2014-10-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte osannolikt att många av stridsbåtarnas rörelser som det har rapporterats om har varit en del i att landsätta underrättelsesoldater på öar och skär. Fast spaning över området, land som sjö. Rörlig spaning och sök på land i syfte att hitta ev. landstigen ubåtsbesättning. Flygresurser deltar genom spaning och bevakning från luften. Man bevakar området i syfte att upptäcka personer och mindre båtar i rörelse som kan misstänkas ha ett samband med undervattensverksamheten, tror jag.

Ja det pågår alltså en hel del spaning i området men alla observationer som har nämnts har varit från så kallat trovärdiga privatpersoner. Ingen av alla dessa privatpersoner verkar ha på sig en mobiltelefon med kamera.
Citera
2014-10-22, 15:31
Medlem
"Stefan Löfven säger att Sverige måste öka försvarsanslaget ytterligare och det kommer att finnas med i morgondagens budget." (Källa SVD)

Snacka om budgetubåt! (verklig eller inte)
Citera
2014-10-22, 15:33
Medlem
probe53s avatar
Är det förbjudet för FM att bedriva hemliga övningar med annan statsmakt utan att riksdag, media eller svenska folket får veta om det?
Citera
2014-10-22, 15:33
Moderator
OYs avatar
Expressen.se rapporterar med feta rubriker, men var fan hittar man någon text om detta. Jäkla skitblaska som bara häver ur sig utan att göra informationen fullständig och lättåtkomlig. Har någon här information om detta att länka till.

Citat;
LIVE: Helikopterjakt i Stockholms skärgård
Citera
2014-10-22, 15:36
Medlem
Vad är det för ett gigantiskt harpun-liknande ankare-liknande som är i aktern på K-11 ? (Korvetten Stockholm)

I aktern på däck sas...pekandes snett upp.

Jag hittade bilden i expressens stillbilder. Jag hittar inget på google pics.

Är det ett hanfotsankare...så är det ju en intressant lösning. Problem solved...det är kranen i en ovanlig vinkel....lol lol sry
Senast redigerad av Saltl 2014-10-22 kl. 15:50.
Citera
2014-10-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listopad
Du vet INGENTING och försvarsmaktens uppgift är inte att rapportera till dumma ungdomar. Det här är ingen dokusåpa.

Jag är ingen ungdom och jag vet att det är mycket viktigt för förtroendet för det svenska försvaret att komma fram med någon sorts bevis för att främmande undervattensfarkoster har varit i Svenska vatten efter 1981. Detta är en självklarhet som både barn och vuxna borde förstå.
Som det ser ut i nuläget har försvaret inte större trovärdighet än en genomsnittlig UFO-entusiast.
Citera
2014-10-22, 15:38
Medlem
Citat:
Expressen.se rapporterar med feta rubriker, men var fan hittar man någon text om detta. Jäkla skitblaska som bara häver ur sig utan att göra informationen fullständig och lättåtkomlig. Har någon här information om detta att länka till.

Citat;

LIVE syftar ju till att du får veta mer om det i Live-sändningen som du kommer till när du klickar på länken.
I övrigt tycker jag också det är dåligt att man inte kan få läsa text när man klickar på en rubrik. Man kan ju inte alltid kolla på live tv, ex när man surfar från mobilen under dagen på jobb, buss osv..
Citera
2014-10-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag är ingen ungdom och jag vet att det är mycket viktigt för förtroendet för det svenska försvaret att komma fram med någon sorts bevis för att främmande undervattensfarkoster har varit i Svenska vatten efter 1981. Detta är en självklarhet som både barn och vuxna borde förstå.
Som det ser ut i nuläget har försvaret inte större trovärdighet än en genomsnittlig UFO-entusiast.

FM behöver inte bevisa någonting för dig och din grandiosa självbild. Det har inträffat många incidenter de senaste 60 åren som civila människor ej känner till och det ska ni heller inte göra. Det är ingen rättighet! Jävla idiot...
Citera
2014-10-22, 15:40
Medlem
jokalishs avatar
Citat:

Citat;

Dom har ju hittat på egna nästintill krigsrubriker sen det hela gick igång i fredags. Lovar att det är en helikopter som lämnat bas och flyger runt lite. Jävla mytomaner som häver ur sig en massa skit, borde få böta för det. Säger som Linus Bylund före valet, "Expressen är inte bättre än en hink med skit".

Vi har inte ens några jävla helikoptrar som kan jaga ubåtar. Idioter. Sen är det media som hittat på det här med "ubåtsjakt" samt fått det låta som det är ryska ubåtar i våran skärgård. Försvaret sa själva att något sånt inte pågår. Det är en jävla underättelseoperation, Kan vara vad som helst i princip.
Senast redigerad av jokalish 2014-10-22 kl. 15:42.
Citera
2014-10-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Visst kan det betyda många saker, men givetvis är det någon form av ubåt. Hade det varit ytgående hade det hittats omgående. Ryssland har ju bevisligen varit inne med ubåtar i den svenska skärgården vid tidigare tillfällen, så varför skulle det inte vara troligt att dom gjort det igen?

Observera att vattenfarkoster kan vara många fler saker än bara ubåtar. T.ex Robotar av olika slag ...
Citera
2014-10-22, 15:42
Medlem
HerroFruBolls avatar
Allt medan den stackars marinen letar ubåt med hopplöst ineffektiva hjälpmedel står två st helikoptrar av samma typ som användes under 80 talets ubåtsjakter. Dessa har massor med flygtid kvar innan de är uttjänta, de ställdes ju av av rena besparingskäl, inga andra. De övriga flyger för fullt i USA idag.
Man frågar sig nu om de fortfarande ska stå kvar i hangaren nästa gång vi får påhälsning, eller är det en omöjlighet att rusta dem så vi åtminstone har två i tjänst tills de nya kommer om 6-7 år???
Vi har nu blivit av med Herr Tomhylsa Tolgfors o hans master Anders Borg o dennes master herr Reinfeldt, alla "stora" försvarsvänner.
Nu vill vi se om Peter Hultqvist kan åstadkomma något, mitt förslag skulle emotses med tacksamhet av ubåtsjägarna.
Citera
2014-10-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokalish
Dom har ju hittat på egna nästintill krigsrubriker sen det hela gick igång i fredags. Lovar att det är en helikopter som lämnat bas och flyger runt lite. Jävla mytomaner som häver ur sig en massa skit, borde få böta för det. Säger som Linus Bylund före valet, "Expressen är inte bättre än en hink med skit".

Vi har inte ens några jävla helikoptrar som kan jaga ubåtar. Idioter.

Vi jagar inte ubåtar längre. Den är hittad. Nu jagar vi de flyende Spetznaz-nissarna. De gömmer sig runt jungfrufjärdarna. Det är klassiskt jaktområde. De kan tänkas ta gisslan osv.osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in