2014-10-22, 15:09
Medlem
Enligt min bedömning amatör som man är inom detta ämnet så skulle jag med stor sannolikhet hävda att den eventuella ubåten som rörde sig i Stockholmsskärgård är sedan länge utanför Svenska gränser.

Jag skulle tro att om det nu är en ubåt det rör sig om, så var den här INNAN operationen mellan Sverige och Holland. Detta för att placera ut diverse teknik för avlyssning eller spaning för att få en insyn i hur Sverige opererar tillsammans med ett NATO-Land involverat.

Det fynd som gjorts av FM är troligtvis kvarlämnad utrustning av denna typen jag beskrev ovan. Men dom kan inte utesluta att ubåten fortfarande inte finns på Svenskt territorialvatten, därför fortsätter underrättelseoperation i sin vanliga ordning.
Citera
2014-10-22, 15:11
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirFrankLucas
Jag tror att bilden på den förmodade ubåten satte igång en underrättelseoperation,
men det har nog aldrig varit fråga om jakt på den ubåten då den förmodligen försvunnit under tidigt skede. Istället har det skett sökningar efter föremål som den förmodade ubåten haft intresse för.
Förmodligen ryska föremål.

Vad är det i denna incident och underrättelseoperation som föranleder dig att förmoda att det är ryska föremål, om det ens är fråga om några föremål?
Citera
2014-10-22, 15:12
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapple-
Du tror inte FM hade gått ut med information så ifall? Jag menar, privatpersoners liv svävar i fara om ryssarna nu skulle ha lämnat ubåten och går upp på land?

Känns lite långsökt, men det hade absolut varit spännande.

Nja, jag vet inte det jag... Om det vore så att man misstänker en landstigning i bebyggelse, så möjligen. Men det är mer troligt att man anser att de trycker på nån kobbe nånstans och då inte utgör ett hot mot någon.

För övrigt så finns det en uppsjö av tillfällen historiskt där försvariet undlåtit att berätta något, där våra liv faktiskt varit i verklig fara. Iaf. under kalla kriget.
Citera
2014-10-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Vad är det i denna incident och underrättelseoperation som föranleder dig att förmoda att det är ryska föremål, om det ens är fråga om några föremål?

Ryssland har ett stort intresse för våra NATO-samarbeten.
Föremål kan ha placerats ut för att t.ex. hålla koll på den övningen som skedde strax innan denna stora underrättelseoperation. Hänger också ihop med de kränkningar Ryssland genomfört i luften
Citera
2014-10-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Jag tror som jag skrev nyligen att det är nästan rätt... Att vi vet var den är och vem som äger den, men att den övergetts och är obrukbar.

Tror snarare att vi bärgat den än eskorterat den...

Eller har du andra källor? Såg Fria Tider-artikeln, men den tar jag som trams eftersom det inte finns anledning att tro att ubåten skulle eskorteras av något ytskepp om den väl var på öppet vatten.

Den eskorteras eftersom den ej är i brukbart skick i fundamentala funktioner.
Citera
2014-10-22, 15:15
Medlem
En grej jag inte riktigt anammat. Det har ju varit en del observationer av ubåtar i veckan, men i några fall har svenskar klivit fram och sagt att det är deras egna ubåtar. Hur vet man att den ubåten "Erik" såg inte är en svensk ubåt?
Citera
2014-10-22, 15:17
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Föremål kan ha placerats ut för att t.ex. hålla koll på den övningen som skedde strax innan denna stora underrättelseoperation. Hänger också ihop med de kränkningar Ryssland genomfört i luften
Finns inga förmål som behöver placeras ut då man idag har högst kompetenta militär satelitter som ser bra mkt bättre än ngn utplacerad kamera.
Citera
2014-10-22, 15:18
Medlem
probe53s avatar
Citat:

Inget är omöjligt, men det är en svag för att inte säga obefintlig indisiekedja mot bakgrund av vilka evidens som faktiskt finns.
Citera
2014-10-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalvinHarris
En grej jag inte riktigt anammat. Det har ju varit en del observationer av ubåtar i veckan, men i några fall har svenskar klivit fram och sagt att det är deras egna ubåtar. Hur vet man att den ubåten "Erik" såg inte är en svensk ubåt?

De svenska ubåtarna rör sig inte "Inskärs" som de heter, vilket jag påtalat flertalet gånger i den här tråden.
Citera
2014-10-22, 15:19
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charter
Den eskorteras eftersom den ej är i brukbart skick i fundamentala funktioner.

Det vore mer troligt... Det är en intressant tanke, som mycket väl kan vara sann. Vilket skepp tänker vi är eskort? Logachev? Kan vara möjligt.

Återstår att förklara den upptrappning av markstridskrafter som rapporterats... Kan det vara ett utbyte diplomatiskt som föranleder att vi fått information om utrustning som skall förstöras? Vilket också var en tidig teori jag presenterade här...

Jag har dock egna källor som fortfarande rapporterar sonaraktiviteter... Tror vi att det kan finnas fler inkräktare än den vi eskorterat tro...

Intressant.
Citera
2014-10-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GloomyLunatic
De svenska ubåtarna rör sig inte "Inskärs" som de heter, vilket jag påtalat flertalet gånger i den här tråden.

Okej, tack! Första gången jag läser i tråden så har inte kommit så långt.
Citera
2014-10-22, 15:20
Moderator
OYs avatar
Inte osannolikt att många av stridsbåtarnas rörelser som det har rapporterats om har varit en del i att landsätta underrättelsesoldater på öar och skär. Fast spaning över området, land som sjö. Rörlig spaning och sök på land i syfte att hitta ev. landstigen ubåtsbesättning. Flygresurser deltar genom spaning och bevakning från luften. Man bevakar området i syfte att upptäcka personer och mindre båtar i rörelse som kan misstänkas ha ett samband med undervattensverksamheten, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in