Citat:
Ursprungligen postat av
MAD
Nu stod det ju i Svd att någon/något sänt nödsignaler vilket kan ha varit anledningen till att den kom upp.
Okej, så man kan alltså inte kommunicera under vattenytan? Det måste vara en enorm begränsning för en militärfarkost vars primära uppgift är att just röra sig under vattenytan
Citat:
Ursprungligen postat av
mindfield
För att navigera (det är grunt i skärgården), spana på ytan eller inhämta utrustning/information. Vid kommunikation med satelliter släpps även bojar upp till ytan vilket kan avslöja en ubåt.
Okej, tack för bra och utförligt svar. Bojen låter mer troligt än att hela u-båten måste gå upp men jag har spontant svårt att tro att en civil kan se en sån och direkt tänka "u-båt". Men i övrigt köper jag dina svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
På Kanholmsfjärden eller intilliggande vatten, inga. Det finns ingenting utöver avsiktligt uppträdande eller någon form av mekaniskt fel eller nödläge som tvingar fram en sådan åtgärd. Möjligen om man vill prata med högre chef av någon anledning (då måste antennerna upp över ytan för annat än de mest rudimentära meddelanden).
Okej, bra svar även här. Tackar! Att man har ett mekaniskt fel förstår jag inte dock - för nu är den under ytan igen (förmodligen) så bevisligen klarar man av det = således ingen anledning att gå upp från början.