Citat:
Ursprungligen postat av
Der_Richter
Intressant med försvarsmaktens hållning på presskonferensen igår kväll. Om man tar ett steg tillbaka och analyserar ÖBs uttalanden och hur de framförs, så är det lätt att läsa mellan raderna anser jag.
Tvärsäkerhet och ett ganska hotfullt språk, från en organisation som normalt sett knappt vågar ta ställning offentligt.
Det visar på att man mycket riktigt har betydligt mer information än vad Sveriges självutnämnda elit, media, tror att man har.
Förmodar att man har klara bevis, samt eventuellt också kontakt med främmande ubåt (vid de tillfällen man spärrat områden).
Min analys just nu är att man vet att det är en ubåt, man vet vad den företar sig, på ett ungefär och man belägger det mer och mer. Ubåten i sin tur vet att den är upptäckt och rör sig nu, fram och tillbaka i skärgården för att hitta en lucka mot öppet hav, men har ännu inte slunkit igenom. Försvaret avläser och täpper till.
Under tiden pågår förberedleser för förhandlingar med den främmmande makt som innehar farkosten.
Sedan önskar jag att media kunde få en av sina båtar sänkta snart, förhoppningsvis av fi, så att de förstår att de inte är på sightseeing och äventyrsland utan befinner sig i en stridszon.
I en tråd som tillåts svämma över av inlägg från föl och slynglar som uppenbarligen helt saknar referensramar och förankring i verkligheten, så visar ditt inlägg på att det också finns de som fortfarande klarar av analysera händelseutvecklingen på ett nyktert, trovärdigt och intelligent sätt.
Jag är övertygad om, precis som du också är inne på, att FM har konkreta bevis på
att främmande makt kränkt svenskt territorium. Jag håller vidare för troligt, att man har konkreta bevis på
vem det är som ligger bakom det nu aktuella intrånget.
Det faller på sin egen orimlighet att bevis i dessa sammanhang skulle kunna utgöras av suddiga foton och tips från allmänheten. Inget sansat land skulle försätta sig i en situation där man riskerar att skapa en geopolitisk kris, på så lösa och triviala grunder.
Sådana uttalanden och spekulationer hör snarast hemma i mytens och sagans värld och hade möjligen och endast kunna äga sin relevans i en sedan länge svunnen tid, där högteknologi och digitalisering betraktades som science fiction.
Ställt mot FM:s påstående om att de har en stor uthållighet och förmåga att i nuvarande omfattning bedriva fortsatt underrättelseinhämtning, samt initiala uppgifter om "nödanrop", så kan man snarare drista sig till att hävda, att vi nu
kan ha en situation där en främmande makts undervattensfarkost, av en eller annan anledning fått sin rörelse/navigeringsfunktion kraftigt reducerad. Håller heller inte för osannolikt att detta kan ha skett på ett "digitalt" sätt, med en för den breda allmänheten, okänt metod.
Sverige skulle i detta läge ha noll att vinna på att gå all-in med konfrontativa metoder. Tvärtom så vore det naturligtvis betydligt smartare och kraftfullare att låta denna "mörka kraft" falla på eget grepp, genom att vänta ut dem.
Vad beträffar medias beteende de senaste dagarna så finns det absolut mycket övrigt att önska.