2014-10-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inthered
Länk till nyheten om branden?
Det finns postad tidigare i tråden.
Citera
2014-10-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du tycker inte du går lite väl långt på 'indikationer' (tweet, Fria tider)?

Du har 0 trovärdighet.

Det är svårt att vara trovärdig när grundkällan ej går att ange. Då anges den sekundärkälla som valt att ta upp ärendet i öppet forum. All info måste värderas.

Tillägg: Du vet ingenting om farkostens, i dagsläget, kvalitativa och operativklara status, eller förmåga att ta sig fram på egen hand.
Citera
2014-10-22, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av O19

Det verkar ju väldigt suspekt om den infon stämmer. Att gå på 3,7 knop mitt på Östersjön, ha Las Palmas som officiell destination men styra rakt mot Kaliningrad.

Upprepar mitt inlagg ifran igar kvall.

Mycket intressant, fartyget PL kan mycket val bogsera en u-bat just nu, BHP 7,000, hastighet just nu 3.7 knop, max 10.0, siffrorna gar ihop mycket bra plus att hon mycket val kan vara utrustad med sadan "towing-technic".
Citera
2014-10-22, 14:23
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Visst kan det betyda många saker, men givetvis är det någon form av ubåt. Hade det varit ytgående hade det hittats omgående. Ryssland har ju bevisligen varit inne med ubåtar i den svenska skärgården vid tidigare tillfällen, så varför skulle det inte vara troligt att dom gjort det igen?

Har du någon källa på vilka ryska ubåtar som varit inne i den svenska skärgården vid tidigare tilfällen?

En kan jag räkna till, den s.k U-137, vilka fler finns det?
Citera
2014-10-22, 14:24
Medlem
Evertsen, Amsterdam och Zeeland låg i Gdansk men började röra sig väster ut idag. Tidpunkten stämmer ganksa väl med att de ska möta upp ubåten som syntes utanför Gotland, eller vad tror ni?
Citera
2014-10-22, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Jag tror att det skulle bli ett politiskt spel.
Inte för att jag tror att vi hittar en ubåt som inte är våran.

Okej men det besvarar inte min fråga som förmodligen är ställd men många inlägg i tråden. Vad händer om vi hittar fienden?
Citera
2014-10-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantasifiguren
Evertsen, Amsterdam och Zeeland låg i Gdansk men började röra sig väster ut idag. Tidpunkten stämmer ganksa väl med att de ska möta upp ubåten som syntes utanför Gotland, eller vad tror ni?

Varför skulle dem göra det? Allting pekar på att Ubåten utanför Gotland är svensk. Ingenting pekar på annat.
Citera
2014-10-22, 14:34
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i574n8u11
Okej men det besvarar inte min fråga som förmodligen är ställd men många inlägg i tråden. Vad händer om vi hittar fienden?

Svårt att svara på.
Jag tror inte att vi skulle använda skarp eld emot dem; utan försöka på ett diplomatiskt sätt ställa fiendens stat till rätta.
Citera
2014-10-22, 14:36
Medlem
wasfuns avatar
Otroligt hur många idioter som trillar in i en tråd som denna... Kan inte ni gå tillbaka till Konspirationer och alternativa teorier forumet och fortsätta leka med era ryss-vänner. Så vi andra kan diskutera den militära aspekten på operationen?

OT: Någon som har koll på vilka passiva och aktiva system/sensorer som visby-klassen har som fungerar i dagsläget?
Citera
2014-10-22, 14:36
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, t ex. att placera ut sensorer som berättar för Ryssland hur t ex. våra ubåtar rör sig ut och in i Östersjön. Undersöka om vi har fasta mineringar, sensorer eller annat som kan försvåra ett ryskt inträngande i händelse av att man vid behov genomför en militär aktion mot Sverige. Det finns många anledningar till att operera i vår skärgård om man tänker lite längre än näsan räcker. Den som är bäst förberedd har ett gynnsammare läge och större chans att lyckas med sina operationer.

Jag tror att det finns minst en främmande undervattensfarkost i stockholms skärgård just nu.

Vore det inte enklare att åka ut med en 30-35 fots fritidsbåt och lite dykarutrustning för att uppnå samma resultat?
Citera
2014-10-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Har du någon källa på vilka ryska ubåtar som varit inne i den svenska skärgården vid tidigare tilfällen?

En kan jag räkna till, den s.k U-137, vilka fler finns det?

U 137 gick rakt upp på skäret i ytläge med en dyngrak kapten och en krokig radiopejl.

Ingen medveten kränkning, bara komisk.
Citera
2014-10-22, 14:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Betyder alltså att du tror att vi kommer se något konkret resultat? Jag är inte så säker. Finns ju ingen som helst anledning att dra ner på insatserna om man inte vore ganska övertygad om att man inte kommer hitta något. Hade man hittat något som man "bevakar" skulle man väl inte lägga Visby i hamn för "underhåll" - det låter ju fullständigt vansinnigt.

Det är inte vansinnigt. Vad vi känner till tyder på att man kan ha hittat en undervattensfarkost som är övergiven tycker jag.

Oavsett vilket, om man har enheter som har en stillaliggande farkost under luppen så behöver inte hela svenska flottan ligga som en ring kring farkosten. Det räcker med att ett fartyg med sjunkbomber ligger insatsberedd. Visby är inte det enda fartyget som kan fälla sjunkbomber. Visby kan göra så mycket mer, t ex. söka och är relativt snabbgående. Vore direkt dumt att binda upp den resursen på en bevakningsuppgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in