2014-10-22, 23:44
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Står det att hon kan vara i undervattensläge i 45 dagar, var hittar du den uppgiften? Uthålligheten inbegriper förmodligen allt, bränsle, livsmedel, vatten osv., men det är vad jag tror, har du källa på annat vore det fint.

Egenskapen "endurance" anges på wikipedia vara 45 dagar. Det inkluderar väl som du säger flera saker. Det verkar rimligt att "endurance" mäts på den saken som tar slut först, inte den som räcker längst. Så 45 dagar endurance betyder i så fall att den kan vara under vatten i 45 dagar.
Från dom 45 dagarna ska man dra bort dagarna innan den blev upptäckt.

Jag har inga andra uppgifter.
Citera
2014-10-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Inte en chans, finns inget behov av den här storleken i skäret.

Lada-klassen är 71 meter och den ryska ubåten U 137 som gick på grund var 76 meter.
Så det kanske inte "finns behov" men dom har använt så stora båtar tidigare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_submarine_S-363
Citera
2014-10-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Här har vi ett av problemen med att ni inte fått göra värnplikt eller var födda när Sovjetunionen fanns kvar, ni fattar överhuvudtaget inte vad som pågår. MEDIA vill tjäna pengar i första hand, inte göra det som är bäst för svenska folket. Media står inte på vår sida. Det är som om vi spelar bluffpoker och media står och frågar vad vi har för kort och försöker tjuvkika på våra kort hela tiden och talar om för motspelare vad vi har för kort och vad vi nog ska göra i nästa drag. FM borde arrestera de från media som stör, mota bort alla nyfikna och få görasitt jobb i skärgården utan att nyfikna, femtekolonnare och andra ska spatsera runt och vara nyttiga idioter för fienden.

Jag påstår INTE att media säger sanningen din obildade översittare. Jag säger att FM m.fl. har ALLT att vinna på att starta en egen hemsida där DE ger sin bild av ett historiskt förlopp. Media lever på att FM tycker sig vara bundna av att hålla käften. Man ska givetvis inte uttala sig om en pågående operation men man kan svara på om man har hittat något eller inte när operationen väl är avslutad. Vi betalar och förtjänar att få mer än ett "ingen kommentar".

Ska jag vara krass så känns det nästan som om media och FM lever i symbios med varandra. FM kan alltid säga "ingen kommentar" för att slippa förklara brister inom försvaret. Man kan ju inte säga annat till media, eller hur? Media å sin sida kan därmed spekulera hejvilt och sälja tidningslögner till den lurade allmänheten. Är det så det ligger till är det kanske bra ändå om ryssen krossar oss. Vi är nämligen helt körda oavsett och har då absolut inget att vara stolta över.
Citera
2014-10-22, 23:49
Medlem
Pre 1914s avatar
Öb är frustande arg och anklagar okänd främmande makt för intrånget. Hade öb behållit sitt lugn hade det varit ok, men nu förväntar jag mig någon slags förklaring till vad de har sett eller hört eller tagit i beslag när underrättelseoperationen är klar.
Citera
2014-10-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovhalet
Jag säger att FM m.fl. har ALLT att vinna på att starta en egen hemsida där DE ger sin bild av ett historiskt förlopp..

Du verkar ha missat http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/underrattelseoperationen-i-stockholms-skargard/

Citat:
Ursprungligen postat av rovhalet
Är det så det ligger till är det kanske bra ändå om ryssen krossar oss.
Du är ett troll.
Citera
2014-10-22, 23:50
Medlem
junks avatar
[quote=pajkaslusk|50837439]
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Godmorgon, du måste ha sovit gott och länge.

En ryskspråkig radiosändning från skärgården och ett svar från Kaliningrad har fångats upp och spelats in. Det är att fånga ryssarna med byxorna nere.

Påståendet av ett nödanrop i klartext på ryska på en på förhand av FRA känd frekvens är så fullständigt
horribel korkad orimlig att det är sjukt.

Grabbarna på FRA, där några f.d kollegor till mig arbetar, måste ha skrattat så de pissat på sig.

Det där har väl helatiden dementerats av FM och FRA i chatten idag med expressen. Dock dyker det helatiden upp i denna tråd om och om igen.
Citera
2014-10-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Det där har väl helatiden dementerats av FM och FRA i chatten idag med expressen. Dock dyker det helatiden upp i denna tråd om och om igen.

Du verkar citera fel person.
Citera
2014-10-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Johodå det har vi visst rätt att få veta. Som skattebetalare har man rätt att få veta det, vad skattepengarna går till och om det är motiverat. Försvarsaktion eller inte. Det spelar ingen roll. Det är 2014 som sagt. Inte 1960, då kunde man vara lite mer hemliga. Nu är det självklart att man ska bli uppdaterad i realtid. Lever du kvar på 60-talet och lyssnar på P1 dagarna i ända i väntan på vädret och sjörapporten?

Jag hoppas innerligt att media skickar upp fler helikoptrar och rapporterar mer ingående om vad som händer och om det de facto finns en ubåt eller om det bara är ett påhitt av några "stridskukar" som tröttnat på tristessen och som vill lyfta försvarsfrågan nu när vi precis har fått en ny regering. Som jag skrev på ett annat ställe - det är bäst att militären hittar en ubåt och förintar den om de vill bli tagna på allvar och fortsätta få allmosor till sin verksamhet. Annars kan vi lägga de pengarna där de behövs bättre, på vård, skola och omsorg.

Är du totalt "icke-närvarande"?!!
Vems politik försöker du att driva?
Citera
2014-10-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Är du mediagenerationen? Om du analyserar vad FM gör och vad de säger, samt hur de gör och säger det, finns det få andra slutsatser att dra om man väger in viss kunskap om militära operationer. Men att de skulle visa oss HD-upplösta actionscener från när de jagar den är inte troligt. Det gör dock inte scenariot i sig mindre troligt.

Jag är gammal och gjort lumpen på den tiden vi faktiskt hade ett försvar. Dock har jag förstått att man måste anpassa sig för att överleva. Om FM vill överleva så behöver allmänheten veta någonting av substans, absolut inte allt men jag behöver få något trovärdigt för att motivera att vi bränner massa pengar och inte massa insinuationer, mer än så är det inte. Får jag inte det så kommer jag rösta för fortsatta nedskärningar.

Under kalla kriget fanns viss logik i att Ryssland var här, den finns inte längre. Ryssland har ingen möjlighet att göra något större företag mot ett etablerat väst stat. De är på gränsen till bankrutt, korrupt och totalitärt. Tror du det är något som kommer göra Putin långlivad?. Kalla kriget finns bara i nostalgikers (läs Göran Frisk) orgasmiska nattdrömmar.
Senast redigerad av lillschumi 2014-10-22 kl. 23:59.
Citera
2014-10-22, 23:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Egenskapen "endurance" anges på wikipedia vara 45 dagar. Det inkluderar väl som du säger flera saker. Det verkar rimligt att "endurance" mäts på den saken som tar slut först, inte den som räcker längst. Så 45 dagar endurance betyder i så fall att den kan vara under vatten i 45 dagar.
Från dom 45 dagarna ska man dra bort dagarna innan den blev upptäckt.

Jag har inga andra uppgifter.

Okej, jag har sett uppgifter på att konventionella ubåtar ligger på runt 20 dygns aktionstid under vatten, miniubåtar mycket kortare tid beroende på battericeller som verkar vara den begränsande faktorn. Energi behövs för vattenrening, framdrift, syresättning m.m.

Man ska kanske ta uppgiften 45 dygn med en nypa salt då den uppgiften torde tillhöra kategorin topphemlig information?
Citera
2014-10-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Operationen är inte över, var hittar du information som bekräftar det? Jag tycker att ditt profilnamn klart och tydligt signalerar vad du är för en sorts person, om inte rövhål så något däremellan.

Respektive myndighet har sina webbplatser och där berättar man om det man vill och kan berätta öppet om, allt baserat på uppgift och målsättning. Ingen sitter i knät på Helin, upp till var och en myndighet att sprida information genom valfri kanal. Jag skulle vilja säga att det är Helin och Thomas som är nyttiga idioter som sitter i knät på Försvarsmakten i den här operationen.

Myndigheten för kulturanalys har också en hemsida, hur intressant är den? Jag pratar om en gemensam hemsida där man förklarar läget! En hemsida som man promotar. Kan avpixlat växa kan väl för fan en sådan hemsida generera en träff eller två? Its all about how you sell it!
Citera
2014-10-22, 23:55
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Lada-klassen är 71 meter och den ryska ubåten U 137 som gick på grund var 76 meter.
Så det kanske inte "finns behov" men dom har använt så stora båtar tidigare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_submarine_S-363

Det finns nog inga behov i meningen att landsätta Spetsnaz-styrkor men det finns ett omättligt behov av övning inför potentiella framtida (skarpa) uppdrag. Det är naturligtvis bättre att genomföra dessa i fredstid där eventuella konsekvenser innebär övningstillfällen för "kränkt" nation och skojiga diplomatiska förhandlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in