2014-10-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovhalet
"Våra företag" och ett skattefinansierat försvar torde vara skilda saker? Speciellt då jag betalar för det senare
Sen har jag aldrig påstått att Aftonbladet och Expressen säger sanning. Det är av just deras förmåga att sprida lögner som jag tycker att det vore bra med en sådan informationshemsida. Där kan FM, FRA ge SIN bild av saker och ting utan att behöva vara i knäet på Jan Helin eller Thomas Mattson.

Givetvis skulle en sådan hemsida inte gå in på detaljer när det gäller en pågående operation. I det här fallet verkar det ju dock som att operationen är över. Då infinner sig ett ypperligt tillfälle att ge sin uppdragsgivare (allmänheten)den fakta de förtjänar att få. Med kommunikation gentemot allmänheten finns stora möjligheter till större anslag.
Det har inte slagit dig att information kan hamna hos lede fi? Dessutom är inte allmänheten uppdragsgivare till försvarsmakten utan det är svenska regeringar som sitter vid makten som har ansvaret för vårt försvar, just nu S. Ett ansvar som innebär att vara försiktig med vad man lämnar ut till allmänheten och då i förlängningen även hela omvärlden. Man vet t.ex att ryska infiltratörer opererar i Sverige. Ryssarna har alltid haft ett omfattande spionage här.
Citera
2014-10-22, 23:57
Medlem
Herrstorpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Öb är frustande arg och anklagar okänd främmande makt för intrånget. Hade öb behållit sitt lugn hade det varit ok, men nu förväntar jag mig någon slags förklaring till vad de har sett eller hört eller tagit i beslag när underrättelseoperationen är klar.

Hur ofta tycker du att det har getts förklaringar i tidigare liknande militära insatser? Förklaringen får du först när H- stämpeln är borttagen, men även då kommer många sidor att vara maskerade eller bortplockade.
Citera
2014-10-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Du verkar ha missat http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/underrattelseoperationen-i-stockholms-skargard/

Du är ett troll.

Jag är definitivt inget troll. Jag menar allvar din efterblivna idiot.
Citera
2014-10-22, 23:58
Medlem
Gud-Runars avatar
En rysk spetnaz gift med en svensk kvinna är medborgare här efter 3 år. Han behöver inte ens kunna svenska, inte sova en natt i landet men vara skriven här.
Han köper en fritidsbåt och ekolod, gps etc. på Clas Ohlson.
Gör lite intrång, naturligtvis av uppgivet oförstånd.

Vad skulle han inte få fram utan det krävs en ubåt till?

Är utlänningar under vattnet värre än de ovan?
Citera
2014-10-23, 00:00
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar

Alla svenskar är inte gränslösa miljöpartister. Många av oss vill försvara vårt land.

Alla utlänningar är välkomna besökare i Sverige, men Ryssar ombeds ta färjan och lämna ubåten hemma, samt hålla sig borta från militära skyddsobjekt.
Citera
2014-10-23, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Det finns nog inga behov i meningen att landsätta Spetsnaz-styrkor men det finns ett omättligt behov av övning inför potentiella framtida (skarpa) uppdrag. Det är naturligtvis bättre att genomföra dessa i fredstid där eventuella konsekvenser innebär övningstillfällen för "kränkt" nation och skojiga diplomatiska förhandlingar.

Är det främmande besättning så är det inte rysk marin. Däremot ett civilt företag som har uppdraget att utföra verksamhet operativt åt en uppdragsgivare. Likt Blackwater - men marina uppdrag.
Citera
2014-10-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Det har inte slagit dig att information kan hamna hos lede fi? Dessutom är inte allmänheten uppdragsgivare till försvarsmakten utan det är svenska regeringar som sitter vid makten som har ansvaret för vårt försvar, just nu S. Ett ansvar som innebär att vara försiktig med vad man lämnar ut till allmänheten och då i förlängningen även hela omvärlden. Man vet t.ex att ryska infiltratörer opererar i Sverige. Ryssarna har alltid haft ett omfattande spionage här.

Du behöver inte förklara detta för mig. Jag är mer än insatt i hur spionage fungerar. Det jag försöker förmedla här är att man kan ge allmänheten mer information än man gör just nu, utan att för den delens skull ge fienden någon fördel.

Det är helt enkelt av bekvämlighetsskäl och ansvarsskräck som man avstår. Ingen orkar/vågar ta sig an uppgiften att ge en saklig bild. Det är som att man lusläser lagboken innan man ber om att få lyfta ett finger.

"Lede fi" vet antagligen redan om att vi vet en hel del. De har sitt eget folk som jobbar aktivt mot oss. Går dagens nyhet är oftast gammal idag. Därav kan man vara mer öppen med vad man gör EFTER det att en operation är avslutad.

Låt oss vänta en vecka och se om det händer något. Jag förväntar mig att FM går ut och avblåser pådraget när man anser sig vara klara.
Senast redigerad av rovhalet 2014-10-23 kl. 00:12.
Citera
2014-10-23, 00:05
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Är det främmande besättning så är det inte rysk marin. Däremot ett civilt företag som har uppdraget att utföra verksamhet operativt åt en uppdragsgivare. Likt Blackwater - men marina uppdrag.

Ja så kan det absolut vara, men min poäng kvarstår.
Citera
2014-10-23, 00:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
En rysk spetnaz gift med en svensk kvinna är medborgare här efter 3 år. Han behöver inte ens kunna svenska, inte sova en natt i landet men vara skriven här.
Han köper en fritidsbåt och ekolod, gps etc. på Clas Ohlson.
Gör lite intrång, naturligtvis av uppgivet oförstånd.

Vad skulle han inte få fram utan det krävs en ubåt till?

Nej, och just därför hade vi tidigare skyddsområden i stor omfattning där utlänningar inte fick vistas.

En anledning till att främmande makt navigerar i svenskt inre vatten kan vara att göra just det, navigera och lära känna terrängen över och under ytan, allt för att lätt och smidigt kunna göra det i ett skarpt läge i en framtid.
Citera
2014-10-23, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, jag har sett uppgifter på att konventionella ubåtar ligger på runt 20 dygns aktionstid under vatten, miniubåtar mycket kortare tid beroende på battericeller som verkar vara den begränsande faktorn. Energi behövs för vattenrening, framdrift, syresättning m.m.

Man ska kanske ta uppgiften 45 dygn med en nypa salt då den uppgiften torde tillhöra kategorin topphemlig information?

Man har dockningsstationer under vatten för påförsel av drift mm. Innebär att en miniubåt kan vara verksam i månader inom samma geografi.
Citera
2014-10-23, 00:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovhalet
Du behöver inte förklara detta för mig. Jag är mer än insatt i hur spionage fungerar. Det jag försöker förmedla här är att man kan ge allmänheten mer information än man gör just nu, utan att för den delens skull ge fienden någon fördel.

Det är helt enkelt av bekvämlighetsskäl och ansvarsskräck som man avstår. Ingen orkar/vågar ta sig an uppgiften att ge en saklig bild. Det är som att man lusläser lagboken innan man ber om att få lyfta ett finger.

Ja, vi har förstått vad du förmedlar, vänligen berätta vilken information som Försvarsmakten kan lämna ut utan att riskera operationen. Om du nu vet vilken information det nu handlar om kan väl lika gärna du öppna ditt hjärta och tala ut, vi är många som är nyfikna.
Citera
2014-10-23, 00:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Man har dockningsstationer under vatten för påförsel av drift mm. Innebär att en miniubåt kan vara verksam i månader inom samma geografi.

Om man har tillgång till ett moderskepp ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in