2014-10-22, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Med all militär på plats där nu borde man ganska snabbt kunna avgöra att det är en krigshandling va?

Men i det här fallet är skillnaden mellan krig och terrorism hårfin. När det diskuterades scenarie om "gröna gubbar" på Gotland likt Krim-situationen, så var det polisens uppgift att lösa.
Citera
2014-10-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nesral
NATO rör sig hemmåt ifrån Gdansk:

HNLMS Zeeland:
http://www.vesselfinder.com/?mmsi=245288000

HNLMS Amsterdam:
http://www.vesselfinder.com/?imo=9052903

HNLMS Evertsen:
http://www.vesselfinder.com/?mmsi=244942000

... operationen är därmed avslutad.

Ja, det tror jag också, väldigt märkligt hur gammelmedia tiger igenom allt relevant och håller sig till PK-journalistik i denna hetta. Det gäller ju att vara objektiv utan att lägga egna spådomar i människors hjärnor till höger och vänster. Försök till mer objektiv överblick eller sammanfattning över vad som hänt, utan massa strunt och pladder:
https://sergeynaryshkin.wordpress.com/2014/10/22/russia-denies-distressed-russian-submarine-in-swedish-waters-suggests-it-belongs-to-dutch-navy/
Citera
2014-10-22, 20:13
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Ja men det er ikke ubåt man letar efter...det är ubåts installationer man letar efter.

Okej, ær det någonting som komfirmerats, kænns som att jag missat något till trots før att jag surfat på jobbet hela dagen, var det detta som framkom klockan 13 på presskonferansen?
Citera
2014-10-22, 20:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nato behöver idag inte kränka Sveriges gränser eftersom dom är med i dom flesta övningar vi har. Vi är nästan ett med Nato tack o lov. 80-talet är historia och väst har en gemenskap där militärövningar tillsammans är vardagsmat. T.o.m ryssarna fick vara med innan dom misskötte sig och blev utsparkade. Därför är ryssen alltid nr 1 när misstänkta intrång skall redas upp. Svenskt försvar och svensk underrättelsetjänst vet med största sannolikhet att ryssen varit i syltburken men politik är politik.

Nato har många skäl att kränka vårt territorium. De gör det ofta. Nato-plan är de klart vanligaste kränkarna av svenskt territorium.
En Nato-ubåt kan ex.vis vara här för att besättningen ska få övning. Ertappas de så vet de att det bara behövs ett samtal från Washington för att den svenska militären ska släppa ut dem. Det har hänt förr. Ex.vis på 80-talet då ubåtsnät oförklarligt togs upp trots att man sade sig veta att det fanns en främmande ubåt innanför dem.

Ett annat skäl för Nato (USA) att skicka hit ubåtar är att få Sverige att gå med i Nato. Visa hur försvarslösa vi är så att vi ska gå med alltså.

Ryssland har tvärt om skäl att inte göra det. Detta av motsatt anledning. Inte hota oss så att vi ska bli rädda och därför gå med i Nato. Ryssarna vill inte att vi ska gå med i Nato.

Citat:
Ursprungligen postat av Contemptuous
Man låter media vara närvarande eftersom det första du skriver är, med all sannolikhet, fel. De tillfångatar/sänker gärna en miniubåt och visar upp det för Sverige och världen.

Varför skulle de inte vilja visa upp sitt eget värde samt hundraprocentiga bevis på vad ryssen sysslar med? Även om fångarna blir hemskickade efter ett tag. "Man har låtit dem smita", kom igen...

Varför gjorde de inte det genom att tvinga ned det militärplan från USA som nyligen flög rakt över Gotland trots att det uttryckligen hade nekats att få gå in i svenskt luftrum?

Citat:
Ursprungligen postat av mmerd
Ge ryssfan ett ultimatum, ge upp eller bli bombad.

Inte mer än rätt, Sverige skulle ändå inte stå ensamt om Ryssland skulle börja attackera.

Sänk dom j*vlarna!

Kunde ha hållit med om man även hade skjutit ned det plan som jag nämner här ovan.
Citera
2014-10-22, 20:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 621Roffe
Känns som hela skärgården skulle hinna rensas på stugor o hus innan dessa herrar kommer till undsättning?

Diversionsförband gör allt för att inte väcka uppmärksamhet, man gör inget som man inte tvunget måste. Allt för att inte vi ska komma dem på spåren.

Nej, hela skärgården kommer inte att rensas på stugor och hus, det finns ingen anledning att t ex. en flyende ubåtsbesättning skulle göra så.

Däremot, om de blir trängda så gör de vad som behövs för att undkomma, det kan inkludera att hota eller döda människor, spränga och sabotera. Dessa ormätare är inte att leka med precis som Frisk har sagt.
Citera
2014-10-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
att dölja den utrustning som krävs är inte så lätt som det låter. Ryssarna har en del såna skepp med men vi har ganska bra koll på dom.
Ja kanske på båtarna men undervattensverksamhet är mycket mer än det. Tänk scenariot, svensk sommar, semestertider, massor med båtar och segelbåtar överallt. Natthamn, medan familjen "sover" så planterar "pappa" nåt på lämpligt ställe i närheten i nattens mörker tex. en pingboj.

Nu är det visserligen inte semestertider längre men mörka nätter så vill någon utföra "undervattensjobb" och ligga dolda på dagen så är det ett lysande tillfälle innan höststormarna sätter stopp för vidare verksamhet.
Citera
2014-10-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmerd
Och vad får dig att tro det?

Det hade jag gjort. Om jag var från Ryssland och ville kartlägga munsbiten Sverige.

Jag hade lagt robotar och fyrar undervatten i hela Stockholm....och hela den samlade skärgården. (i kubik)

Det räcker med små enkla transponders...som är stora som en bils katalysator. Lyckas man plantera transponders i skärgården (i hemlig frekvens)..som leder framtida ubåtar i många många år...så är det värt skräcken som marinen kan ge för dagen...
Senast redigerad av Saltl 2014-10-22 kl. 20:22.
Citera
2014-10-22, 20:19
Medlem
Citat:
Det hade jag gjort. Om jag var från Ryssland och ville kartlägga munsbiten Sverige.

Jag hade lagt robotar och fyrar undervatten i hela Stockholm....och hela den samlade skärgården. (i kubik)

''det hade jag gjort''

Och vem är du om jag då får fråga?

Så det du säger är rädd och korrekt är baserat på vad du tror och ''hade gjort''?

okej.
Citera
2014-10-22, 20:21
Medlem
slagskotts avatar
Citat:

Så, den Svenska marinen letar efter marinbaser under vattnet med robotar och fyrar - før att det ær just så som du hade gjort?

Vilken information/syfte har robotarna och fyrarna ?
Citera
2014-10-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Så, den Svenska marinen letar efter marinbaser under vattnet med robotar och fyrar - før att det ær just så som du hade gjort?

Vilken information/syfte har robotarna och fyrarna ?

Fyrar/transponder/lydboj under vatten är waypoints under vatten....

Jag själv hade personligen monterat atombomber under Riksdagen - men så långt har det väl inte gått.
Citera
2014-10-22, 20:29
Medlem
guubens avatar
Vem är Erik? Han som förde fram beviset att det är (ryska?) ubåtar på gång i skärgården.
Citera
2014-10-22, 20:33
Medlem
1. Hur många personer i Sverige vet vad som verkligen hänt och om det verkligen/bevisligen var något. Vet tex statsministern något?

2. Varför hålls allt hemligt? Även sådant från 80-talet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in