2014-10-22, 09:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Inte oprecist, men elegant och väldigt poetiskt av sig, inte som svenskan till exempel.
Det är upp till betraktaren att bedöma, men ja, oprecist, då det är precis som du skrev, att varje ord kan betyda en mängd saker. SPECIELLT antik arabiska. Dubbelt upp för antik arabiska utan vokalprickar.

Citat:
Koranen innehåller inga fabler, utan verkliga historiebeskrivningar.
Det tror du bara.
Citat:
Dessa historier nämns till stor del även i Bibeln då Koranen är en bekräftelse av tidigare budskap.
Då Koranen skrevs senare och upprepade eller imiterade det som fanns i judiska och kristna skrifter.
Citat:
Historien om Moses, Abraham och så vidare är verkliga historiebeskrivningar.
Nej.

Citat:
Mirakel är någonting som sker som vanligtvis inte sker av naturliga anledningar, men som gavs åt exceptionella personer av Gud för att förmå människor att bli troende.
Nej, snarare är det skönlitteratur. Typ som alla fantastiska varelserna i Odysséen.
Citat:
Dock har ateister och polyteister förnekat dessa mirakel genom att kalla dem för magi, såsom du gör.
Nej, du tror på magi, jag tror på vidskepliga människor och myter.
Citat:
Koranen beskriver hur både Moses, Jesus och andra profeter utförde mirakel men att otrogna i deras tid valde att kalla det för magi.
Mmm, Harry Potter utförde också magi, men jag tror inte det är på riktigt heller. Även fast det är i en bok som avbildar verkliga platser.
Citera
2014-10-22, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag nämner den klara skillnaden mellan argumentation och krigshandling.

Man kan argumentera, men man kan inte kränka religionen.

Vi muslimer har blivit utsatta för flertalet sådana kränkningar här i Väst, och har vid flertalet tillfällen visat att vi aldrig kommer acceptera detta (Salman Rushdie, Muhammed teckningarna i Jyllands posten, Lars Wilks, Youtube videon, Koran bränningarna i Florida osv).

Så Jyllandspostens avbildning av Muhammed med en bomb i turbanen VAR inte en nidbild, den var korrekt? Vad finns det då att vara arg över?
Citera
2014-10-22, 11:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag nämner den klara skillnaden mellan argumentation och krigshandling.

Man kan argumentera, men man kan inte kränka religionen.

Vi muslimer har blivit utsatta för flertalet sådana kränkningar här i Väst, och har vid flertalet tillfällen visat att vi aldrig kommer acceptera detta (Salman Rushdie, Muhammed teckningarna i Jyllands posten, Lars Wilks, Youtube videon, Koran bränningarna i Florida osv).
På vilket sätt kränker Satansverserna muslimer i så hög grad att man strävar efter att döda Salman? Det är ju för fan en gammal muslimsk tradition som ligger till grund för boken.

Det är ju bara bland lågbegåvade och sinnesslöa något sådant kan ta skruv.
Och om jag ska vara ärlig om man ser till den muslimska världen verkar det vara fullt av dem.
Är det inte en löjlig film på YouTube som får er att skita på er så är det någon skämtteckning.

Det är ju inte för inte folk skiter fullkomligt i er som inte bor i oljerika länder.
Och de som bor i oljerika länder bryr sig bara västländer med oljeföretag om.
Om en 50-100 år när oljan är slut skiter alla i er.
För ni troende muslimer diskvalificerar ju er själva att bo i civiliserade länder.
Ni hör ju mer eller mindre hemma i en grotta i öknen tills ni blivit rumsrena nog att kunna vistas i civiliserade länder.
Citera
2014-10-22, 12:08
Medlem
Citat:
Nej, Surah 9 klargör reglerna för Jihad för all framtid. Till exempel avgjorde Surah 9 polyteisternas status i Arabiska halvön, det vill säga efter uppenbarelsen av 9 suran så var det antingen att konvertera till Islam eller krig som gällde för polyteisterna. Ibn Kathir säger om 9:5

Ka´ab avrättades för att han förolämpade Profeten. Därför har det varit historiskt så att i alla islamiska länder har straffet för förolämpning och kränkning varit DÖDEN. Här är vad islamiska lärda säger om förolämpning av Profeten

http://islamqa.info/en/14305

http://islamqa.info/en/22809

Fullständigt svar till islamiska synen på de som förolämpar Profeten i länken ovan.

Så straffet för att förolämpa och kränka Islam är dödsstraff. Med andra ord om någon förolämpar Profeten och Islam i Sverige gör man inget fel ur ett islamiskt perspektiv om man dödar kräket, givetvis får man bara försöka se till att man inte blir tagen av polisen.

islamqa drivs av en saudisk salafier.
http://en.wikipedia.org/wiki/IslamQA.info
Salafism är en extremfundamentalistisk islamsk grupp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Salafi_movement

Jag hittar inte info om hur många salafier som finns i världen, men om man räknar högt att hälften av saudi arabien tror på detta så har vi 5miljoner, plus några miljoner till totalt i Quatar, Förenade Arabemiraten och andra länder. Max 10 miljoner. Jag skulle beskriva det som en extremistisk sekt som vill gå tillbaka till en tid som aldrig funnits.

Det går att argumentera emot alla dina citat, och det finns många lärda som gör det (jag har inte tid just nu). Vill man hitta extremister från 1400 år tillbaka som stöder olika former av dödsstraff går det givetvis att göra inom Islam likväl som inom Kristendom.

Betänk dock Profetens eget exempel. Han förlät alla dem som förolämpade honom och som förolämpade Koranen, för som det står i Koranen, är förlåtelse och barmhärtighet kärnan. Att du sen vill avrätta folk säger mer om dig än om Islam.
Citera
2014-10-22, 12:18
Medlem
Cristons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag är judisk och det mesta som du räknade upp ingår i judendomen, men du glömde förklara varför muslimer har tagit bort förbudet mot skaldjur. Dessutom har du fel när du påstår att Gamla testamentet förbjuder alkohol, har du glömt att Jesus förvandlade vatten till vin och tror du ortodoxa judar hade firat de judiska högtiderna med vin om det hade varit förbjudet. Konklusion: Jesus var judisk.

Damn right!
Citera
2014-10-22, 14:47
Medlem
Citat:

Så straffet för att förolämpa och kränka Islam är dödsstraff. Med andra ord om någon förolämpar Profeten och Islam i Sverige gör man inget fel ur ett islamiskt perspektiv om man dödar kräket, givetvis får man bara försöka se till att man inte blir tagen av polisen.

Som kristen förefaller detta vara högst omoraliskt. Det du skriver är att mord är okej så länge man inte åker fast. Det låter som lönnmord. Är detta verkligen enligt profeten Mohammed? Detta låter snarare som något som en Satan skulle förespråka.

De flesta amerikanska soldater + allierade bär uniform. Oskyldiga dödas av amerikanske soldater, men de bär uniform. De är inte lönnmördare i viss mening. Hur tänker du kring detta?
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-22 kl. 14:57.
Citera
2014-10-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FridjolfDjaert
Vem är det som hjälper muslimer? Kristna har ju Helig Ande. Vad har muslimer?

Jag har läst lite om djinner. Jag antar att det är inte dem som man vill vara i kontakt med eller? Är det Gud som muslimer talar direkt med i bön och Gud som vägleder, eller Allah. Vi kristna kan inte närma oss Gud direkt, det är svårt i alla fall enligt vår tro, och jag antar att det är samma för muslimer, så vad är muslimers motsvarighet till Jesus och Helig Ande?

P.S.
Eller är det rent av så att muslimer är bokstavstroende och läser tills ögonen blir trötta och förlitar sig på sin av Allah givna natur. Jag hoppas jag inte hädar, jag är frågvis och är otålig på svar.

det stämmer, kristna har den helige ande men muslimer har koranen, där de tolkar och uppfattar Gud och lever de efter lagarna så följer de Gud och tror sig lära känna Gud på så sätt.

det finns heller ingen säkerhet i koranen att muslimer kommer till Gud eftersom man blir dömd utifrån lagarna och handlingarna. Så det enda som hjälper muslimerna är koranen, därför försvarar de även den med näbbar och klor.

nej, nej, du hädar inte, hädar att att förneka den helige ande, att häda i koranen är att sätta någon vid Guds sida.
Citera
2014-10-22, 15:12
Medlem
Citat:
Ill speech är inte kränkning av religionen!

Läs vad klassiska islamiska lärda har sagt om vad som sker om någon förolämpar och kränker Islam.

men nu lever du i Sverige / norden så då får du stå ut med detta.

sen håller jag med om att man har rätt att ifrågasätta religionen, en religion som är sann ( vilket muslimerna påstår ) så har man rätt att ställa frågor och ifrågasätta religionen. Punkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ismail

Man får väl kränka religionen hur mycket man vill enligt denna vers:
When they hear ill speech, they turn away from it and say, “For us are our deeds, and for you are your deeds. Peace will be upon you; we seek not the ignorant.”

[Surah Al-Qassas 28:55]
Det betyder att när en muslim hör kränkande ord om sin religion så skall han vända sig om och inte bry sig. Så har jag förstått det.

men det som är intressant är att en muslim påstår en sak, en annan muslim påstår något annat.
de är således inte överens.
trovärdig religion.
Citera
2014-10-22, 15:15
Medlem
Citat:
Som kristen förefaller detta vara högst omoraliskt. Det du skriver är att mord är okej så länge man inte åker fast. Det låter som lönnmord. Är detta verkligen enligt profeten Mohammed? Detta låter snarare som något som en Satan skulle förespråka.

De flesta amerikanska soldater + allierade bär uniform. Oskyldiga dödas av amerikanske soldater, men de bär uniform. De är inte lönnmördare i viss mening. Hur tänker du kring detta?

detta är islams sanna natur.

Citat:

Citera
2014-10-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
detta är islams sanna natur.

Jag tror att det inte är det. Jag har större hopp till mänskligheten, muslimer, you name it. Iman2014 representerar en bild som inte är sann. Det tror jag, hur som helst är han inte någon god representant för Islam. Jag undrar vad hans imamer skulle säga, i hans ställe?
Citera
2014-10-22, 15:28
Medlem
Citat:
Jag tror att det inte är det. Jag har större hopp till mänskligheten, muslimer, you name it. Iman2014 representerar en bild som inte är sann. Det tror jag, hur som helst är han inte någon god representant för Islam. Jag undrar vad hans imamer skulle säga, i hans ställe?

islam predikar fred och frihet och det tycker jag muslimerna ska göra, de vet själva inte om de kommer att bli dömda till helvete eller till paradiset, koranen ger ingen garanti.
Citera
2014-10-22, 15:58
Medlem
Nu påstår ingen att Paulus var muslim, men han var Jesu följare och apostel (tror jag det heter).

Många säger att Islam är fridens religion. Ett fåtal muslimer verkar dock vara väldigt radikaliserade, arga och lättretliga, motsatsen till fridfull. Jag påstår att det är så, för det är så jag upplever det ibland. Unga muslimska män kan vara väldigt snarstuckna.

Åt en ung, arg kristen kan man säga tänk på Guds rustning! Vad kan man säga åt en arg islamist? Ifall de tror att Jesus var muslim, så tycker man att de borde ha något liknande. Att det inte är rätt att fullständigt koka över av ilska, när de möts av orättfärdighet och stötande kommentarer.

Från Efesierbrevet,

Citat:
10 Till sist vill jag påminna er om att er styrka måste komma från Herren och hans mäktiga kraft inom er.

11 Ta på er hela Guds rustning, så att ni tryggt kan stå emot Satans planer och knep.

12 Vi strider nämligen inte mot människor av kött och blod. Vi strider mot de onda härskarna i den osynliga världen, dessa mäktiga sataniska varelser, mot mörkrets härskare, som regerar denna gudlösa värld, och mot stora skaror av onda andar i andevärlden.

13 Använd därför allt som hör till Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot fienden när han än anfaller er. Då kan ni också stå som segrare när striden är över.

14 Rusta er för denna strid! Sanningen är ert bälte och Guds rättfärdighet är ert bröstpansar.

15 Marschera modigt framåt, och förkunna överallt att Gud har slutit fred med oss.

16 Och försvara er med trons sköld som gör alla djävulens glödande pilar verkningslösa.

17 Vissheten om att Jesus Kristus har räddat er är den hjälm som skyddar er. Och använd er av Guds ord. Det är det svärd som den helige Ande ger er.

18 Be utan uppehåll. Be Gud om vad som helst som den helige Ande leder er till. Be innerligt till honom, påminn honom om era behov och fortsätt också att be för alla kristna överallt.
Nya Levande Bibeln (SVL)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in