2014-10-22, 16:54
Medlem
Jag personligen tror verkligen att det är något på gång. Tror också att försvaret har stenkoll på vad det är och vart det befinner sig men att dom inte kan utesluta mer saker som tex flerubåtar etc. Därav att dom forsätter leta.

Man kan se på många att dom blåljuger i presskonferensen. Dom har bevis dom har fakta dom kanske tom redan har löst problemet bara att dom som sagt inte kan utesluta mer verksamhet undervattnet.

Som tidigare har nämns så är Stockholmsskärgård STORT och ett helvete att leta efter något som skulle befinna sig under vattnet.

Tycker dock det är "förjävligt" att media förstora upp rubriker mm..
Citera
2014-10-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det som är irriterande är att både den holländska ubåten och den där sightseeing-ubåten varit ute och tuffat. Ok för ett sånt störande moment, men två? Undrar hur många foton på den holländska och turist-ubåten de fått in och hur mycket dessa två spelar in i det hela. Det finns trots allt en hel del rättshaverister, mytomaner och femtekolonnare av det slaget vi finner här på fb som älskar uppmärksamhet som kan tänkas plantera ut saker och media sväljer bytet. Vore bra om media kunde granska sig själva efter det här är över. De har sagt så mycket som varit rent nys.

Jag tänkte ett tag på "pensionärsrevolution" Att ett gäng militärister gått ihop i en "hemlig ring" och rapporterat "lede fi" från strategiska positioner; tex deras x-rang i KA.

Det är med i beräkningarna i min skalle.
Citera
2014-10-22, 17:03
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Är det förbjudet för FM att bedriva hemliga övningar med annan statsmakt utan att riksdag, media eller svenska folket får veta om det?

Ja.
Citera
2014-10-22, 17:06
Medlem
Nu kanske detta sagts.

Tolkar man FM's parkering av fartygen så kan det ju vara så att de vet att undervattensfarkosten är under kontroll, bort bogserad, sänkt eller smitit. Med tanke på artikeln i Fria kan det ju vara så.
Nu letar man efter vad de varit uppe och gjort på land eller på vad de lämnat kvar. Personal eller utrustning.
Citera
2014-10-22, 17:06
Medlem
Väldigt tyst på FB från skärgården idag.
Citera
2014-10-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inthered
Väldigt tyst på FB från skärgården idag.

1. Det hela är avslutat.
2. Intresset har flagnat.
Citera
2014-10-22, 17:08
Medlem
guubens avatar
Xelious:
Det finns trots allt en hel del rättshaverister, mytomaner och femtekolonnare av det slaget vi finner här på fb som älskar uppmärksamhet som kan tänkas plantera ut saker och media sväljer bytet.
.................................................. ...........
Efter allt möjligt dravel som skrivits här på FB (och på media) börjar man nog luta åt att du har helt rätt.
Citera
2014-10-22, 17:09
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listopad
1. Det hela är avslutat.

Avslutat?

Dom säger ju att dom ska fortsätta precis som förr med andra enheter grundat på samma orsak som förut.
Citera
Medlem
Obelix2s avatar
Jag har idag sett en del norska soldater gått omkring i Jönköping. Vad kan dessa män göra här? Är de kanske påväg mot skärgården för att hjälpa FM i jakten på den eventuella u-båten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listopad
1. Det hela är avslutat.
Aftonbladet har det inte ens som toppnyhet längre
Citera
2014-10-22, 17:10
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Jag tänkte ett tag på "pensionärsrevolution" Att ett gäng militärister gått ihop i en "hemlig ring" och rapporterat "lede fi" från strategiska positioner; tex deras x-rang i KA.

Det är med i beräkningarna i min skalle.

Inte speciellt troligt. Mer troligt att det är knäppa civilister som hänger på och vill ha uppmärksamhet, som den där fiskaren samtidigt som media eldar på hysterin. Det som är bra är reaktionerna från femtekolonnare som försöker få det till att FM hittar på allt för att få mer pengar/gå med i NATO och försöker sprida rykten om att ryssarna är snälla killar, det är nog NATO-ubåtar och allt man kan höra.
Det hela har startats av ryssarna som vill provocera och se vad vi har för kapacitet, så som de gör med flygen. Det är mycket allvarligt som FM sagt flera gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Xelious:
Det finns trots allt en hel del rättshaverister, mytomaner och femtekolonnare av det slaget vi finner här på fb som älskar uppmärksamhet som kan tänkas plantera ut saker och media sväljer bytet.
.................................................. ...........
Efter allt möjligt dravel som skrivits här på FB (och på media) börjar man nog luta åt att du har helt rätt.

Jag tänkte bland annat på dig ja, som ifrågasätter vanliga saker som svallvågor från båtar (eller ubåtar i detta fall)
Senast redigerad av Xelious 2014-10-22 kl. 17:13.
Citera
2014-10-22, 17:16
Medlem
mvagrippas avatar
Ny info om ubåtsoperation 1988 som ger en del perspektiv på de senaste dagarnas händelser.

http://www.svtplay.se/klipp/2416461/hemlig-ubatsjakt-vid-bramo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in