2014-10-22, 22:26
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Men vad är det för muppar som jobbar inom försvarsmakten egentligen? Det är ju tydligt att hissen inte går hela vägen upp på flera av de.
Kallar till presskonferenser där de ändå inte kan säga något av värde. Varför? Lägg alla kort på bordet och informera svenska folket vad som pågår i stället. Det är en självklarhet att få veta vad ens skattepengar går till. Bara tramsigt att hemlighålla en massa grejer. Hade önskat det funnits en tv-kanal som sände live från vad som händer i "jakten" på ubåten så att man ser vad som pågår eller om det bara är så att det lite spännbögar och småpåvar från försvarsmakten som ska leka viktiga och som plötsligt tyckte det blev häftigt att leka krig efter många år av tristess och därför har simulerat närvaro av en ubåt.

Nej, fram med allt på bordet och låt oss följa allting i realtid. Det är 2014 och vi lever i ett informationssamhälle och inte 1960 då man kommunicerade med brevduvor.

Jag gissar att du är 90-talist och saknar adekvata kunskaper (ingen militärtjänstgöring)?

För femtielfte gången, det är en försvarsaktion, inte en dokusåpa.

"Svenska folket" som i gemene idiot i detta land, har inte rätt till och skall aldrig ha rätt till att veta allting.

Och att vi lever i ett informationssamhälle skall vi nog vara glada över, men inte på det sätt som du vill få det till. Hade vi inte gjort det hade vi nämligen aldrig vetat om denna kränkning, antar jag.

Och jag tror att du trollar. Sluta med det. Den här tråden är redan tillräckligt strösslad med dylikt trams.
Citera
2014-10-22, 22:26
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Det finns inget som bör vara hemligt för medborgarna. Bara trams. Det är faktiskt vi - svenska folket som finansierar militärens verksamhet och då är det också vår förbannade rättighet att få veta precis allt som pågår inom det militära. Jag hoppas innerligt att kvällstidningarna skickar dit reportrar och inte ger dessa militärer en enda lugn sekund, utan grillar de rejält kring exakt varje moment som görs för våra pengar.

Men alltså, du måste ju förstå att det som är öppet för medborgarna även är öppet för andra nationer, oavsätt vänligt sinnade eller inte.
Alltså kan man inte avslöja vissa saker, det förstår väl även du?
Lite som att du inte berättar för alla vart du gömmer reservnyckeln till din sommarstuga...
Citera
2014-10-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Haha. Du har inte reflekterat över att man vill inte avslöja för omvärlden hur avancerad signalspaning man bedriver och vad man vet om inkräktaren?

Jag noterar ditt användarnamn och det indikerar att du är sportintresserad. Om Tyskland möter Argentina i fotbolls-vm, är det då lämpligt om Argentina innan matchstart lägger fram alla kort på bordet inför pressen och låter Tyskland få reda på hela lagets strategi? Försvarsoperationen kan jämföras analogt.

Om vi tar ditt sista exempel. Det behövs inte eftersom Argentina är så klartlagt på förhand in i minsta detalj av tyskarna att det inte finns några hemligheter eller överraskningsmoment överhuvudtaget. Dagens lag på alla nivåer, både landslag och lag i de högsta ligorna har sån stenkoll på motståndarna, att även om de kastar om namnen på laguppställningen så ser de direkt att det är en bluff. De vet redan innan hur motståndarna kommer att ställa upp.

Varför vill man inte avslöja signalspaningen - som jag skrev förut. Det är 2014 och vi lever i ett informationssamhälle där vi som medborgare har rätt att få veta vad som försigår med våra skattepengar. Och en eventuell inkräktare är som i exemplet jag skrev om redan så pålästa på förhand att det inte tjänar någonting till att vara "hemliga".
Citera
2014-10-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Men alltså, du måste ju förstå att det som är öppet för medborgarna även är öppet för andra nationer, oavsätt vänligt sinnade eller inte.
Alltså kan man inte avslöja vissa saker, det förstår väl även du?
Lite som att du inte berättar för alla vart du gömmer reservnyckeln till din sommarstuga...

Bara att leta under blomkrukan på bron. Det sedan gammalt.
Citera
2014-10-22, 22:28
Medlem
En serie tweets om vår kära Professor

Citat:
MYSTISKT: Det ryska räddningsfartyget Professor Logachev går sakta över Östersjön.
Det signalerar begränsad manöverförmåga och ett märkligt stort djupgående – 6,2 meter – med något hängande ut från aktern.
Fartyget gick i bara 3,7 knop – mitt ute på Östersjön.
I fören syns dagersignalerna för begränsad manöverförmåga – används vid bogsering.
FEL RUTT: Fartyget uppger via sin AIS-transponder att det är på väg till Las Palmas – men är påväg rakt mot flottbasen Kalininggrad.

Källa:
1: https://twitter.com/Kvasern/status/524995236461035523
2: https://twitter.com/Kvasern/status/524995291087634432
3: https://twitter.com/Kvasern/status/524995812737449985
4: https://twitter.com/Kvasern/status/524996086470303744

EDIT: Ja, jag ser nu i efterhand att detta är FT artikeln som redan varit uppe 16 gånger
Senast redigerad av MrNero 2014-10-22 kl. 22:32.
Citera
2014-10-22, 22:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Självklart skall militären inte yppa något som direkt kan påverka operationen. Man skall alltså inte tala om var man söker eller att man åker in till land och fikar. Man skall heller inte berätta vad man har för utrustning och kapacitet.
Man kan däremot visa upp bevismaterial som man a samlat in. Det är egentligen ingen skillnad mot vanligt polisarbete.

Och polisen visar sällan upp bevismaterial förrän fallet har gått till åtal, dvs., när förundersökningen(operationen) är slutförd och en slutsats ligger på bordet.

Om Försvarsmakten visar upp vad de har hittat eller vad de vet så kan motståndaren dra nytta av det genom att känna till var vi har varit, vad vi har gjort, men framförallt, vad vi kan göra.
Citera
2014-10-22, 22:29
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Om vi tar ditt sista exempel. Det behövs inte eftersom Argentina är så klartlagt på förhand in i minsta detalj av tyskarna att det inte finns några hemligheter eller överraskningsmoment överhuvudtaget. Dagens lag på alla nivåer, både landslag och lag i de högsta ligorna har sån stenkoll på motståndarna, att även om de kastar om namnen på laguppställningen så ser de direkt att det är en bluff. De vet redan innan hur motståndarna kommer att ställa upp.

Varför vill man inte avslöja signalspaningen - som jag skrev förut. Det är 2014 och vi lever i ett informationssamhälle där vi som medborgare har rätt att få veta vad som försigår med våra skattepengar. Och en eventuell inkräktare är som i exemplet jag skrev om redan så pålästa på förhand att det inte tjänar någonting till att vara "hemliga".

Även om Argentina är kartlagt spelmässigt in i minsta detalj, så är det även saker man sitter och håller på. Tillexempel att sina topp-målgörare precis har märkt att hans fru knullat en annan man och han är ganska ur balans och lätt kan rubbas.
Dvs, det kända om Argentina, det vet man redan. Som att alla veta att varje nation både signalspanar och avlyssnar. Däremot så går man inte in och berättar exakt hur och när och var (lika lite som att varje landslag berättar om sina spelars dagliga form/saker som hänt i livet. Just för att deras motståndare kan uttnyttja det för att sätta laget ur balans. Förstår du då?
Citera
2014-10-22, 22:30
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Det bør finnas någon form av kompressor i ubåten men ær ubåten trycksatt - isåfall måste ubåten ha en dyksluss før att få ut dykare nær de ær under vattenytan och det ær væl hella poængen, att de ska kunna ta sig ostørt från ubåten på en undervattensoperation...

Man får førmoda att de anvænder sig av rebreathers, helslutna system som återanvænder syret i den gas som man andass in och slæpper ut koldioxiden vilket inte bara ger enormt bra dyktid, den skapar heller inga stora bubblor som den vanliga hobbydykaren gør.

Ja, ryska dykare använder sig enligt ria.ru av franska rebreathers som heter Amphora.
http://en.ria.ru/military_news/20120402/172560168.html

Enligt uppgifter på nätet så räcker en sådan rebreather 6-8 timmar per flaska vid dyk på 7 meters djup (det är nästan 10 gånger längre tid än luftflaskor)
Sedan efter cirka 8 timmar behöver man byta syreflaska. Det är klart att en miniubåt har extra syre med sig, men inte hur mycket som helst.

Däremot kan de förlänga tiden som flaskan räcker genom att gå upp på grundare vatten än 7 meter. Då räcker syret längre. De är säkert fortfarande svåra att upptäcka även om de bara ligger på 2-3 meters djup. Det kan också förklara det stora intresset för kustlinjer och öar eftersom det är där vattnet är grunt.
Citera
2014-10-22, 22:31
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Bara att leta under blomkrukan på bron. Det sedan gammalt.

Mmm, men eftersom du vill överlista din motståndare, så har du inte lagt nyckeln där, utan den sitter bakom lyktan du har satt brevid dörren. Dvs, du avslöjar inte exakt vad nyckeln är, utan du låter bara folk tro vad dom tror.

Men spela dum du, du förstår nog poängen som jag och andra människor här försöker göra. Öppenhet och transparans kan man inte alltid ha.
Citera
2014-10-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Jag gissar att du är 90-talist och saknar adekvata kunskaper (ingen militärtjänstgöring)?

För femtielfte gången, det är en försvarsaktion, inte en dokusåpa.

"Svenska folket" som i gemene idiot i detta land, har inte rätt till och skall aldrig ha rätt till att veta allting.

Och att vi lever i ett informationssamhälle skall vi nog vara glada över, men inte på det sätt som du vill få det till. Hade vi inte gjort det hade vi nämligen aldrig vetat om denna kränkning, antar jag.

Och jag tror att du trollar. Sluta med det. Den här tråden är redan tillräckligt strösslad med dylikt trams.

Johodå det har vi visst rätt att få veta. Som skattebetalare har man rätt att få veta det, vad skattepengarna går till och om det är motiverat. Försvarsaktion eller inte. Det spelar ingen roll. Det är 2014 som sagt. Inte 1960, då kunde man vara lite mer hemliga. Nu är det självklart att man ska bli uppdaterad i realtid. Lever du kvar på 60-talet och lyssnar på P1 dagarna i ända i väntan på vädret och sjörapporten?

Jag hoppas innerligt att media skickar upp fler helikoptrar och rapporterar mer ingående om vad som händer och om det de facto finns en ubåt eller om det bara är ett påhitt av några "stridskukar" som tröttnat på tristessen och som vill lyfta försvarsfrågan nu när vi precis har fått en ny regering. Som jag skrev på ett annat ställe - det är bäst att militären hittar en ubåt och förintar den om de vill bli tagna på allvar och fortsätta få allmosor till sin verksamhet. Annars kan vi lägga de pengarna där de behövs bättre, på vård, skola och omsorg.
Citera
2014-10-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
En serie tweets om vår kära Professor

Källa:
1: https://twitter.com/Kvasern/status/524995236461035523
2: https://twitter.com/Kvasern/status/524995291087634432
3: https://twitter.com/Kvasern/status/524995812737449985
4: https://twitter.com/Kvasern/status/524996086470303744

Detta är normalt djupgående för ett fartyg med isbrytar kapasitet inget konstigt alls(jag ser att ni fantiserar lika mycket idag)
Citera
2014-10-22, 22:34
Medlem
Om man inte hittar någonting, hur länge kommer man fortsätta söka?

Någon gång måste man ju ge upp tänker jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in