2014-10-18, 22:11
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
den går mot kaliningrad just nu enl marinetraffic, men tror att svenska FM tar ett snack med finnarna som tar över övervakningen snart, de är minst lika intresserade

Hur kan du se att den gör det? Jag ser bara att den går med 2,2 knop vilket är inget alls.
Citera
2014-10-18, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19719213.ab

Är det verkligen så sannolikt att försvaret skulle anfalla en rysk u-båt om de hittar någon sådan?

Ja why not? Vi använde sjönkbomber mot ubåtar på 80-talet..
Citera
2014-10-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Känns som att man på en u-båt under en hemlig op i fiendeland har ett jobb: Inte gå upp till ytan?

Och jag pratar ju även om tidigare äldre u-båtsspottingar som folk gjort under åren. Varför?

Förr fanns det barriärer och ubåtsnät utlagda på strategiskt väl valda platser i anslutning till observationsplatser vilket tvingar annalkande undervattensfartyg att stiga och därmed åtminstone störa ytan eller exponera delar av överbyggnaden. En större ubåt är större från köl till toppen på tornet än vad folk anar (6+ meter).
Citera
Medlem
HilluPillus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polismannen
Om vi lyckas lokalisera ryssen när denne är i svenska vatten, vad gör vi då?
Spränger vi honom i bitar? Har verkligen sveriges befälhavare sådana ballar?

Jag hoppas det. Trött på ryssarnas jävla kränkningar nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazid21
Är det inte sorgligt att det är en "privatperson" som har siktat något om det nu visar sig stämma? Visst fan ska vi ha ett försvar som hinner spotta något fientligt som rör sig vattnet i närheten av huvudstaden och militärbaser?

Pinsamt.
Det är givetvis inte tekniskt möjligt att ha övervakning av varenda kvadratmeter hav i skärgården.
Citera
2014-10-18, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HilluPillu
Jag hoppas det. Trött på ryssarnas jävla kränkningar nu.

Vill du ha storskaligt krig?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Ja och speciellt om miniubåt skulle vara skadad så är det en alldeles för orimligt lång distans att köra till MS Concord. Fan, det börjar bli riktigt intressant nu!

NS Concord bärgar in en miniubåt för att undsätta besättningen från den skadade ubåten, (de kanske själva sänkt den någonstans eftersom den inte synts till )
Citera
Medlem
GeckoMorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Vad spelar det för roll? Ofta kan man väl säga sanningen när man är pensionerad.

Även om han inte kan ge någon order så är han ju insatt i hur de agerar i liknande situationer.

Så du tror på fullaste allvar att Sverige kommer beskjuta en rysk ubåt?
Citera
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Nu stod det ju i Svd att någon/något sänt nödsignaler vilket kan ha varit anledningen till att den kom upp.
Okej, så man kan alltså inte kommunicera under vattenytan? Det måste vara en enorm begränsning för en militärfarkost vars primära uppgift är att just röra sig under vattenytan

Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
För att navigera (det är grunt i skärgården), spana på ytan eller inhämta utrustning/information. Vid kommunikation med satelliter släpps även bojar upp till ytan vilket kan avslöja en ubåt.
Okej, tack för bra och utförligt svar. Bojen låter mer troligt än att hela u-båten måste gå upp men jag har spontant svårt att tro att en civil kan se en sån och direkt tänka "u-båt". Men i övrigt köper jag dina svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
På Kanholmsfjärden eller intilliggande vatten, inga. Det finns ingenting utöver avsiktligt uppträdande eller någon form av mekaniskt fel eller nödläge som tvingar fram en sådan åtgärd. Möjligen om man vill prata med högre chef av någon anledning (då måste antennerna upp över ytan för annat än de mest rudimentära meddelanden).
Okej, bra svar även här. Tackar! Att man har ett mekaniskt fel förstår jag inte dock - för nu är den under ytan igen (förmodligen) så bevisligen klarar man av det = således ingen anledning att gå upp från början.
Citera
2014-10-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aikia
Det är ju förfan en pensionär som snackar och som alla vet så snackar pensionärer så jävla mycket skit, med deras uråldriga hjärna tror dom att dom vet mest. Avliva alla människor över 65 år så vi slipper dessa dårar och alla köper och mynt+rabattkuponger i kassorna som skapar köer!
Skön syn på pensionärer du har din jävla 90-talist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeckoMoria
Va? Fega Sverige kommer öppna eld?! Detta ska bli intressant.
Nja, den gubben tycks inte ha alla sillsorter på julbordet. Jag skulle bli synnerligen förvånad om man skulle öppna eld. Det kommer att lösas politiskt och inte militärt, om vi får fatt på den.
Citera
Medlem
Pennsatuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aikia
Fan vad ni skriver massa skit. Media har bekräftat en rysk miniubåt en rysk oljetanker ligger i internetionellt vatten. Kan inte ni hålla käften nu till försvaret ger upp jakten eller tills den hittas? Finns absolut inget mer att diskutera.
Så du menar att det enda som får skrivas om en händelse är vad media rapporterar, utan att spekulera i dess sanning eller andra teorier och uppgifter? Du har nog missuppfattat meningen med detta nätforum i så fall.

Edit: Såg ditt andra inlägg och insåg vad du var för sorts människa. Go on.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in