder nu ett tag framåt, som sedan upphör när uppståndelsen lagt sig eller när andra viktigare välfläsksaktiga behov uppstår, gör ingen påtaglig skillnad långsiktigt.
Om nu inte större ambitioner än så finns i riksdagen alltså.
Däremot, finns det partipolitisk BESTÅENDE enighet (S, M, Fp, SD, Kd, C) om att Sverige måste kunna försvara hela sitt territorium måste man fastställa målet att 2% i försvarsanslag ska uppnås inom 10-12 år. Vi måste då sluta med tänket "så här mycket tycker vi vi har råd med" o st börja med tänket "det här vill vi kunna klara av, o steg f steg tänker vi ta oss dit, o notan måste betalas"

Men på det får vi nog inte med oss drömmerskorna Gudrun o Åsa.
Citera
2014-10-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Orion är inte avsedd för att användas inomskärs utan långt bort. För signalspaning i kusten finns en mängd fasta anläggningar och Orion tillför inget där.

Jag vet, jag gjorde värnplikten på Orion!

Jag menade såklart att den kan vara till hjälp där den är nu, inget annat, jag var kanske otydlig!
Citera
2014-10-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Men på det får vi nog inte med oss drömmerskorna Gudrun o Åsa.

Både herr Schyman och herr Romson darrar nog i kalsongerna nu. Vid ett eventuellt nyval är det inte så troligt att väljarna, efter den senaste veckans händelser, sympatiserar med deras åsikter gällande att lägga ned försvaret så Fi lär befästa sin position utanför 4%-spärren och MP lär närma sig densamma.
Citera
2014-10-23, 13:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Naturligtvis är detta inte den enda operationen som är i gång just nu i Östersjön. Dock är just denna operation troligen avslutad.

Detta och denna, vad svamlar du om. Vilken operation är avslutad menar du?

Operationen i Stockholms skärgård är inte avslutad, den pågår med oförminskad styrka enligt Försvarsmakten. Essensen av alla Försvarsmaktens uttalanden talar sitt tydliga språk, man vet att det finns minst en undervattensfarkost i operationsområdet som rör på sig över tid.
Citera
2014-10-23, 13:43
Medlem
REALINs avatar
Så här genomför norrlänningar ubåtsjakt.

De kastade också handgranater ut från helikoptrarna.

– De satt i sidodörren med handgranatslådan bredvid sig, berättar Peter Backlund.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5998714
Citera
2014-10-23, 13:57
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Cockblast
Mycket riktigt. Förstår inte varför det var så mycket fokus på NS Concordia (på både flashback och reddit), när Professor Logachev verkade mycket intressantare och försvann helt från radarn.

Båda är intressanta och har förmodligen opererat tillsammans.
Professorn skickades ju ut sent men var kanske planlagd att gå ut just då mot en oupptäckt ubåt.
Vad jag minns så gick hon planenligt mot Öresund när plötsligt AIS:tracken på henne upphörde under några dagar. Det gjorde det hela högintressant. Det nämndes att hon efter hand hade dykt upp med nordlig kurs nånstans runt Gotland eller däromkring, alltså, inte riktigt med bäring Las Palmas.

Uppgifterna i media om:
1. "Något händer nu vid Nåttarös västra sida, fartygen åker oroligt omkring i en vik" omedelbart följt av 10 000 meters förbudszonen samt överflygningsförbudet.

2. Medias rapport om "jakten går mot öppet hav".

3. Plötsligt därefter riktas blickar och fartyg mot mellersta skärgården och två dagar senare är det hela avblåst.

Allt detta tyder på ett möjligt scenario att en eskort har skett ut genom södra skärgården mot ett eller flera moderskepp.

Det finns mer detaljer att analysera, som till exempel "Erik", presskonferenser i höststormar, felsägningar av ministrar ("den här övningen, jag menar insatsen")osv. men händelseförloppet KAN ha gått till så här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in