2014-10-22, 17:19
Medlem
Det var väl när man såg fartygchef för Visby...som övningen var över. Han sa ordagrant "övning" men kan ha menat det militära ironiska "övning"
Citera
2014-10-22, 17:19
Medlem
anna_83s avatar
Är hemvärnet inkopplat i operationen? Tänkte främst på bevakning av känsliga områden, mobförråd, sonater etc.
Citera
2014-10-22, 17:28
Medlem
I sammanhanget så är det ju smått otroligt att just FT fick bilderna på Professorsfartyget och inte de "etablerade" medierna. Ingen annan media har vad jag sett länkat eller nämnt Fria Tider.

http://www.friatider.se/h-r-bogseras-ryska-ub-ten-hem-till-ryssland

Att militären säger att "övningen" är över är underligt. Någon som har en länk till detta?
Senast redigerad av Kulturmarxist 2014-10-22 kl. 17:32.
Citera
2014-10-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anna_83
Är hemvärnet inkopplat i operationen? Tänkte främst på bevakning av känsliga områden, mobförråd, sonater etc.

Ja, Försvarsmakten har från första början uppgett att enheter ur Hemvärnet deltar. Se bland annat här: http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/misstankt-undervattensverksamhet-i-stockholms-skargard/
Citera
2014-10-22, 17:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
I sammanhanget så är det ju smått otroligt att just FT fick bilderna på Professorsfartyget och inte de "etablerade" medierna. Ingen annan media har vad jag sett länkat eller nämnt Fria Tider.

FT är ganska tvärsäkra på att u-båten bogseras

Om vissa uppgifter stämmer så kan man helt klart anta att något sådant som en bogsering pågår, från skräpmedia Fria Tider:
Citat:
Han (//Sjökaptenen Per Fransson, befäl på lastfartyget Tidan) uppger även att räddningsfartyget Professor Logachev hade satt dagersignaler i förmasten som signalerar "begränsad manöverförmåga" och att fartyget färdades i endast 3,7 knop, något som skulle kunna tyda på att det bogserade något under vattenytan. Den låga farten och den mystiskt stora djupgången som angivits väckte hans uppmärksamhet.

– 6,2 meters djupgång verkade mycket på det fartyget tyckte jag, avslutar han.
Citera
2014-10-22, 17:32
Medlem
guubens avatar
Hördu Xeliuos.
Jag har sett hav och svallvågor i hela mit långa liv....och sätt flera ubåtar gå i ytläöge både i kav lugnt vatten såvål som i grov sjö (utanför england och Irlandas kust en vanlig syn)
Kom inte och förklara för mig hur en mörkt skrov kan bli vitt även om bogsvall/vågsvall sköljer över.
Torka dig först bakom öronen och kom sen igen.
Citera
2014-10-22, 17:33
Medlem
Även statsministerns förtroende är skadat. Idag går han ut och säger precis som ÖB att det är för djävligt med den misstänkta kränkningen och vill ge mer pengar till ubåtsjakt.
Vore det inte bättre att vänta tills att försvaret kan lägga fram ett enda bevis för att det har varit någon kränkning. I annat fall är ju detta bokstavligt talat att kasta pengarna i sjön.
Citera
2014-10-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Att militären säger att "övningen" är över är underligt. Någon som har en länk till detta?

Det var en reporter i direktsändning..)expressen( sominterwievade fartygschef på Visby....Han sade ordet "övning"

Det rör sig förmodligen om militär semantik....där "övning" är wc besök.....
Senast redigerad av Saltl 2014-10-22 kl. 17:38.
Citera
2014-10-22, 17:39
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Även statsministerns förtroende är skadat. Idag går han ut och säger precis som ÖB att det är för djävligt med den misstänkta kränkningen och vill ge mer pengar till ubåtsjakt.
Vore det inte bättre att vänta tills att försvaret kan lägga fram ett enda bevis för att det har varit någon kränkning. I annat fall är ju detta bokstavligt talat att kasta pengarna i sjön.

Hur man än vrider och vänder på det så är det faktum att de antingen inte fick upp den bevisade ubåten eller att den inte kunde bevisas, båda två goda orsaker att minska anslagen till PK vänlig verksamhet och istället öka dem för Hans Majestäts Kungliga Marin.
Citera
2014-10-22, 17:41
Medlem
PK idag kl. 18, som det talades om igår.
Spolas den?
Citera
2014-10-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Hördu Xeliuos.
Jag har sett hav och svallvågor i hela mit långa liv....och sätt flera ubåtar gå i ytläöge både i kav lugnt vatten såvål som i grov sjö (utanför england och Irlandas kust en vanlig syn)
Kom inte och förklara för mig hur en mörkt skrov kan bli vitt även om bogsvall/vågsvall sköljer över.
Torka dig först bakom öronen och kom sen igen.

Har du sett Brittiska kärnubåtar? Vi låg i en fjord i Scottland....och vips kommer det atomubåt med 4 bogserbåtar...blinkandes BLÅTT
Citera
2014-10-22, 17:45
Medlem
Cameltotems avatar
Rubrikerna blir mindre och mindre på aftonbladet/expressen.

Ser ut som allt har runnit ut i sanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in