Låt oss titta lite på det här citatet:
1. PL för dagersignaler om begränsad manöverförmåga och färdas endast 3,7 knop.
2. Mystiskt stor djupgång, 6,2 meter verkade djupt.
1. Det finns hur många orsaker som helst att ett fartyg gör på detta sätt. Roderhaveri, maskinhaveri, skadad propeller, fastnat i fiskeredskap, läcka på skrovet etc. Knappast ett särskilt starkt bevis för att fartyget har en upplockad miniubåt inombords, speciellt inte en sådan som havererat i Stockholms innerskärgård.
2. Tittar man på bild nr två så syns det tydligt att vattenlinjen ligger en bra bit ovanför vattenytan, så var Per Fransson får "mystiskt stor djupgång" ifrån kan man ju fråga sig. Om nu PL skulle ha mystiskt stor djupgång skulle det ju vara klart mer troligt att det beror på det sista jag listade efter punkt 1 ovan.
Nej, "Nya Tider" ska man nog läsa så lite som möjligt av...åtminstone om man vill ha trovärdig information...för övrigt precis som kvällstidningarna nuförtiden!
Citat:
Han (//Sjökaptenen Per Fransson, befäl på lastfartyget Tidan) uppger även att räddningsfartyget Professor Logachev hade satt dagersignaler i förmasten som signalerar "begränsad manöverförmåga" och att fartyget färdades i endast 3,7 knop, något som skulle kunna tyda på att det bogserade något under vattenytan. Den låga farten och den mystiskt stora djupgången som angivits väckte hans uppmärksamhet.
– 6,2 meters djupgång verkade mycket på det fartyget tyckte jag, avslutar han.
– 6,2 meters djupgång verkade mycket på det fartyget tyckte jag, avslutar han.
1. PL för dagersignaler om begränsad manöverförmåga och färdas endast 3,7 knop.
2. Mystiskt stor djupgång, 6,2 meter verkade djupt.
1. Det finns hur många orsaker som helst att ett fartyg gör på detta sätt. Roderhaveri, maskinhaveri, skadad propeller, fastnat i fiskeredskap, läcka på skrovet etc. Knappast ett särskilt starkt bevis för att fartyget har en upplockad miniubåt inombords, speciellt inte en sådan som havererat i Stockholms innerskärgård.
2. Tittar man på bild nr två så syns det tydligt att vattenlinjen ligger en bra bit ovanför vattenytan, så var Per Fransson får "mystiskt stor djupgång" ifrån kan man ju fråga sig. Om nu PL skulle ha mystiskt stor djupgång skulle det ju vara klart mer troligt att det beror på det sista jag listade efter punkt 1 ovan.
Nej, "Nya Tider" ska man nog läsa så lite som möjligt av...åtminstone om man vill ha trovärdig information...för övrigt precis som kvällstidningarna nuförtiden!
Fiktion som fiktion!!