2014-10-22, 17:45
Medlem
Låt oss titta lite på det här citatet:

Citat:
Han (//Sjökaptenen Per Fransson, befäl på lastfartyget Tidan) uppger även att räddningsfartyget Professor Logachev hade satt dagersignaler i förmasten som signalerar "begränsad manöverförmåga" och att fartyget färdades i endast 3,7 knop, något som skulle kunna tyda på att det bogserade något under vattenytan. Den låga farten och den mystiskt stora djupgången som angivits väckte hans uppmärksamhet.

– 6,2 meters djupgång verkade mycket på det fartyget tyckte jag, avslutar han.

1. PL för dagersignaler om begränsad manöverförmåga och färdas endast 3,7 knop.
2. Mystiskt stor djupgång, 6,2 meter verkade djupt.

1. Det finns hur många orsaker som helst att ett fartyg gör på detta sätt. Roderhaveri, maskinhaveri, skadad propeller, fastnat i fiskeredskap, läcka på skrovet etc. Knappast ett särskilt starkt bevis för att fartyget har en upplockad miniubåt inombords, speciellt inte en sådan som havererat i Stockholms innerskärgård.
2. Tittar man på bild nr två så syns det tydligt att vattenlinjen ligger en bra bit ovanför vattenytan, så var Per Fransson får "mystiskt stor djupgång" ifrån kan man ju fråga sig. Om nu PL skulle ha mystiskt stor djupgång skulle det ju vara klart mer troligt att det beror på det sista jag listade efter punkt 1 ovan.

Nej, "Nya Tider" ska man nog läsa så lite som möjligt av...åtminstone om man vill ha trovärdig information...för övrigt precis som kvällstidningarna nuförtiden!
Citera
2014-10-22, 17:47
Medlem
Jag hänger inte riktigt med i mediesvängarna om den här ubåten man letar efter. Att media och dess läsare tycks vara överens om att det är utom rimligt tvivel att en u-båt eftersöks, det står klart. Vare sig det är en mini-modell eller en som är 200 meter lång.

Men jag undrar om försvarsmakten, och ingenting annat än just försvarsmakten, inga bilder eller slutsatser, inga "experter" eller ens Putin själv - Har Försvarsmakten bekräftat att det är en ubåt man söker?
Källan också i så fall.

Tack på förhand! (Nej jag hittar inget av värde när jag söker)
Citera
2014-10-22, 17:48
Medlem
spermahundens avatar
Nu kastar fartygen loss igen från Berga enligt AB.
Citera
2014-10-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Jag hänger inte riktigt med i mediesvängarna om den här ubåten man letar efter. Att media och dess läsare tycks vara överens om att det är utom rimligt tvivel att en u-båt eftersöks, det står klart. Vare sig det är en mini-modell eller en som är 200 meter lång.

Men jag undrar om försvarsmakten, och ingenting annat än just försvarsmakten, inga bilder eller slutsatser, inga "experter" eller ens Putin själv - Har Försvarsmakten bekräftat att det är en ubåt man söker?
Källan också i så fall.

Tack på förhand! (Nej jag hittar inget av värde när jag söker)

Kort svar, men nej.
Citera
2014-10-22, 17:50
Medlem
Durgas avatar
Intressant vore att veta hur många passager det finns ut till havs när man väl gått inomskärs, jag har seglat i området , visserligen på 70-talet , då fanns det områden där inte grund var utsatta annat än på militära sjökort.
Seglade efter ett sådant och jag lovar att det är inihelvete med grund överallt.
Säger man nu att övningen går in i en annan fas så kan jag mycket väl tänka mej att råttan blivit inlåst och att fanskapet ska luras ut ur sitt bo, ut kommer den inte om dom få passagerna är tilltäppta.
Vänta en vecka eller två så börjar det bli jävligt kymigt där nere.
Inga politiska fjantbeslut nu om vi får be utan svält ut den jäveln.
Citera
2014-10-22, 17:51
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Även statsministerns förtroende är skadat. Idag går han ut och säger precis som ÖB att det är för djävligt med den misstänkta kränkningen och vill ge mer pengar till ubåtsjakt.
Vore det inte bättre att vänta tills att försvaret kan lägga fram ett enda bevis för att det har varit någon kränkning. I annat fall är ju detta bokstavligt talat att kasta pengarna i sjön.

Vad förväntar du dig, att Försvaret skall lägga korten öppna på bordet för allmänheten att beskåda? Det funkar inte så i den branschen, tro mig!

Vi vet inte vilka uppgifter/bevis försvaret har, och vilka de presenterat för statsledningen, och jag räknar inte med att vi får veta allt inom den närmaste tiden, det är bara att köpa det.
Citera
2014-10-22, 17:52
Medlem
Herregud. Expressen ligger bredvid HMS Trossö och berömmer dess storlek. "Enormt", "imponerande syn".

Ett 72 meter långt skepp. Ställ det bredvid ett ryskt hangarfartyg så får vi se om det är så stort.
Citera
2014-10-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ny info om ubåtsoperation 1988 som ger en del perspektiv på de senaste dagarnas händelser.

http://www.svtplay.se/klipp/2416461/hemlig-ubatsjakt-vid-bramo

Om uppgifterna i detta inslag stämmer, vilket man väl ändå måste tro att de gör, så tycker jag att det är ett klart bevis för det som många av oss i den här tråden hävdar: FM vet väldigt mycket mer än vad de delar med sig av till media och oss medborgare. Flera har i tråden skrivit att vi får antagligen vänta några decennier innan några detaljer framkommer, troligen kommer vi aldrig få veta allt.
Citera
2014-10-22, 17:53
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Knappast ett särskilt starkt bevis för att fartyget har en upplockad miniubåt inombords, speciellt inte en sådan som havererat i Stockholms innerskärgård.

Jaha, "en sådan som havererat i Stockholms innerskärgård", så du vet alltså exakt vad det är som har havererat där? Givet att någonting nu ens har varit där, givet att det också dessutom har havererat, givet att det också var i Sthlms innerskärgård.

Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Nej, "Nya Tider" ska man nog läsa så lite som möjligt av...åtminstone om man vill ha trovärdig information...för övrigt precis som kvällstidningarna nuförtiden!

Nu var det i och för sig "Fria Tider" som nyheten finns på. "Nya Tider" är en papperstidning.
Citera
2014-10-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermahunden
Nu kastar fartygen loss igen från Berga enligt AB.

Ja man kan verkligen undra vad de pysslar med. Att det inte är ubåtsjakt verkar ganska klart. Både statsministern och militärledningen har sagt samma sak. Det handlar om en underrättelseoperation.
Om man verkligen letade efter en undervattensfarkost så borde man inte åka in till hamn för att proviantera, för då passar ju naturligtvis "den främmande farkosten" på att smita. I synnerhet när militären går ut i alla massmedier och berättar detta.
Vill man ha resultat i en sån här operation är det väldigt viktigt att inte avslöja hur man arbetar, det vet till exempel polisen.
Citera
2014-10-22, 17:57
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Har du sett Brittiska kärnubåtar? Vi låg i en fjord i Scottland....och vips kommer det atomubåt med 4 bogserbåtar...blinkandes BLÅTT

Kan likställas med utryckningsfordon, blå flash ska man hålla sig undan för både till havs och på land. Inget specifikt för ubåt, i våra vatten har btw isbrytare blå topplanterna vilket de är ensamma om
Citera
2014-10-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Jaha, "en sådan som havererat i Stockholms innerskärgård", så du vet alltså exakt vad det är som har havererat där? Givet att någonting nu ens har varit där, givet att det också dessutom har havererat, givet att det också var i Sthlms innerskärgård.

Nu var det i och för sig "Fria Tider" som nyheten finns på. "Nya Tider" är en papperstidning.

Jag vet ingenting mer än alla andra, det var ett exempel i argumentativt syfte för att belysa hur spekulativ texten är. Helt rätt att det var "Fria tider"...jag blandade ihop det med såpan som gick på TV4 på 90-talet... Fiktion som fiktion!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in