Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Det har inte slagit dig att information kan hamna hos lede fi? Dessutom är inte allmänheten uppdragsgivare till försvarsmakten utan det är svenska regeringar som sitter vid makten som har ansvaret för vårt försvar, just nu S. Ett ansvar som innebär att vara försiktig med vad man lämnar ut till allmänheten och då i förlängningen även hela omvärlden. Man vet t.ex att ryska infiltratörer opererar i Sverige. Ryssarna har alltid haft ett omfattande spionage här.
Du behöver inte förklara detta för mig. Jag är mer än insatt i hur spionage fungerar. Det jag försöker förmedla här är att man kan ge allmänheten mer information än man gör just nu, utan att för den delens skull ge fienden någon fördel.
Det är helt enkelt av bekvämlighetsskäl och ansvarsskräck som man avstår. Ingen orkar/vågar ta sig an uppgiften att ge en saklig bild. Det är som att man lusläser lagboken innan man ber om att få lyfta ett finger.
"Lede fi" vet antagligen redan om att vi vet en hel del. De har sitt eget folk som jobbar aktivt mot oss. Går dagens nyhet är oftast gammal idag. Därav kan man vara mer öppen med vad man gör EFTER det att en operation är avslutad.
Låt oss vänta en vecka och se om det händer något. Jag förväntar mig att FM går ut och avblåser pådraget när man anser sig vara klara.